قیمت‌های «صداقت» و «کرامت» علی‌رغم افزایش، همچنان رقابتی هستند

با تصویب کارگروه خودرو شورای رقابت، سازمان حمایت قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژ شده را بررسی کرد و در نهایت وزارت حراست مجوز تغییر قیمت محصولات این شرکت ها را صادر کرد.

طی هفته گذشته در حالی که رسانه ها متوجه تغییر قیمت برخی محصولات گروه بهمن شده بودند، این تغییرات با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

بر این اساس قیمت خودروهای بهمن اعم از وفا و کرما حدود 200 میلیون تومان افزایش یافته است، این در حالی است که بررسی های شورای رقابت، وزارت حراست و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حاکی از آن است که این افزایش قیمت در اختیار این خودروساز قرار گرفته است. . بر این اساس قیمت فیدلیتی پرایم تایپ وان در بهمن ماه امسال نسبت به آبان ماه امسال 207 میلیون تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت بر اساس مصوبه شورای رقابت صادر شده در آذرماه صورت می گیرد

بخشنامه فروش Fidelity Prime Type 1 بهمن موتور با قیمت اسمی 1 میلیارد و 331 میلیون تومان و Fidelity Prime Type 2 با قیمت اسمی 1 میلیارد و 335 میلیون و 300 هزار تومان از 2 بهمن لغایت 12 اسفند ماه فعال بود و خریداران می توانند این موارد را خریداری کنند. دو محصول با تکمیل پرداخت .

پیش از این بر اساس بخشنامه آبان ماه بهمن موتور، امکان خرید علی الحساب فیدلیتی پرایم تیپ 1 با قیمت یک میلیارد و 123 میلیون و 500 هزار تومان و فیدلیتی پرایم تیپ 2 با قیمت یک میلیارد و 148 میلیون و 800 هزار تومان وجود داشت.

بنابراین مقایسه قیمت فیدلیتی پرایم تیپ 1 در بهمن ماه سال جاری نسبت به آبان ماه حاکی از افزایش 207 میلیون و 500 هزار تومانی قیمت این خودرو در حالی است که قیمت فیدلیتی پرایم تیپ 2 نیز 186 عدد افزایش یافته است. میلیون و 500 تومان. هزار تومان.

بخوانید:  سهم ۴۷ درصدی چینی‌ها از انتخاب مشتریان روسی

از استعلام برخی رسانه‌ها از سازمان حمایت و وزارت صمت در خصوص این تغییر قیمت‌ها موارد زیر مشهود است: بر اساس «بند 3» «تصویب شماره 50» کارگروه خودرو مورخ 16 اسفند 1402 شورای رقابت. در خصوص بررسی مجدد قیمت نهایی خودروهای مونتاژ شده از یک مکان منبع ارز را تغییر دهید و با تغییر نرخ ارز از ارز صادراتی برای محاسبه مجدد قیمت استفاده کنید.

بر اساس این بند: درخواست برخی تجمیع کنندگان مبنی بر تغییر منبع تامین ارز و استفاده از ارز حاصل از صادرات به قیمت نهایی و بررسی مجدد قیمت ها در جلسه مطرح و تصمیم گیری شد؛ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید بررسی روند و نتیجه به کارگروه اعلام شود.»

بر این اساس، پیگیری موضوع از سوی وزارت حراست و سازمان حمایت حاکی از آن است که سازمان حمایت بر اساس همان مصوبه کارگروه خودرو شورای رقابت، قیمت تعدادی از مونتاژها را بررسی کرده است. ماشین ها. خودرو به درخواست شرکت ها و در نهایت وزارت حراست اجازه تغییر قیمت محصولات مرتبط صادر شده توسط شرکت ها را داد.

صدور مجوز منطقی سازی قیمت ها پس از افزایش هزینه ها

گروه بهمن نیز در این خصوص گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، مجوز منطقی سازی قیمت ها صادر شده است. این خودروساز در این اطلاعیه می گوید: از زمان آخرین قیمت گذاری شورای رقابت، قیمت تمامی عوامل تولید افزایش یافته است که به وضوح بر قیمت نهایی تولید خودرو تاثیر می گذارد. این اطلاعیه می افزاید: بدیهی است این شرکت مانند گذشته تابع قوانین و مقررات بوده و بدون کسب مجوز از وزارت صمت افزایش قیمت نخواهد داشت و شرکت بهمن موتور تنها ذینفع این مجوز نخواهد بود و مرجع صادرکننده امکان انتشار آن در این مجوز را دارد.در توضیحات زیر برای این خودروساز خصوصی اعلام شده است: «افزایش قیمت ارز تخصیصی که معادل ارز آزاد در نظر گرفته می‌شود، کمتر نیست. بیش از 25 درصد که علاوه بر عدم صدور و تخصیص ارز از خرداد تا آذرماه سال جاری باعث کاهش تولید شد زیرا شرکت های خودروسازی به دلیل کاهش تولید و افزایش هزینه های سربار متضرر شدند.

بخوانید:  انرژی تجدیدپذیر شرط کاهش آلودگی هوا با خودرو برقی است

تامین نشدن یک سوم نیاز ارزی گروه بهمن

چندی پیش در حاشیه نمایشگاه خودرو تهران؛ علیمرادلو مدیر عامل گروه بهمن بیوک در نشست خبری اعلام کرد: اگرچه شرکت خودروسازی بهمن امسال به 1.5 میلیارد دلار ارز نیاز دارد، اما تنها 500 میلیون دلار از این نیاز تامین شده است که دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی است. وی افزود: وزارت ایمنی بدون مشورت با خودروسازان حجم تولید را مشخص کرد اما ارز لازم برای تخصیص آن به تولید را ندارد. بنابراین خودروساز مقصر نیست.» از این سخنان می توان نتیجه گرفت که خودروسازان در پایان سال با مشکل صرفه جویی ارزی مواجه هستند و این یکی از دلایل کاهش تیراژ تولید نسبت به گذشته است. گروه بهمن در پاسخ به برخی رسانه ها در پی تغییر قیمت محصولات خود اعلام کرد: این تغییر قیمت کارخانه به دلیل جهش نرخ ارز بوده و شرکت های مونتاژ این امکان را دارند که قیمت ها را افزایش دهند. محصولات آنها با مجوز وزارت امنیت.

تغییرات قیمت محصول بهمن مغایرتی با «مصوب 543» و «اصلاح 633» ندارد.

در همین رابطه سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی رسمی هیات رقابت در گفت وگویی گفت: هیات رقابت، نهاد ناظر بر بازار خودرو است و اگر مشکلی در روند قیمت گذاری خودروهای داخلی وجود داشته باشد، این هیات نظارت خواهد کرد. دخالت.” وی افزود: اگر تغییر قیمت کارخانه خودرو برخلاف مصوبه 543 و اصلاحیه 633 باشد، شورای رقابت وارد ماجرا می شود و مردم همچنان می توانند شورای رقابت را مرجع تشخیص دهند. برای رسیدگی به شکایات آنها و در صورت وجود شکایت مبنی بر اینکه «در صورت داشتن خودروساز می توانند از طریق شورا و سازمان حمایت پیگیری کنند». اما در خصوص محصولات گروه بهمن و خودروهای فیدلیتی و کاراما، بهمن موتور با ارائه صورت های مالی و گزارش های جدید به سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت را از این سازمان اخذ کرد و هیچ اقدام غیرقانونی در این زمینه انجام نشد.

بخوانید:  قیمت جدید محصولات کرمان موتور اعلام شد (اردیبهشت 02)

قیمت هایی که با وجود تغییر، رقابتی باقی مانده اند

قیمت کراس اوورهای بهمن موتور شامل فیدلیتی پرایم تیپ 1 و 2 به ترتیب به یک میلیارد و 331 میلیون تومان و یک میلیارد و 335 میلیون و 300 هزار تومان رسید که همچنان نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار که از پلتفرم ها و امکانات مشابهی استفاده می کنند، ارزان تر است. چرا که قیمت برخی از این محصولات در کارخانه های آنها بین یک میلیارد و 450 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248250/%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D8%AF%D9%84%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%BA%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4