بسیاری از مشکلات صنعت و بازار خودروهای تجاری در سال 1402 ه

در روزهای پایانی سال 1402 همچنان شاهد هستیم که وضعیت صنعت خودروهای تجاری و بازار آنطور که از یک صنعت 50 ساله انتظار می رود خوب نیست. اگرچه سازندگان این خودروها در طول سال تصمیم گرفتند که بتوانند نیازهای بازار و ناوگان را برآورده کنند، اما الزامات موفقیت آنها از جمله حمایت دولت در دسترس نبود تا اینکه امروز شاهد رسیدن تولیدکنندگان تجاری به اهداف خود هستیم. روزهای اوج

اگرچه آمارها حاکی از افزایش تولید در بسیاری از بخش‌های تجاری کشور است، اما به نظر می‌رسد این صنعت پر از چالش است که برخی از آن‌ها چند سالی است که از تولید، عرضه و حتی تقاضا رنج می‌برند. تاثیر منفی واردات روند عرضه برخی خودروها در بورس کالا و تمایز تنها بخشی از چالش هایی است که سازندگان خودروهای تجاری باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

عدم تخصیص ارز و عدم امکان تامین قطعات یدکی

با توجه به اینکه سازندگان خودروهای تجاری با وجود سابقه بیش از 50 ساله در این صنعت، همچنان به شدت به تولیدکنندگان و تامین کنندگان خارجی متکی هستند، ارز نقش مهمی در این صنعت ایفا می کند.

همین اتکای بیش از حد به واردات قطعات یدکی و البته ارزی در مقاطعی باعث توقف این صنعت شده و عدم تخصیص به موقع ارز، تامین قطعات یدکی را برای این تولیدکنندگان با مشکل مواجه کرده است.

از سوی دیگر جهش گاه و بی گاه نرخ ارز مستقیماً بر قیمت خودروهای تولید داخل و نمونه های وارداتی تأثیر گذاشت و علاوه بر مشکلاتی که برای تولیدکنندگان تجاری کشور به همراه داشت، کار را برای تولیدکنندگان کشور نیز سخت کرد. بازار و متقاضیان این خودروها.

بخوانید:  مالکان خودروهای بیش از سه و نیم میلیارد باید مالیات بپردازند

در صورت ادامه روند صعودی نرخ ارز، قطعا شاهد افزایش قیمت خودروهای تجاری از کارخانه خواهیم بود. این موضوعی است که به شدت بر عرضه و تقاضا تأثیر می گذارد.

واردات کالاهای مستعمل و ممنوعیت واردات مدل های صفر

واردات خودروهای تجاری همواره یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی بوده است. اگرچه واردات آزاد می تواند مدل های متنوع و قیمت های رقابتی را در اختیار متقاضیان قرار دهد، اما این فضای رقابتی در بازار داخلی اغلب به ضرر تولیدکنندگان است. از سوی دیگر واردات خودروهای فرسوده نیز یکی از مواردی بود که منجر به تنش در بازار شد.

در روزهایی که بازار منتظر واردات مدل های کارکرده با قیمت های مناسب و اقتصادی بود، ناگهان قیمت گذاری عجیب کامیون های وارداتی و اضافه شدن هزینه های اضافی از تعرفه گمرکی به هزینه های خدمات، ترخیص و شماره گذاری منجر به افزایش قیمت ها شد. از این ماشین ها افزایش قابل توجه و به دنبال آن مدل های موجود نیز افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت را تجربه می کنند.

طبیعتا واردات فقط محدود به کالا نبوده و صنعت اتوبوسرانی کشور را نیز شامل می شود. پولی که می‌توانست به سمت تولیدکنندگان داخلی و بازار آنها رونق بگیرد، سال‌ها بعد به جیب خودروسازان خارجی رفت و در قالب قراردادها وارد کشور شد که نارضایتی اکثر خودروسازان را به همراه داشت.

بازار سهام

عرضه در بورس کالا مشکلی است که با توجه به بازار مسافر در صنعت خودروهای تجاری نیز اجرایی شده است. به منظور کاهش مشکلات و تنظیم بازار تصمیم بر این شد که خودروهای سواری وارد بورس شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا دیده شود و فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار کاهش یابد. اما هنوز نتیجه آن مشخص نشده و سامانه عرضه بورس کالا برای برخی شرکت های کشتیرانی اجرایی شده است. اگرچه نتیجه این فرآیند برای تولیدکنندگان مثبت به نظر می رسد، اما برای متقاضیان با چالش هایی مواجه است.

بخوانید:  ترکیه از خودروسازان ایرانی پیشی گرفته است

تولید 1402; بر خلاف مدل های سواری

در صنعت خودروهای سواری مرسوم است که از پایان بهمن ماه هر سال با سال مدل زیر تولید را ثبت می کنند. اکنون به نظر می رسد بین خودروهای سواری و تجاری تفاوت وجود دارد و خودروهای تجاری حتی با مدل های اسفند ماه به نام سال آینده ثبت نمی شوند. همانطور که بسیاری از خریداران اذعان داشتند، محصولات مارس امسال با مدل 1402 وارد بازار شدند نه 1403. تفاوت خودروهای سواری با خودروهای تجاری شرایط را برای خریداران مدل های سواری و باری دشوارتر کرده است، زیرا این خودروها بسیار گرانتر از سواری هستند. خودرو و به عنوان پول سرمایه و منبع درآمد برای متقاضیان محسوب می شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248505/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2