گفتن‌ اینکه فقط موتورسیکلت‌ برقی وارد محدوده بازار شود، ساده است اما …

وی همچنین تصریح کرد: «این موتورسیکلت‌های برقی، برای کار هستند و بیشترین تردد را در سطح شهر دارند ضمن اینکه در کنار آن تسهیلاتی برای موتورسیکلت‌های برقی غیرکار که به‌صورت شخصی استفاده می‌شود نیز درنظر گرفته‌ایم.»

چندی پیش، شهردار تهران درباره توسعه موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت گفت: «هدف‌گذاری‌ ما ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی است که با وزارت صمت تفاهم کرده‌ایم، امسال ۵۰هزار دستگاه را عملیاتی کنیم و سال آینده و سال‌های بعد ۴۰۰هزار موتورسیکلت برقی در شهر خواهیم داشت.»

وی درباره مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور گفت: «با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، همچنان تولید باتری‌های لیتیومی در کشور به میزانی افزایش نیافته است که صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوان در تولید موتورسیکلت‌های برقی روی آنها حساب کرد. نبود تقاضا برای موتورسیکلت‌های برقی که امروز در بازار عرضه می‌شود به جهت وجود باتری‌های لیکوئید اسیدی و عمر کوتاه آنهاست.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244841/%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%87-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87

به‌رغم وعده‌های بسیار و طرح‌های مختلفی که توسط سازمان‌های مربوطه در حال اجراست، اما هنوز هم جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با نمونه‌های بنزینی در کلانشهر تهران به کندی انجام می‌شود. اما این روزها در مورد برخی طرح‌ها، خبرهایی به گوش می‌رسد که اگر به مرحله اجرا برسند، دیگر چاره‌ای نیست جز استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌جای نمونه‌های بنزینی! در ادامه این خبر و حواشی آن را بررسی می‌کنیم.

در کشور عموما قشر کم‌درآمد از موتورسیکلت استفاده می‌کنند اما باتوجه به شرایط کلانشهری مانند تهران و وجود شیب‌های بسیار، آیا موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند به‌راحتی در این خیابان‌ها تردد کنند؟ با وجود این مشکلات و ازسوی‌دیگر مسائل مربوط به قیمت و تامین باتری موتورسیکلت‌های برقی، به‌گفته یک مقام صنفی، در صورت حمایت دولت و تامین زیرساخت‌های لازم، تشویق به خرید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی شدنی است.

بخوانید:  تصمیم جدید شورای رقابت درباره قیمت خودرو

وی در ادامه افزود: «نباید خرید موتورسیکلت باری بر دوش خانواده‌ها باشد. البته هنوز برنامه آن نهایی نشده است، اما تسهیلاتی فراهم خواهد شد که شهروندان بتوانند موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورسیکلت‌های آلاینده‌ کنند.» طرحی که البته تا امروز خبری درباره سرنوشت آن منتشر نشده است.

با وجود وعده‌های حمایتی مسئولان شهری، همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان این صنعت و حتی مصرف‌کنندگان موتورسیلکت‌های برقی، قیمت تمام‌شده بالای موتورسیکلت‌های برقی، نبود زیرساخت‌ها و مهم‌تر از همه عملی شدن حمایت‌ها برای مصرف‌کنندگان این موتورسیکلت‌هاست که عموما از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و از این وسیله‌نقلیه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

چند روز قبل جانشین رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا درباره طرح شهرداری تهران مبنی‌بر ورود موتورسیکلت‌های برقی به محدوده بازار بزرگ تهران توضیحاتی داد. سردار سیدتیمور حسینی در پاسخ به اینکه که اخیرا شهرداری طرحی را در دستور کار خود قرار داده که طبق آن فقط موتورسیکلت‌های برقی وارد محدوده بازار بزرگ تهران شوند، آیا قابلیت اجرا دارد، اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین فرمول‌هایی که برای ایجاد توازن در یک جامعه باید مورد استفاده قرار بگیرد، فرمول تعادل و توازن بین حق و تکلیف است. گفتن این حرف که فقط موتورسیکلت‌ برقی وارد محدوده بازار شود، خیلی ساده است اما باید تسهیلات در اختیار مردم قرار بگیرد. سازمانی همچون شهرداری نباید با دادن وعده‌ کارهایی را که جزو وظایفش است، بر دوش ارگان‌های دیگری بیندازد، پلیس راهور نیز همین‌طور است.»

هدف‌گذاری‌ ۴۰۰ هزار موتورسیکلت‌ برقی در تهران

محمد آقامیری در این باره گفت: «شهرداری برنامه دارد حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورسیکلت‌های آلاینده کند. برهمین‌اساس، شهرداری تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی را ارائه می‌کند و در حال رایزنی با بانک‌هاست.»

بخوانید:  رقابت با خودروسازان جهانی در حرکت به سمت حمل و نقل پایدار

وی متذکر شد: «اما اینکه امکاناتی در زمینه جایگزین کردن موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی فراهم کنیم، مربوط به تبصره ۱۲ است. در جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم، با رئیس شرکت ملی نفت نیز صحبت کردیم که چگونه از تبصره ۱۲ استفاده کنیم؟ ما به‌دنبال راهکارهای قانونی هستیم تا بتوانیم از منابع تبصره ۱۲ استفاده کنیم، ضمن اینکه هدف‌گذاری ما ۱۰هزار اتوبوس برقی برای تهران است و به دنبال آن هستیم که زیرساخت‌های لازم در حوزه خودروهای برقی را هم در تهران ایجاد کنیم.»

در همین رابطه حبیب‌اله محمودان، نایب‌رئیس سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت معتقد است با وجود مانورهای تبلیغاتی بسیار به‌ویژه ازسوی سازمان‌ها و موسسات دولتی برای تولید و مصرف موتورسیکلت‌های برقی، این مسیر بدون حمایت تسهیلاتی و اجرای طرح سوآپ، نمی‌تواند در تولید و استفاده از این نوع موتورسیکلت‌ها موفقیت‌آمیز باشد.

به گفته یک مقام مسئول در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، هم‌اکنون ۵۰درصد قیمت بالای موتورسیکلت مربوط به باتری آن است؛ باتری باید هر سه سال یک بار تعویض شود همین‌موضوع باعث شده است تا استقبال از این موتورسیکلت‌ها زیاد نباشد.

مانورهای تبلیغاتی!

زاکانی اظهار کرد: «یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کنیم، آلایندگی‌های شهر تهران و عبور از سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق است. این آلایندگی‌ها در شهر بسیار خطرآفرین هستند. برهمین اساس هدفگذاری ‌ما ۴۰۰هزار موتورسیکلت‌ برقی است که با وزارت صمت تفاهم کرده‌ایم.»

دی‌ماه سال گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز تاکید کرد شهرداری خواهان ورود موتورسیکلت‌های برقی به پایتخت است.

باید درباره این طرح‌ها تامل کرد

جانشین رئیس پلیس راهور ادامه داد: «وظیفه پلیس راهور اجرای مقررات است. شاید یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که امروز وجود دارد، ارائه طرح است اما باید پرسید چه کسی عمل‌کننده است؟ باید درباره این طرح‌ها تامل کرد.»

بخوانید:  در بازار چین در حال حاضر چهره های زیبا می فروشند!