دلایل مزدا برای تمرکز بر مدل های رده بالا دوگانه است

مزدا در سطح بین‌المللی، رکورد درآمد 200.2 میلیارد ین (1.32 میلیارد دلار) را در سه فصل اول سال مالی گزارش کرد که نشان دهنده افزایش 83 درصدی نسبت به سال گذشته است و حجم فروش جهانی با 17 درصد افزایش به 930000 دستگاه رسید.

این شرکت انتظار داشت زمانی که نتایج کل سال را پس از سه ماهه منتهی به 31 مارس اعلام کرد، “رکورد جدیدی برای تمام سطوح سود” به ثبت برساند. مزدا در حال حاضر یک خودروی تمام برقی در ایالات متحده ارائه نمی کند (نسخه الکتریکی MX-30 فقط کالیفرنیا نیز کنار گذاشته شده است)، اما خودروساز ژاپنی قصد دارد تا سال 2030 کاملاً برقی شود. یعنی 75 درصد هیبریدی و 25 درصد کاملا برقی.

محافظه کار اما برازنده

در حال حاضر، در ایالات متحده، مزدا رویکردی محافظه کارانه اما چابک را در پیش گرفته است. همچنین بهترین سال فروش این شرکت را در آمریکا از سال 1994 نشان می دهد. تام دانلی، مدیر منطقه آمریکای شمالی مزدا، گفت که طرح برقی سازی مزدا، حتی در سطح، عمدی بوده است.

دانلی در مصاحبه ای گفت: «در حال حاضر قطعاً یک بازار پویا است. اما ما در تمام این مدت یک استراتژی داشتیم. یعنی برنامه های ما در این مدت بر پایه هیبریدی، برقی و در نهایت برقی سازی بوده است.

دانلی خاطرنشان می کند که طرح مزدا یک رویکرد سه فازی است که با شاسی بلند هیبریدی CX-90 شروع می شود که سال گذشته معرفی شد. مدل هیبریدی پلاگین CX-70 به تازگی معرفی شده است (در واقع فقط یک CX-90 دو ردیفه است)، و نسخه هیبریدی جدید CX-50 اواخر امسال عرضه می شود.

بخوانید:  فروش فوق العاده کرمان موتور از 11 اردیبهشت ماه

فقط سه گزینه

این سه مدل مزدا تا سال 2030 در آمریکا نگهداری خواهند شد. یعنی زمانی که این برند منحصراً از موتورهای الکتریکی استفاده می کند. دانلی گفت: «ما معتقدیم که سرعت و استراتژی کلی ما برای بازار امروز مناسب است.

اگرچه ممکن است این شرکت بر اساس تردیدهای اولیه خود خوب عمل کرده باشد، مزدا به دلیل حرکت بسیار کند به سمت وسایل نقلیه الکتریکی مورد انتقاد قرار گرفته است و ممکن است همچنان با دیگر بازیگران بازار انبوه مانند جنرال موتورز، فورد و حتی تویوتا مواجه شود. مزدا از نظر هیبریداسیون عقب است.

در واقع جنرال موتورز، فورد و تویوتا میلیاردها دلار برای این تحول متعهد شده اند. اگرچه برخی از آنها ممکن است برنامه های خود را به تعویق بیندازند یا کاهش دهند، اما مقیاس عظیم این سرمایه گذاری ها هزینه های مزدا را برای توسعه باتری و سیستم انتقال قدرت الکتریکی به حداقل می رساند.

در اواخر سال گذشته، مزدا برنامه‌های خود را برای هزینه 10.7 میلیارد دلاری برای تلاش‌های برق‌رسانی تا سال 2030 تکرار کرد. در حالی که تویوتا قصد دارد در همین بازه زمانی 37 میلیارد دلار هزینه کند، یعنی تقریبا 4 برابر آن.

با این حال، دانلی این انتقاد را رد کرد و مدعی شد که مزدا پیشگام در برق‌سازی است. اما نباید انتظار داشت که رهبر این نقشه ها زنده بماند.

زمان بندی به عجله کاذب برای خرید لوازم برقی بستگی دارد

ما می‌خواهیم بازار را زمان‌بندی کنیم و مطمئن شویم که محصولات، فناوری‌ها و پیشرانه‌های مورد نیاز بازار را ارائه می‌کنیم، و به وضوح شاهد کاهش سرعت در پذیرش خودروهای تمام الکتریکی هستیم، در حالی که شاهد افزایش تقاضا برای خودروهای هیبریدی هستیم. به همین دلیل است که ما معتقدیم با معرفی دو مدل هیبریدی خود در سال جاری، علاوه بر هیبریدی های بیشتری مانند CX-50 در اواخر امسال، زمان خوبی برای بازار خواهیم داشت.

بخوانید:  داخلی سازی و تولید انبوه تراشه‌های الکترونیکی خودرو در کشور

دانلی معتقد است که ترکیب کراس اوورها و موتورهای هیبریدی برای مشتریان مزدا جذاب و جذاب است. زیرا به گفته وی، بیشتر پارکینگ های خالی به افراد ثروتمندی اختصاص دارد که قدردان پویایی رانندگی خودروهای مزدا هستند که به گفته او مزیت اصلی مزدا است. نکته اینجاست که مزدای کوچکتر و مجلل تر نباید مانند تویوتا یا جنرال موتورز همه چیز برای همه باشد.

این تفکری است که حتی فورد نیز به آن روی آورد. با کنار گذاشتن خودروهای سایز متوسط ​​و تمرکز بر وانت، شاسی بلندها و خودروهای اسپورت مانند موستانگ برقی به عنوان وسایل نقلیه ای که با مخاطبان اصلی خود ارتباط برقرار می کنند.

دانلی گفت: “ما بهترین ماه دسامبر را از نظر خرده فروشی و بهترین ژانویه خود را از نظر نمایندگی داشتیم.” ما معتقدیم استراتژی ما برای بازار امروز و چند سال آینده مناسب است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248380/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D9%81%D8%B9-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87