عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

دوکاتی نامی بسیار ارزشمند در صنعت موتور سیکلت و ساخت موتورهای احتراق داخلی است. این شرکت معروف ایتالیایی 97 سال است که در این زمینه فعالیت می کند و در زمره بهترین تولیدکنندگان موتورهای احتراق داخلی بنزینی به شمار می رود.

Superquadromono یکی دیگر از شاهکارهای این سازنده ورزشی ایتالیایی است که با الگوبرداری از افسانه این برند در سال 1992 ساخته شد تا بار دیگر انقلابی در طراحی و ساخت موتورهای احتراق داخلی بنزینی ایجاد کند. این شاهکار جدید دوکاتی در تاریخ 3 نوامبر 2023 به جهانیان ارائه شد.منتظر نگاهی فنی به این موتور جدید باشید.

شروع سوپر کوادرومونو

شروع پروژه Superquadromono به دلیل رقابت شدید دوکاتی و KTM بود. اما قبل از شروع این کمپین در سال 1992، دوکاتی سوپرمونو (که یک دوچرخه مسابقه ای سوپربایک بود) تولید کرد که تا سال 1997 حدود 100 دستگاه تولید کرد. این سوپربایک مجهز به موتور 549 سی سی تک سیلندر بود و در نسخه های تولید شده در سال بعد با موتور 572 سی سی به منظور ارائه قدرت و گشتاور بالا وارد رقابت شد.

اکنون پس از گذشت نزدیک به سه دهه و با وجود برقی شدن صنعت خودرو و حمل و نقل، دوکاتی مشتاقانه به سمت بهبود و توسعه موتور تک سیلندر بنزینی حرکت می کند. این مهم باعث شد تا دوکاتی قوی ترین موتور تک سیلندر بنزینی دنیا را در حجم بالا در صنعت موتور سیکلت و موتورهای احتراق داخلی تولید کند و بار دیگر شاهد شاهکار طراحی و تولید بنزین تک سیلندر باشیم. موتور توسط دوکاتی

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

نگاهی به جزئیات ساختار موتور جدید دوکاتی

نسل جدید موتور بنزینی تک سیلندر ارتقا یافته دوکاتی که با نام Superquadromono شناخته می شود، تبلور مهندسی مکانیک جدید این سازنده ورزشی ایتالیایی است.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

کلودیو دومنیکالی (مدیر عامل فعلی دوکاتی) در این باره می گوید: “سوپرکوادرومونو برگرفته از افسانه شناخته شده دوکاتی در اوایل دهه 1990 یعنی سوپرمونو است. ما با معرفی مواد جدید و مکانیزم های جدید توانسته ایم قدرتمند تولید کنیم. تک نیروها.نیروهای محرکه سیلندر.صدای حاصله از این را می توان موتور را صدای قدرت یک سیلندر نامید.هدف ما از طراحی چنین موتوری افزایش قدرت و گشتاور در موتور تک سیلندر بنزینی بود. و کاهش اتلاف و مصرف انرژی که مهندسان ما در این زمینه موفق شدند.

با نگاهی به بخشی از صحبت های کلودیو دومنیکالی به این نتیجه می رسیم که دوکاتی با فناوری های سطح بالا و منحصر به فرد خود در تلاش است تا کمپین جدیدی را برای اثبات برتری خود در این زمینه ایجاد کند.

بخوانید:  عرضه دو محصول جدید در سایپا سیتروئن تا پایان سال

مهندسی نو یعنی دوکاتی

برای طراحی و ساخت چنین موتور تک سیلندری، دوکاتی از ساختار موتور دو سیلندری که در دوچرخه ورزشی معروف خود استفاده کرده بود، استفاده کرد. در واقع موتور Superquadromono از موتور موازی دو سیلندر (دوقلو) Panigale 1299 گرفته شده است که عنوان قوی ترین موتور تک سیلندر جهان را به خود اختصاص داده است.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

نام Superquadromono به دلیل نسبت کورس به قطر پیستون در این موتور است.

با این حال، کلودیو دومنیکالی (مدیر عامل دوکاتی) عنوان کرد که این نام به دلیل طراحی صحیح و تولد دوباره سوپرمونو (سوپربایک) معروف دوکاتی انتخاب شده است.

همچنین نام Superquadromono به نسبت حرکت پیستون به قطر پیستون این موتور اشاره دارد. به عبارت دیگر این نسبت برابر با 1.86 است که به لطف کورس پیستون 62.4 میلی متری امکان پذیر است.

مشخصات فنی موتور

موتور Superquadromono یک موتور بنزینی تک سیلندر، هوا خنک و چهار زمانه است. موتور تک سیلندر 659 سی سی حجم دارد. قطر پیستون 116 میلی متر در قطر کورس پیستون 62.4 میلی متر باعث افزایش گشتاور موتور شد.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

به عبارت دیگر افزایش قطر پیستون در افزایش قدرت و گشتاور موتور بسیار موثر بود. اما نکته بسیار مهم در طراحی سوپر چهار، بهینه سازی طراحی محفظه احتراق و بهبود ضریب تراکم موتور بود. تغییرات در محفظه احتراق، نسبت تراکم را به 13.1 به 1 رساند و تراکم پذیری هوا و سوخت داخل سیلندر را افزایش داد.

این ویژگی ها باعث افزایش راندمان موتور می شود. البته طراحی سطح دندانه دار روی پیستون تلاطم هوا و سوخت را تا 15 درصد بهبود می بخشد. همچنین با توجه به این نوع طراحی، چرخش (جریان گردابی) داخل سیلندر به افزایش گشتاور و قدرت موتور کمک می کند. موتور Superquadromono از نسل جدید سیستم تزریق سوخت بوش استفاده می کند.

یک دریچه گاز بیضوی با قطر 62 میلی متر برای تزریق سوخت در منیفولد با یک انژکتور نصب شده است. مهندسان پیشرانه دوکاتی برای مدیریت مصرف سوخت، سه حالت (بالا، متوسط ​​و کم) پاشش سوخت انژکتورها را روی دریچه گاز در ECU تعریف کرده اند. این سه حالت با افزایش دور موتور تغییر می کنند. بنابراین حداکثر توان خروجی از موتور تک سیلندر چهار سوپاپ 659 سی سی به 77.5 اسب بخار در 9750 دور در دقیقه (rpm) می رسد. در بهترین شرایط سوخت این عدد به 84.5 اسب بخار در 9500 دور در دقیقه می رسد.

بخوانید:  زنگ خطر ورشکستگی خودروسازان | خودرو

دوکاتی اعلام کرده است که می توان سیستم اگزوز تیتانیومی حرفه ای را در مدل دوکاتی نصب کرد. این موتور همچنین می تواند حداکثر گشتاور 63 نیوتن متر را در 8500 دور در دقیقه (دور در دقیقه) ارائه دهد که با نصب این کیت اگزوز، گشتاور را در همان دور موتور به 66.6 نیوتن متر می رساند. طراحی چهار سوپاپ تیتانیوم با مکانیزم DOHC (شیر سربار)، سیستم زمان بندی سوپاپ مبتنی بر زنجیره زمان بندی فوق العاده سبک و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ مبتنی بر مکانیزم مکانیکی این قدرت و گشتاور بالا را فراهم می کند.

گشتاور تولید شده توسط این موتور در سطح پایین تری نسبت به KTM است. در واقع مهندسان اتریشی با کمک تغییرات اساسی در نسبت قطر به ضربه پیستون و نسبت تراکم موفق به ایجاد 15 درصد گشتاور بیشتر در موتور تک سیلندر خود نسبت به موتور تک سیلندر دوکاتی شدند.

سیستم های منحصر به فرد ایتالیایی

به منظور دستیابی به قدرت و گشتاور بالا، مهندسان موتور دوکاتی بدنه موتور یا بلوک سیلندر را با آلومینیوم و ریخته گری تولید می کنند. این روش ساخت باعث کاهش وزن و بهبود قدرت و گشتاور موتور می شود.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

دیواره سیلندر و آستین سیلندر از (جداشدنی) ترین نوع هستند و به روش ریخته گری جدید ساخته می شوند. به عبارت دیگر، طراحی بوش غلتکی انتقال حرارت را به خوبی انجام می دهد و میزان سایش در دراز مدت کاهش می یابد. سایش این نوع بوش ها بسیار کمتر از بوش های ترکیبی است.

بر این اساس بزرگترین پیستون در کلاس موتورهای تک سیلندر در بلوک این موتور قرار گرفت. طراحی پیستون نیز نسل جدید است و هر سه رینگ در فضایی 27.8 میلی متری قرار گرفته اند. فاصله بین تاج پیستون و مرکز آن (محور پین) 37.5 میلی متر است. این نوع طراحی خلاقانه در کلاس خود بی نظیر است.

جنس پیستون آلومینیوم و مجهز به پوشش جدید آلیاژ منگنز است که باعث افزایش ظرفیت حرارتی پیستون و کاهش تنش حرارتی می شود. به لطف فرآیند ریخته گری آلومینیومی دایکاست، دسته پیستون (میله) وزن کل پیستون و میله را به 0.85 گرم می رساند. از طرف دیگر میل لنگ فقط دو میل لنگ بالایی دارد. این نوع طراحی به لطف استفاده از متعادل کننده های نسل جدید که در یاتاقان انتهایی میل لنگ قرار می گیرند امکان پذیر شده است.

به عبارت ساده تر، میل لنگ موتور Superquadromono دارای دو متعادل کننده نسل جدید است که وظیفه انتقال نیرو به پمپ روغن و پمپ آب را بر عهده دارند. این نوع طراحی میل لنگ برای اولین بار در یک موتور بنزینی تک سیلندر استفاده شد. یاتاقان های پیستونی متحرک نیز در زیر آن، یعنی روی پشته فشرده نصب می شوند. فرآیند طراحی و تولید میل لنگ در این موتور به صورت Dyking است که باعث کاهش وزن کلی آن و در نهایت افزایش راندمان موتور می شود.

بخوانید:  واردات بنزین بله، اما خودرو هیبرید خیر!

میل لنگ فوق چهارگانه از مواد آلومینیومی ساخته شده است. در حالی که در موتور Panigale 1299 این قطعه از فولاد سبک وزن ساخته شده است. این ماده به موتور این توانایی را می دهد که میزان اتلاف انرژی ناشی از گرمای موتور را کاهش دهد. همچنین عدم تقارن میل لنگ این امکان را برای یاتاقان های اصلی فراهم می کند که تمام وزن آن را به خوبی تحمل کنند.

به لطف استفاده از پمپ آب جدید، سیستم خنک کننده هوا انتقال حرارت را در این موتور بهبود می بخشد. خنک سازی در سرعت های بالاتر از 4000 دور در دقیقه (دور در دقیقه) در مقایسه با موتورهای تک سیلندر بنزینی حدود 12.8 درصد بهبود یافته است. نوع طراحی این میل لنگ که در واقع ترکیبی از دو میل لنگ در یک میل لنگ می باشد، قابلیت تعادل نیروهای اینرسی ورودی با نیرو و گشتاور منفی را ایجاد می کند. طراحی و مکانیسم پمپ روغن نسل جدید تلفات و اصطکاک این سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

سیستم انتقال انرژی ویژه

سیستم انتقال نیرو برای سوپر چهارچرخ محرک همانند یک گیربکس ۶ سرعته ثابت با شیفت های کوتاه است.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

بدنه تولیدی این سیستم انتقال نیرو، ریخته گری آلیاژ منیزیم می باشد که به منظور افزایش دوام قطعات این سیستم و کاهش وزن کلی آن طراحی شده است.

این سیستم انتقال نیرو دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی است که به بهبود عملکرد این سیستم کمک می کند. سیستم تعویض دنده شتاب منحصربفرد دوکاتی با مکانیزم کلاچ چند صفحه ای غوطه ور در روغن، با عملکرد هیدرومکانیکی، امکان تعویض دنده را در کمترین زمان ممکن به سوارکار می دهد.

موتور Superquadromono روی چه محصولاتی نصب می شود؟

طبق اعلام دوکاتی، موتور Super Quadromono احتمالا بر روی مدل جدیدی از دوچرخه های ماجراجویی یا ورزش های ماجراجویی این شرکت نصب خواهد شد.

عرضه قوی ترین موتور تک سیلندر دنیا از دوکاتی

اما این احتمال نیز وجود دارد که این موتور بر روی دوچرخه اسپرت دوکاتی به مناسبت سوپرمونو 1992 قرار گیرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248504/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%82%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C