لزوم ایجاد رقابت در خدمات پس از فروش

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سال‌ها پیش، صاحبان خودروهای جدید چاره‌ای جز انتظار در صف‌های طولانی در تعمیرگاه‌های مجاز خودرو برای دریافت خدمات خودرو در طول دوره گارانتی نداشتند. تعمیرگاه هایی که نام و شهرت بهتری داشتند، قبل از طلوع آفتاب، افراد بیشتری را پشت درب خود می دیدند. اما اکنون با رقابت خدمات پس از فروش در شبکه نمایندگی های شرکت خودروسازی، شرایط به نفع مشتری تغییر کرده است و این مشتری است که می تواند بدون محدودیت های قدیمی برای دریافت خدمات با کیفیت بهتر انتخاب کند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اگرچه چندین سال است که بسیاری از خودروسازان و واردکنندگان خودرو را در زمینه ارائه خدمات پس از فروش رتبه بندی می کند، اما حتی در پایان سال بهترین نمایندگان شرکت را بر اساس نظرات مشتریان و شاخص هایی که این شرکت در نظر گرفته است، اما به جای خالی بودن، رتبه ارائه دهنده خدمات پس از فروش در سایت مرجع خالی است.

این روزها به جرات می توان گفت که کیفیت خدمات در نمایندگی های مرکزی شرکت های خودروسازی حتی توان رقابت با گروه های تخصصی ایجاد شده در سطح شهرهای بزرگ را ندارد و با مراجعه به این مراکز تفاوت کیفیت ارائه خدمات را می توان به خوبی شناخته شود

بر این اساس، علاقه روزافزون خودروسازان و واردکنندگان خودرو به موضوع خدمات پس از فروش و ارزش دادن بیشتر به نمایندگانی که خدمات ممتازی را به مشتری ارائه می دهند، می تواند به ایجاد رقابت در این بازار دامن بزند، رقابتی که در آن نهایی می شود. مصرف کننده برنده اصلی است و شرکت مادر او نماینده ارائه دهنده خدمات است. طبیعتا موضوع خدمات پس از فروش زمانی ماهیت جدی تری به خود می گیرد که بازار مشکلات کمتری در تامین خودرو مورد نیاز بازار داشته باشد و مشتری خودرو خود را بر اساس شاخص های دیگر مانند قطعات یدکی با قیمت مناسب، در دسترس بودن انتخاب کند. شبکه نمایندگی، نحوه معامله و میزان تاخیر در پذیرش وضعیت ترخیص به عنوان شاخص های کلیدی انتخاب خودرو.

بخوانید:  کاهش قیمت خودرو در تصادف را محاسبه کنید

در چنین فضایی، نمایندگان پس از فروش که از خودروسازان بیشتری حمایت می کنند، سعی در بهبود کیفیت خدمات خود خواهند داشت. در واقع این رقابت پذیری بازار می تواند وضعیت خدمات پس از فروش را در ایران که قبلاً معنای خاصی نداشت، بهبود بخشد.

از سوی دیگر، خودروسازان با واگذاری انتخاب کیفیت مواد مصرفی مانند روان کننده و لوازم یدکی خودرو به عهده مشتری، باید حق انتخاب گسترده تری را به مشتری بدهند تا بتواند بر اساس بودجه خود از خدمات با کیفیت بالاتری بهره مند شود. .

در چنین حالتی با مراجعه به سوابق خدمات هر خودرو در شبکه نمایندگی ها و مشاهده سطح کیفی خدمات با قطعات یدکی و لوازم جانبی می توان تصمیمات و قیمت های صحیح تری را هنگام خرید و فروش خودروهای جدید اتخاذ کرد که اغلب به دلیل حساسیت موتورها و گیربکس ها است، زیرا هزینه های نگهداری آن بالاست.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248305/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4