سالی پر از آزمون و خطا در صنعت تایر

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سال 1402 روزهای پایانی خود را می گذراند و همه صنایع و فعالان اقتصادی در عرصه های مختلف به ویژه خودروسازی امسال روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.

نوسانات نرخ ارز از یک سو و هزینه های بالای تولید از سوی دیگر، زمانی که با ابزار محدودکننده ای که دولت برای حفظ ثبات قیمت ها استفاده می کند، تلفیق شود، ادامه فعالیت صنعتگران را با مشکل مواجه می کند. با این تفاصیل صنعت تایر ایران سال پرتنشی را نسبت به سایرین پشت سر گذاشت، به طوری که سال 1402 به عنوان سال آتشین تولیدکنندگان و شرکت های فعال در بازار تایر کشور در تقویم این صنعت ثبت شد. همه چیز از عدم تخصیص به موقع ارز تا تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر در روزهای ابتدایی سال آغاز شد.

ارز مورد نیاز این صنعت به موقع تامین نشد و کارخانه ها نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز روزانه خود را به موقع تامین کنند. هرچند بارها همین موضوع از سوی کارخانه داران به وزارت حراست و بانک مرکزی مطرح شد، اما آنها به آن گوش نکردند تا اینکه به یکباره بازار به دلیل کاهش تولید ایران با کمبود لاستیک مواجه شد. کارخانه ها.

صف های طولانی خرید لاستیک به قیمت دولتی از یک سو و اولویت دادن کارخانه ها به نیاز شرکای تجاری خود یعنی خودروسازان و مردم کوچه و بازار بلافاصله مسئولان را از خواب بیدار کرد.

چاره ای جز فشار بر بازاریابان و شرکت ها برای تامین بازار به هر شکل ممکن نبود. اما مشکل اصلی از قانونی شدن لاستیک به عنوان یک کالای بلندمدت در بازار ناشی می شد و همه حق خرید لاستیک را دارند حتی در صورت عدم نیاز.

بخوانید:  موفقیت به سبک غیر خودرویی!

همین کافی بود تا تقاضا برای لاستیک به یکباره به شکلی عجیب در بازار افزایش یابد. اما تولید هنوز نتوانسته است دوباره روی پای خود بایستد. از تخصیص ارز برای توسعه خطوط تولید خبری نبود و فشار مردم باعث شد ارزی که می توانست در صنعت تایر ایران رونق بگیرد در جای دیگری هزینه شود.

بله، با تخصیص آسان ارز و کاهش عوارض گمرکی واردات، درهای واردات برای کالاهای خارجی باز شد و همین کافی بود تا ضربه بعدی به صنعت تایر کشور وارد شود. و هم اکنون در روزهای پایانی سال، کنترل شدید سطح عرضه لاستیک در بازار شرکت ها و ایجاد سامانه های فروش ناکارآمد برای فروش این محصول باعث شده تا عرضه لاستیک در بازار از بین برود. فقط کند می شود بلکه برای چند روز متوقف می شود.

تمامی موارد ذکر شده خسارات جبران ناپذیری به این صنعت مهم و استراتژیک کشور وارد کرده است که احیای آن ممکن است چندین سال طول بکشد.

پس مسئولان دولتی برای جلوگیری از رکود صنایع کشور چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ اجرای دستورالعمل ها و دستورات درست برعکس کاری است که سال گذشته انجام دادند! دستورالعمل های نادرست و غیرحرفه ای که در صورت حذف آن، صنعت و بازار راه خود را پیدا می کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248517/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1