رشد حدود 7 درصدی بازار جهانی اتوبوس تا سال 2031

بازار اتوبوس در سال 2023 به 108152.14 میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که از سال 2024 تا 2031 با رشد 6.9 درصدی تا سال 2031 به 161396.6 میلیون دلار برسد.

گزارش بازار جهانی اتوبوس نشان می دهد که سهم قابل توجهی از این رشد تولید برای مدل های برقی در دسترس است. با افزایش قیمت سوخت و آگاهی بیشتر مردم از مزایای استفاده از اتوبوس های برقی در سراسر جهان، سازندگان در بازار جهانی اتوبوس های برقی از چشم انداز رشد بالقوه در سال های آینده بهره مند خواهند شد. دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم همزمان با توسعه موتورهای الکتریکی در صنعت خودروسازی جهان، سازندگان اتوبوس نیز به این سمت حرکت کنند و به دنبال راه حل های پیشگام برای کاهش آلاینده های ناشی از حمل و نقل عمومی مسافر در سراسر جهان باشند.

بازار جهانی برق در حال رشد است

بازار جهانی اتوبوس برقی در سال 2020 حدود 74157 دستگاه تخمین زده می شود و انتظار می رود تا سال 2031 به 448920 دستگاه برسد. افزایش تقاضا برای اتوبوس های کم مصرف، عملکرد عالی و آلایندگی کم، قوانین و مقررات سختگیرانه دولتی در مورد آلایندگی خودروها و افزایش استفاده از هیدروژن اتوبوس های پیل سوختی، افزایش تمرکز بر برقی سازی حمل و نقل عمومی و کاهش قیمت باتری. رهبری بازار، کنترل اتوبوس های برقی در طول دوره پیش بینی.

تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند در این بازار رقابت موثری داشته باشند، بر تعدادی از عناصر مانند قیمت، عرضه محصول و حضور جغرافیایی تکیه می کنند. همچنین انتظار می‌رود که افزایش پیشرفت فناوری از نظر گسترش پرداخت و استقرار زیرساخت‌های شارژ سریع، فرصت‌های متعددی را برای ذینفعان در طول دوره پیش‌بینی فراهم کند.

بخوانید:  «کویرتایر» در آستانه تحول - اخبار خودرو

آسیا و اقیانوسیه؛ بزرگترین بازار اتوبوس های برقی

منطقه آسیا و اقیانوسیه دارای بزرگترین بازار اتوبوس برقی در جهان است. این کشورها خانه برخی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد و توسعه در جهان هستند. گسترش بازار منطقه ای را می توان به تسلط چین و حضور سازندگان برجسته اتوبوس مانند Yutong، BYD، Zhongtong و Ankai در این کشور نسبت داد که صنعت اتوبوس های برقی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت می کند. شنژن اولین شهری در جهان بود که شبکه حمل و نقل عمومی تمام الکتریکی داشت. انتظار می‌رود مقررات مطلوب برای اتوبوس‌های برقی، قطعات الکتریکی و الکترونیکی ارزان، و افزایش زیرساخت‌های شارژ سریع، بازار اتوبوس‌های برقی منطقه‌ای را تقویت کند.

اتوبوس؛ صعودی ترین بازار در خودروهای برقی است

با فرا رسیدن سال 2024، به نظر می رسد که انقلاب موتور الکتریکی در نهایت شتاب غیرقابل کنترلی پیدا کرده است. با رشد چشمگیر فروش خودرو در سراسر جهان به دلیل کاهش هزینه ها، بهبود فناوری و حمایت قوی دولت در بسیاری از بازارها، در سال آینده به اوج واقعی فروش خودروهای الکتریکی خواهیم رسید.

انتظار می رود مصرف کنندگان، مشاغل و بخش عمومی تعداد زیادی خودروی الکتریکی را به کار گیرند. تا سال 2023، تعداد جهانی دارندگان خودروهای الکتریکی جدید در میان مصرف‌کنندگان تا 11 درصد افزایش خواهد یافت، حتی با وجود نگرانی‌هایی در بسیاری از بازارها در مورد سرعت، کیفیت و قابلیت اطمینان شارژ عمومی. در این میان اتوبوس‌های بدون آلایندگی در سال‌های گذشته بیشترین پیشرفت را داشته‌اند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد رشد مستمر آن‌ها باشیم.

بخوانید:  ارزانترین خودرو بازار بی رقیب شد

از حمل و نقل عمومی برقی خوش آمدید

استقبال سریع از حمل و نقل عمومی پاک و برقی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه؛ در حال افزایش است. دولت ها در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده اند.

نقش دولت ها در توسعه این صنعت و برق رسانی به حمل و نقل عمومی در این کشورها را نمی توان کتمان کرد.

ایجاد تسهیلات توسعه زیرساخت‌های بزرگ و ارائه مشوق‌های مالی و مالیاتی به شرکت‌های بخش خصوصی منجر به افزایش استفاده از حمل‌ونقل تمام الکتریکی در این کشورها در دو یا سه سال گذشته شده است.

شرکت های خودروسازی نیز تمام توجه خود را بر روی توسعه اتوبوس های برقی متمرکز کرده اند و سرمایه گذاری کمتری بر روی خودروهای احتراق داخلی انجام می دهند.

استقبال انبوه از برقی شدن صنعت خودرو و این واقعیت که تا دهه آینده همه این وسایل برقی و باتری دار خواهند بود، این فرهنگ را مسطح خواهد کرد که ما فقط خودروهای برقی را در خیابان ها خواهیم دید و دیگر وجود نخواهد داشت. خودروهای سوخت فسیلی

ایران و اختلاف بر سر اتوبوس های برقی

اگرچه تعداد کمی از مردم لزوم استفاده از اتوبوس های برقی در مناطق شهری مانند تهران را زیر سوال می برند، اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. نه از ایستگاه های شارژ اتوبوس و ایجاد زیرساخت های این خودروها در جایگاه ها خبری است و نه برنامه جامعی برای تعویض و پذیرش این اتوبوس ها وجود دارد. تاکنون تنها صحبت هایی در خصوص عقد قرارداد با خودروسازان داخلی و البته چینی برای خرید اتوبوس برقی شده است و اقدام عملی جدی ندیده ایم.

بخوانید:  رانندگی خودکار چقدر ایمن است؟

اما ورود این اتوبوس ها به چرخه حمل و نقل عمومی نیازمند زیرساخت قوی و بزرگ است.

اما با وجود تمام تمرکز بر انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی برای خرید اتوبوس، هنوز خبری از اتوبوس های برقی نیست.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248381/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0%DB%B3%DB%B1