کشورهای توسعه یافته از خودروهای بزرگ متنفرند!

اتحادیه اروپا برای حمل و نقل و محیط زیست در اوایل سال جاری مطالعه ای را منتشر کرد که نشان داد خودروهای شاسی بلند برای جاده ها و پارکینگ های اروپایی بسیار بزرگ شده اند. از آنجایی که آلودگی بیشتر خودروهای شاسی بلند به یک نگرانی تبدیل می شود، فعالان محیط زیست بر محدودیت مالکان خودروهای بزرگ اصرار دارند.

در همین راستا اخیراً در پاریس همه پرسی برگزار شد و نشان داد که اکثر ساکنان این شهر با محدودیت های مورد نظر موافق هستند. در این همه پرسی، مردم پاریس به سه برابر شدن هزینه پارکینگ به ۱۸ یورو در ساعت در مرکز شهر برای صاحبان خودروهای بزرگ رای دادند. اگرچه مقررات پاریس فقط به وزن خودروها مربوط می شود، اما این موضوع ما را بر آن داشت تا نگاه دقیق تری به اندازه خودروهای امروزی بیندازیم.

ایالات متحده

آمریکایی ها عاشق ابعاد بزرگ، غذا، خیابان ها و البته ماشین هستند. ایالات متحده بهشت ​​وانت و شاسی بلندهای بزرگ است و از آنجایی که بزرگراه ها و پارکینگ های این کشور معمولاً بزرگ هستند، رانندگی با یک خودروی کوچک در آمریکا عجیب به نظر می رسد. طبق بررسی‌ها، در سال 2003، طول متوسط ​​خودروهای سواری در آمریکا 4991 میلی‌متر و عرض متوسط ​​آن 1864 میلی‌متر بود.

همانطور که انتظار می رفت، اندازه خودرو از آن زمان افزایش یافته است. اما شاید هیچ کس به میزان این رشد اهمیت نمی داد. در سال 2013، متوسط ​​طول خودروها در آمریکا 5158 میلی متر و عرض متوسط ​​1927 میلی متر بود. این دوره ای بود که پیکاپ ها و SUV ها بر بازار آمریکا تسلط داشتند. اما در 10 سال گذشته، اندازه خودروها به رشد خود ادامه داده است و باعث شده است که خودروها در سال 2023 بزرگتر از همیشه شوند.

بخوانید:  افزایش قیمت‌های روز شنبه در روز یکشنبه خنثی شد!

این اعداد تنها چند سانتی متر کمتر از طول و عرض مرسدس کلاس S فعلی هستند. افزایش حجم خودروها به دلیل افزایش تعداد خانواده ها نیست. زیرا نرخ رشد جمعیت آمریکا از 0.96 درصد در سال 2003 به 0.5 درصد در سال 2023 کاهش یافت. بنابراین، رشد اندازه خودروها بیشتر به دلیل افزایش استانداردهای راحتی و ایمنی است.

کشورهای توسعه یافته از خودروهای بزرگ متنفرند!

کشورهای توسعه یافته از خودروهای بزرگ متنفرند!

اتحادیه اروپا

برخلاف آمریکایی ها که همیشه به ماشین های بزرگ علاقه داشتند، اروپایی ها از دیرباز بیشتر به ماشین های کوچک علاقه داشتند. از آنجایی که شهرهای اروپایی مدت ها قبل از ورود خودروها ساخته شده اند، یافتن جای پارک در این قاره کار دشواری است.

علاوه بر این، اروپا از نظر انرژی خودکفایی کمتری نسبت به ایالات متحده دارد که رانندگان را مجبور به خرید خودروهای کم مصرف تر می کند. با این حال، محبوبیت SUV های بزرگ را نمی توان حتی در اروپا انکار کرد. در سال 2003، چند سال قبل از ورود SUV های معمولی به بازار قاره سبز، طول متوسط ​​خودروها تنها 4313 میلی متر و عرض متوسط ​​1737 میلی متر بود.

این اعداد با ابعاد فولکس واگن گلف امروزی قابل مقایسه هستند. با این حال، در سال 2013، میانگین طول و عرض این خودروها به ترتیب 4418 و 1796 میلی‌متر بود و در سال گذشته خودروهای بازار اروپا با میانگین طول 4536 میلی‌متر و عرض 1844 میلی‌متر بزرگ‌تر از همیشه بودند. به طور کلی، روند افزایش اندازه خودروها پاسخی به ارائه راحتی و آسایش بیشتر است. یعنی چیزهایی که خریداران از خودروهای امروزی می خواهند. چالش های این اقدام یافتن فضای خیابان و پارکینگ است. اما آیا افزایش هزینه ها و مالیات ها این روند را متوقف خواهد کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

بخوانید:  خودروهای حمل‌ونقل شهری «گروه بهمن» در نمایشگاه لجستیک

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248491/%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF