در سال 1403 هجری قمری کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی پرداخت شد

هنوز به یاد داریم که رانندگان تاکسی به خصوص تاکسی ها انواع سکه و اسکناس از 50 تومان تا 1000 تومان را روی داشبورد خودرو می گذاشتند تا مسافر هنگام پرداخت کرایه دچار مشکل نشود. خیلی وقت ها وقتی تغییر تشخیص داده نمی شد مسافر یا راننده تاکسی آن را حلال می کرد! در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از ظهور تاکسی‌های آنلاین که کرایه‌های آن‌ها به صورت آنلاین پرداخت می‌شود. در تاکسی های خطی نیز شاهد پرداخت نقدی بوده ایم و تلاش مدیریت شهری در مقاطع مختلف برای پرداخت الکترونیک با استقبال خوبی مواجه نشده است.

اخیرا برخی از رانندگان در خودروهای خود دستگاه کارتخوان نصب کرده اند و یا برخی با اعلام شماره حساب خود کرایه را به صورت کارتی پرداخت کرده اند اما چندی پیش شهروندان با نصب برنامه شهرزاد توانستند کرایه را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

از سوی دیگر روزانه سه میلیون و 500 هزار نفر در تهران با تاکسی تردد می کنند و در مجموع 59 ایستگاه و 600 خط تاکسی در پایتخت وجود دارد. تعداد کل تاکسی های شهر تهران تقریبا 80 هزار تاکسی است که 64 هزار گواهینامه رانندگی تاکسی در این زمینه صادر شده است.

پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی از طریق درگاه شهرزاد

مدیرعامل سازمان مدیریت و کنترل تاکسیرانی شهر تهران از برنامه ریزی برای الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی در سال آینده خبر داد و گفت: موضوع ساماندهی پرداخت الکترونیک را به طور جدی در دستور کار قرار داده ایم اما هستند شهروندانی که به دلایل مختلف قادر به انجام این کار نیستند. . آنها قیمت را از طریق برنامه و الکترونیکی ندارند.

بخوانید:  دکتر.. بهور زرنانی: آماده کمک به احیای صنایع منسوخ کشور هستیم

شادی مالکی از برنامه ریزی برای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی ها در سال آینده خبر داد و گفت: برای افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از این روش کرایه را پرداخت کنند، سازوکارهای کمکی نیز در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص آخرین تحولات پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی گفت: در حال حاضر بحث ساماندهی پرداخت کرایه و هوشمندسازی تاکسی را ادامه می دهیم. قیمت شناور کرایه نیز برای ارائه به شورای شهر تهران تعیین شده است. به محض تکمیل، جزئیات را اعلام خواهیم کرد.

مالکی افزود: در خصوص ترتیب پرداخت کرایه یکی از مشکلاتی که در بحث تاکسی ها با آن مواجه هستیم، درگیری ناشی از پرداخت کرایه به دلیل کمبود نقدینگی و نقدینگی کم است. از آنجایی که بیشتر تراکنش های مالی از طریق کارت های بانکی انجام می شود و دستگاه POS در تاکسی ها نداریم، کرایه تاکسی را از طریق کد QR نصب شده بر روی پنجره تاکسی پرداخت خواهیم کرد.

وی در خصوص مکانیسم این روش پرداخت گفت: نحوه کار به این صورت است که مسافران با اسکن QR Code وارد دروازه شهرزاد می شوند و کرایه را از این طریق پرداخت می کنند. مکانیزم پیاده سازی در اپلیکیشن شهرزاد به این صورت است که پس از پرداخت کرایه، می توان از طریق لیست تراکنش های موجود در اپلیکیشن، این موضوع را به مسافر اطلاع داد. علاوه بر این، پیامک ودیعه ای نیز برای راننده ارسال می شود که هم برای مسافر و هم برای راننده احساس امنیت ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و کنترل تاکسیرانی شهر تهران همچنین گفت: ماه گذشته با هدف تشویق رانندگان تاکسی به استفاده از این روش پرداخت، طرح اهدای لاستیک رایگان را راه اندازی کردیم که طی آن 400 راننده تاکسی بیشترین تراکنش مالی را در کشور شرکت کردند پرداخت الکترونیک و لاستیک رایگان در نیمه شعبان توزیع شد. امیدواریم مسافران در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

بخوانید:  شماره‌ گذاری کِشنده‌ های وارداتی متوقف نشده است

مالکی از برنامه ریزی برای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در سال آینده خبر داد و افزود: موضوع ساماندهی پرداخت الکترونیک را به طور جدی در دستور کار قرار داده ایم اما برخی از شهروندان به دلایل مختلف قادر به پرداخت کرایه از طریق اپلیکیشن یا درخواست نیستند. به صورت الکترونیکی.” “من ندارم

با توجه به این موضوع مکانیسم های کمکی نیز در حال بررسی است اما هدف ما این است که به سمت ۱۴۰۳ حرکت کنیم که تمام کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی پرداخت شود.

وی به رانندگان تاکسی اطمینان داد که کرایه مسافران به صورت الکترونیکی به حسابشان بازگردانده می شود و افزود: با مسئولان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری تهران (فاوا) جلسه ای برگزار کردیم و مقرر شد کرایه ها به صورت الکترونیکی به حسابشان برگردد. دو بار ظرف 24 ساعت به حساب راننده واریز می شود و نگرانی رانندگان در مورد عدم دریافت کرایه را برطرف می کند. کرایه به موقع.

همچنین بر اساس قانون برنامه چهارم، در شش ماهه نخست امسال باید ۲۰ درصد از پرداخت‌ها در تاکسی‌های هوشمند شهر تهران انجام می‌شد، اما به دلیل ناآشنایی شهروندان با برنامه شهرزاده، این امر تاکنون محقق نشده است.

آمار دقیقی وجود ندارد

همانطور که چندی پیش رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نگرانی برخی از رانندگان تاکسی مبنی بر واریز نشدن کرایه به حسابشان هنگام پرداخت بارکد گفت: امکان کسر مبلغ کرایه از حساب مسافر به صورت الکترونیکی وجود ندارد. پرداخت کنید و به حساب راننده تاکسی واریز نکنید.

شمران افزود: در مورد شرط این سامانه به توافق رسیدیم اما فعلا اطلاع دقیقی از نحوه عملکرد این سامانه ندارم.

بخوانید:  اعلام جزئیات لایحه واردات خودرو های دست دوم

شمران با بیان اینکه نمی توان مبلغ را از حساب مسافر کسر کرد و به حساب راننده اضافه نکرد، افزود: ممکن است نگرانی ذهنی در بین رانندگان وجود داشته باشد که کرایه را از این طریق به حساب ما اضافه نکنند، اما ما بر این موضوع اصرار داشتیم. و مدتی طول کشید تا متوجه شویم که باید این سیستم برای دریافت کرایه وجود داشته باشد و دیگر نیازی به چانه زنی مسافر و راننده و مسائلی از این دست نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نمی دانیم این طرح به طور کامل اجرا می شود یا خیر زیرا آمار دقیقی در این مورد دریافت نکرده ایم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248487/%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B3-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF