سود واگذاری سهام خودروسازان چیست؟

انتشار سهام نوپا یا مالکیت شرکت‌های تابعه در شرکت مادر، در اواسط دهه 1480 و همزمان با رکود بازار سهام و تلاش برای حمایت از سهام شرکت‌ها و بلوکه کردن سهام خزانه از طریق خرید شرکت‌های تابعه و وابسته آغاز شد. .

این امر در اواخر همان دهه با خریدهای درون شرکت‌های خودروسازی با هدف یکپارچه‌سازی و یکپارچه‌سازی اجرا شد که در همه موارد تأثیر مثبت‌تری داشت، زیرا منجر به خروج منابع شرکت از بخش تولید به سمت سهام شد.

در اوایل دهه 1890، بسیاری از شرکت ها سهام متعلق به شرکت های تابعه خود را واگذار کردند و در دو دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مالکیت یک شرکت فرعی در شرکت اصلی ممنوع شد، اما مهلت اجرای آن برای شرکت ها تعیین شد و چندین بار تمدید شد. علیرغم موارد ذکر شده، کنترل بخشی از شرکت های خودروسازی و برخی دیگر از شرکت های استفاده کننده از سهام تادلی متعلق به خود شرکت است، در حالی که منابع خرید سهام تادلی از محل وجوه سهامداران بوده و بر اساس ماهیت خود، سهام خزانه محسوب می شود. منطقی و در تمام بازارهای مالی دنیا سهام خزانه داری حق رای ندارد.

الزام کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای واگذاری سهام تادلی در دستورالعمل حاکمیت شرکتی و همچنین پیگیری های اخیر این سازمان گام مهمی در اصلاح ساختار مالی شرکت های دارای سهام تادلی از جمله شرکت های خودروسازی تلقی می شود.

واگذاری سهام تادلی در برخی شرکت های خودروسازی می تواند منابع مالی 15 تا 25 میلیارد تومانی را برای شرکت های خودروسازی فراهم کند. اما با توجه به موارد ذکر شده در خصوص تملک کرسی های هیئت مدیره از طریق سهام تادلی، مدیران شرکت تمایل چندانی به پیگیری و واگذاری سهام تادلی ندارند، زیرا سهامداران عمده بدون صرف منابع و با هزینه منابع شرکت و در صورت تمایل، کنترل را در اختیار دارند. جیب سایر سهامداران.در شرکت.

بخوانید:  آیا از بدهی های معوق ساینا CNG معاف شده است؟

لذا پیشنهاد می شود علاوه بر پیگیری واگذاری سهام تادلی که در برخی شرکت ها بسیار سخت و پیچیده است، جذابیت کوتاه مدت سهام تادلی، حق رای سهام این شرکت در مالکیت شرکت فرعی و یا حذف شود. شرکت های زیرمجموعه موسوم به تادلی باید در انجمن ها از تصمیم گیری به ویژه انتخاب هیات مدیره با توجه به ماهیت خزانه محروم شوند، زیرا این موضوع می تواند اثربخشی و جذابیت نگهداری سهام تودلی را برای مدیران از بین ببرد. و تسهیل در واگذاری سهام تودلی.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248496/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA