راهکارهایی برای جبران عقب‌ ماندگی

نگاه به بازارهای خارجی باید سرلوحه کار صنایع خودرو و قطعه‌سازی ایران باشد؛ مادامی‌که قطعه‌سازان ما با هدف فروش به ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌کنند و خودروسازان داخلی نیز تنها به بازار داخلی چشم دوخته‌اند، پیشرفتی برای صنعت خودرو ایران حاصل نخواهد شد. اما وقتی قطعه‌ساز ایرانی با هدف تولید قطعه برای خودروسازان جهانی در پی تعامل با خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ دنیا باشد و خودروساز ایرانی به دنبال کسب سهم از بازارهای منطقه‌ای و فراتر از آن، می‌توان منتظر اتفاقات خوبی در صنعت خودرو ایران بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244450/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%82%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C

روش کسب‌وکار و رویکردهای فناوری به‌سرعت در دنیا در حال تغییر است، تغییراتی که اگر بخواهیم به انتظار مشخص شدن نتایج نهایی بنشینیم، نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی بیشتر از اکوسیستم صنعت و اقتصاد جهانی ندارد. خوشبختانه در چند سال اخیر، روند حرکت استارت‌آپ‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف صنایع کشور رشد قابل توجهی داشته است. این حرکت از صنایعی مانند بانکداری و بازارهایی مانند بورس سهام گرفته تا صنعت حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری، گسترده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو» ، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

این مهم در کشور در بخش‌هایی همچون شبیه‌سازی، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و… حسن سابقه دارد. اما صنعت خودرو ایران به‌رغم هدف‌گذاری‌های منسوخ‌شده در برخی اسناد توسعه بالادستی مانند سند چشم‌انداز 1404، نیازمند تدوین استراتژی‌های به‌روزتری است؛ استراتژی‌هایی که بر مبنای تعقیب با رویکرد سبقت تدوین شده باشند. وگرنه تا ما به نقطه بیتوته قافله فناوری و کسب‌وکار نوین صنعت خودرو جهان برسیم، این قافله چند منزل پیش‌تر خواهد بود و کالای ما خریداری نخواهد داشت.

بخوانید:  دلایل کاهش تقاضا برای CNG
این شرایط، خودروسازی به روش سنتی را به چالش می‌کشد و محکوم به تحدید و تعطیل می‌کند. اما فرصتی نیز در همین شرایط برای صنعت خودرو ایران نهفته است؛ فرصت دنبال کردن این تحولات تازه و پیگیری فناوری‌های نوین مربوط به آن از همین اواسط بازی با هدف بومی‌سازی آن‌ها.

در این میان، باز کردن درهای تعامل و شراکت با صنعت خودرو جهان به‌منظور انتقال تکنولوژی روز و تجارب مدیریتی نوین به صنعت خودرو و همچنین پیوستن قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تامین جهانی، ازجمله قابل اتکاترین راهکارها برای جبران عقب‌ماندگی‌های صنعت خودرو ایران است.

در صنعت خودرو گرچه عمده تحولات مربوط به اتوماسیون صنعتی و نرم‌افزارهای طراحی‌شده برای ارتباط با مشتری در بخش‌های فروش و خدمات پس از فروش بوده، اما تنظیم از راه دور بخش‌های نرم‌افزاری خودرو نیز به‌تازگی به سرویس‌های خدماتی خودروسازان جهانی افزوده شده است. ازسوی‌دیگر، مباحث مربوط به خودروهای الکتریکی و نیز خودروهای خودران هر روز در جهان، در حال توسعه است و در بخش نخست یعنی خودروهای الکتریکی انگیزه‌های تسریع کار برای خودروسازان بیشتر شده است؛ انگیزه‌هایی همچون الزامات روزافزون درخصوص کاهش آلایندگی‌ها و موعدهای تعیین‌شده برای افزایش محدودیت‌های تردد خودروهای دیزلی و حتی بنزینی در برخی کشورها.