با تقویت شهرک‌ های حمل‌ و نقل، باربری‌ های شوش ساماندهی می‌ شوند

شهرک‌های حمل‌ونقل در مراکز عمده بار توسط شرکت‌های حمل‌ونقل در حال ایجاد یا احداث هستند. شهرهایی مانند تهران، بندرعباس، اصفهان و … درصدد بهره‌برداری از شهرک‌های حمل‌ونقلی هستند که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا دولتی احداث میشوند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

کاهش حجم بارهای سنگین باربری‌های تهران

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران از ساخت شهرک‌های حمل‌ونقل برای کاهش حجم بارهای سنگین باربری‌های تهران در ورودی به پایتخت خبر داد. پوریا علیمردانی در مورد ساماندهی گاراژهای حمل بار در سطح شهر تهران به‌خصوص منطقه شوش با بیان اینکه برنامه کوتاه‌مدت ما کاهش بار، باربری‌های شوش است، گفت: « در نظر داریم با تقویت مراکزی در خارج شهر و در مبادی ورودی تهران، شهرک‌های حمل‌ونقل ایجاد کنیم تا شرکت‌های باربری فعال در محله شوش قسمتی از فعالیت‌های خود را به آن شهرک‌ها که یکی از آنها در کهریزک جانمایی شده است، منتقل کنند.»

وی ادامه داد: «البته برنامه‌های مختلفی برای ساماندهی بار باربری‌های تهران تدوین و اخیرا مشخص شد با همکاری عوامل سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، شهرکی ایجاد شده است که در آنجا امکان صدور بارنامه و فعالیت باری برای بخش زیادی از شرکت‌های بابری مستقر در محله شوش فراهم شده و امید است با تقویت شهرک، بار باربری‌های شوش کمتر شود تا به ساماندهی آنها کمک شود.»

علیمردانی با تاکید بر اینکه برنامه کوتاه‌مدت ما، کاهش بار باربری‌های شوش از طریق تقویت مراکزی خارج از محدوده شهر تهران است، ادامه داد: «کل گاراژ باربری به این شهرک‌ها منتقل نمی‌شوند؛ اما بارشان کمتر می‌شود، به‌گونه‌ای که بارهای بزرگ‌مقیاس و یا ناوگان بزرگ مثل کانتر و تریلرها از این منطقه منفک و به خارج تهران منتقل می‌شوند و در شوش، خرده‌بارهایی که تردد وسایل نقلیه با آن مجاز است، همچون کامیونت باقی می‌مانند.»

بخوانید:  طرح فروش اقساطی وانت نیسان + جزئیات

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران با تاکید بر آنکه این یک برنامه اختیاری است و باربری‌ها در صورت تمایل می‌توانند از ظرفیت شهرک‌های حمل‌ونقل استفاده کنند، ادامه داد: «تمرکز ما این است که با تقویت مراکز باری خارج شهر به کاهش عوارض ناوگان سنگین باربری در شهر تهران کمک کنیم چراکه سالانه ۱۰میلیون تن بار در محدوده بازار تهران رفت‌وآمد دارد که اکثرا از باربری‌های محدوده شوش است.»

وی تاکید کرد: «درمورد بارهای کلان هم سیاست ما تقویت مراکز باربری در حاشیه شهر است تا باربری‌ها به صورت اختیاری و داوطلبانه برخی اقدامات خود را به آنجا ببرند.»

مسئولان مربوطه می‌گویند یکی از اهداف استقرار این شرکت‌ها در شهرک حمل‌ونقل تهران، ساماندهی و ایجاد ارتباط نزدیک ‌بین رانندگان و مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل و تقویت آن در جهت اهداف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تشکیل شرکت‌های بزرگ‌مقیاس است.

همچنین کاهش تردد خودروهای سنگین و کامیون‌ها به شهر تهران، ایجاد امنیت ترافیکی برای شهروندان، کنترل و افزایش ضریب امنیت جابه‌جایی کالا، کاهش نرخ خدمات حمل‌ونقل، تسهیل و تسریع در امر جابه‌جایی کالا و همچنین تامین بهداشت روانی و حفاظت محیط‌زیست از دیگر دلایل ساخت این شهرک است.

در این شهرک ۷۵هکتار فضای سبز، ۳/ ۵ هکتار زون اداری، ۳/ ۸۵ هکتار مجتمع خدمات رفاهی ۴/ ۶۲ هکتار خدمات عمومی پیش‌بینی ‌شده است که از طریق بزرگراه‌ها و کمربندی‌های اطراف تهران، این امکان را به کامیون‌ها می‌دهند از شمال، جنوب، شرق و غرب و در همه ساعات شبانه‌روز، بدون ورود به محدوده شهر تهران وارد شهرک شده و کالای خود را تخلیه و بارگیری کنند.

بخوانید:  تاثیر واردات خودرو کارکرده بر قیمت خودرو

موضوع انتقال شرکت‌های حمل‌ونقل به این شهرک مساله بسیار مهمی است و با توجه به اینکه دسترسی به این شهرک مشکلات عدیده‌ای به همراه داشت، در این زمینه تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی به شهرک با اعتبارات دولتی ساخته شده است. البته باید گفت حدود ۹۰درصد حمل بار کشور توسط جاده‌ها انجام می‌شود.

افتتاح فاز اول بزرگ‌ترین شهرک حمل‌ونقل کشور

اسفند ماه سال گذشته، فاز اول بزرگ‌ترین شهرک حمل‌ونقل کشور در خواف افتتاح شد.

معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی در مراسم افتتاحیه با اعلام اینکه شهرک حمل‌ونقل خواف در امتداد بخشی از احیای مسیر جاده ابریشم است، آن را بارانداز سرزمینی حمل‌ونقل و ترانزیت برشمرد و ابراز امیدواری کرد این طرح با موفقیت به اتمام برسد.

به‌گفته مسئولان مربوطه، این طرح با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد ریالی از ۸ سال قبل آغاز شده است. این شهرک در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار با ۷۰ واحد باربری در حال احداث است که ۲۴ واحد آن در فاز نخست به بهره‌برداری رسید و ادامه آن درحال ساخت است.

دو روز قبل نیز، رئیس اداره کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان از تسهیل فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استان خبر داد و گفت: «یکی از مباحثی که درجلسه تخصصی حوزه حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت، حمایت از سرمایه‌گذاران درحوزه تاسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل‌ونقل کالا از طریق واگذاری زمین به متقاضیان تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل با اولویت شرکت‌های بزرگ‌مقیاس هوشمند و تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های حمل‌ونقل در شهرک حمل‌ونقل بندرعباس بود.»

صابری تصریح کرد: «باتوجه به آخرین ضوابط تاسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل کالا، حداقل زمین برای تاسیس شرکت کالا باید ۵۰۰۰ مترمربع باشد که هم اکنون به هزارمتر کاهش یافته است.»

بخوانید:  کاهش قیمت ها در بازار واقعی اند؟

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245093/%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF