واردات بنزین بله، اما خودرو هیبرید خیر!

برخی از مسئولان دولتی موضوع واردات بنزین را رد می‌کنند، در حالی که این ناترازی در تولید و مصرف بنزین باید به روشی حل شود که واردات بنزین یکی از راهکارهای حل این موضوع است.

اتکای بازار خودرو ایران به سوخت بنزین،‌ باعث ایجاد چالش‌های اقتصادی و زیست‌محیطی شده است. عدم تنوع در سبد سوختی باعث می‌شود نوسانات قیمت نفت بر رویه تولید و توزیع سوخت در کشور تاثیر بگذارد.

راهکار جایگزین پیشنهادشده توسط کشورهای توسعه‌یافته استفاده از گاز طبیعی یا CNG به عنوان سوخت جایگزین بوده که از دو دهه پیش مطرح شده است.

بسیاری از کشورهای جهان درحال حرکت به سمتی هستند که نتیجه آن تنوع در سبد انرژی است. مشتریان می‌توانند خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبرید،‌ الکتریکی یا هیدروژنی خریداری کنند.

همچنین در برخی کشورها مانند ترکیه و اسپانیا، امکان سفارش خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت بنزین و گاز مایع (LPG) وجود دارد. این اتفاق در حالی است که عمده تمرکز مسئولان و کارشناسان بازار ایران،‌ بر توزیع گاز طبیعی یا CNG به عنوان سوخت جایگزین قرار دارد.

مطرح شدن موضوع استفاده از گاز CNG در ابتدای دهه ۱۳۸۰ خورشیدی ابتدا مورد توجه قرار گرفت. رانندگان می‌توانستند از سوخت گاز طبیعی در کنار بنزین استفاده کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

ازسوی‌دیگر نیاز دولت به واردات بنزین نیز با کاهش مصرف کمرنگ شد. با این حال پس از مدتی، معایب استفاده از گاز طبیعی بر مزایای آن برتری یافت.

موتور خودروهای داخلی با سوخت گاز طبیعی سازگاری نداشت و از این رو میزان استهلاک خودروها افزایش یافت. درنتیجه مشتریان تصمیم گرفتند تا هزینه‌های بیشتر بنزین را پرداخت کنند.

بخوانید:  با آغاز واگذاری خودرو در سامانه یکپارچه با قیمت سال گذشته، آرامش به بازار باز می گردد

خودروسازان نیز رویه کندی در تولید خودروهای پایه گازسوز داشتند.

اکنون که دو دهه از جنبش دوگانه‌سوز کردن خودروها می‌گذرد، با تکیه بر سوخت CNG‌ نمی‌توان مصرف بنزین را مدیریت کرد. بازار خودرو جهان درحال‌حاضر استفاده از خودروهای هیبرید برقی، بنزینی را در دستور کار قرار داده است.

بنابراین راهکار بلندمدت مدیریت مصرف سوخت، واردات انبوه خودروهای هیبرید به کشور است. بدیهی است حتی نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده با تولیدات فعلی خودروسازان نیز تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش مصرف سوخت در کشور خواهد داشت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246480/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%DB%8C%D8%B1