کاهش قیمت خودرو به دلیل نبود مشتری!

خودروهای چینی همچنان پرچمدار بیشترین افت قیمت در بازار

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جهش‌های متوالی قیمت خودرو سبب شد تقریبا شاهد حذف خودروهایی با ردیف قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد باشیم و با این شرایط، قیمت خودروهای اقتصادی یا خودروهایی که در گروه میان‌رده‌ها قرار داشتند، از مرز ۳۰۰ میلیون‌تومان نیز گذشت. از سوی دیگر خودروهایی که در نخستین‌ماه سال گذشته در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومان قرار داشتند، در آخرین ماه سال ۱۴۰۱ از مرز ۶۰۰ میلیون‌تومان فراتر رفتند و دسترسی به‌آن‌ها برای برخی خریداران غیرممکن شد.

از طرفی تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

درشرایطی که افزایش نرخ ارز، بازارهای موازی همچون بازار خودرو، طلا و مسکن را ملتهب می‌کند، هر سیاستی برای کنترل کردن این بازارها، بدون کنترل نرخ ارز، چندان موثر نخواهد بود.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی درمورد برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیاردتومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244686/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C

جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۵ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

بخوانید:  تاخت و تاز "آریا" در بازار آمریکا!

درهمین زمینه، بررسی‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از رکود معاملات و افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در یک ماه گذشته است؛ به‌طوری که قیمت‌ برخی خودروها به‌بهمن‌ماه پارسال بازگشته است.

رکود سنگین، از رونق افتادن چشمگیر میزان خرید و فروش و قرارگیری معاملات در نقطه صفر، توصیف این روزهای فعالان بازار خودرو از آن است؛ شرایطی که در آن هر روز شاهد افت بیش از پیش قیمت‌ها هستیم. همچنین باید گفت این شرایط سبب شده است خریداران به‌امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها، از خرید دست بکشند و فروشندگانی که نیاز مبرم به‌پول دارند نیز با قیمت‌های پایین‌تری خودروهای خود را عرضه کنند.

علاوه‌بر چنین مواردی در این مدت شاهد رسیدن قیمت برخی خودروهای داخلی به‌مرز ۲ میلیاردتومان نیز بودیم. روند رو به‌رشد نرخ دلار، از عمده‌دلایلی است که فعالان بازار خودرو جهش قیمت‌ها از ابتدای امسال را به‌آن نسبت می‌دهند. در یک سال اخیر، دلار روند افزایشی عجیبی را به‌خود گرفت که این امر موجب شد در بازار خودرو هم از این موضوع استفاده شود و در این بازار نیز با رشد قیمت‌ها روبه‌رو بودیم.

خودروهای چینی در نخستین روز هفته همچنان بیشترین افت قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند. اغلب خودروهای چینی با افت قیمت روزانه بیش از ۱۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد، کار خود را ادامه می‌دهند. این درحالی است که روز شنبه و در میان خودروهای چینی، تنها دو مدل ثبات قیمت و سه مدل افزایش بها داشته و مابقی خودروها ریزش قیمت را تجربه کردند.

بخوانید:  مشخصات کامل خودرو شاهین اتوماتیک اعلام شد

آمارها نشان می‌دهند بازار خودرو سال گذشته پیشتاز در تورم بوده و در بین سایر بازارها از جمله طلا، مسکن، بورس و ارز، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است.

در حال حاضر باید گفت تجربه دهه ۹۰ و همچنین یکی دو سال اخیر به‌خوبی نشان داده است که ثبات نرخ ارز به‌عنوان محرک اصلی تورم، رشد قیمت در سایر بازارهای دارایی را متوقف می‌کند.

به‌یقین بازار خودرو، پرالتهاب‌ترین و پرنوسان‌ترین بازار سال ۱۴۰۱ بود. ارزیابی‌ها دراین راستا حکایت از آن دارد که از نیمه فروردین‌ماه سال قبل تا پایان سال ۱۴۰۱ رشد قیمت در بازار خودرو بی‌وقفه ادامه داشته است.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان رسید.

جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۴۰ میلیون‌تومان‌ قیمت‌گذاری شدند.

بازار خودرو در نخستین روز هفته و به‌دلیل نبود مشتری و رکود، همچنان با افت قیمت درمورد برخی مدل‌ها همراه بود. خودروهای داخلی تا ۱۳ میلیون‌تومان، خودروهای چینی تا ۵۰ میلیون‌تومان و خودروهای خارجی تا ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.