مشکلات صنعت خودرو در قالب بسته حمایتی حل شد

افزایش زیان انباشته دو خودروساز بزرگ نتیجه مدیریت دولتی صنعت خودرو است و بازیابی خودروسازان از زیان مستلزم خصوصی سازی صنعت خودرو است چرا که مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو زیان هنگفتی را به بار آورده است. به خودروسازان

سرمایه‌گذاری که سهام دولتی در شرکت‌های خودروسازی را خریداری می‌کند، لزوماً سازنده خودرو نیست. به عنوان یک قاعده کلی، سرمایه گذار مربوطه به منظور حفظ سرمایه خود، یک مدیر شایسته را برای مدیریت پروژه اقتصادی خود انتخاب می کند.

با وجود دستور قاطع مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی سازی صنعت خودرو، دولت همچنان به دنبال راه حل های ثانویه برای جبران زیان انباشته خودروسازان است.

همچنین برنامه ریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی با تکنولوژی بالا که وزیر صمت به آن علاقه زیادی دارد، در شرایط فعلی صنعت خودرو امکان پذیر نیست و به صرفه نخواهد بود.

در خصوص درخواست مسکوت وزیر از بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف اعتبار دو خودروساز بزرگ برای جبران زیان انباشته خودروسازان، لازم به ذکر است که با توجه به بدهی سنگین خودروسازان برای زنجیره تامین و تاخیر در تامین الزامات. قطعه سازان، افزایش سقف اعتبار مشکلات این دو خودروساز بزرگ را به گونه ای حل می کند که ریشه آن حل نخواهد شد.

با خصوصی سازی صنعت خودرو و فرصت یک ساله برای بخش خصوصی، تعیین قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا و بازار آزاد امکان پذیر شد. اما تنها نگرانی در مورد آزادسازی قیمت خودرو این است که اگر قیمت تمام شده تولید پایین باشد و فاصله بین قیمت تمام شده و تقاضای بازار زیاد باشد و سود زیادی نصیب خودروسازان شده باشد، خودروسازان با دستکاری در عرضه از کاهش قیمت خودرو جلوگیری کنند. و اختلاف قیمت خودرو در بازار نیز حفظ خواهد شد.کارخانه و بازار.

بخوانید:  سامانه یکپارچه و مالیات‌ ستانی؛ عامل تغییر ماهیت خودرو به کالای مصرفی

حمایت از صنعت خودرو باید هوشمندانه و برنامه ریزی شده باشد. حمایت مطلق از صنعت خودرو این صنعت را ضعیف و ناتوان کرده است، در حالی که مشکلات صنعت خودرو باید در قالب بسته حمایتی که شامل خصوصی سازی صنعت خودرو، آزادسازی قیمت و واردات خودرو و کوتاه شدن بودجه دولت است، حل شود. دست به مدیریت صنعت خودرو بزنیم و در عین حال بر کیفیت تمرکز کنیم وگرنه چالش های این صنعت از مدیر و وزیر فعلی به سمت مدیر و وزرای بعدی منتقل می شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248576/%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C