لغو الزام داشتن ایستگاه و کامیون برای تاسیس شرکت حمل و نقل!

بر کسی پوشیده نیست که کشور نیاز به توسعه صنعت حمل و نقل داخلی دارد. کمبود خودرو و فرسودگی مدل های قدیمی دست به دست هم داده است تا این ناوگان بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه و افزایش خودروها و حامل ها داشته باشد. در عین حال با توجه به حساسیت موضوع حمل و نقل بار و ارزش کالا، راه اندازی این گونه شرکت ها راه سختی را طی می کند و متقاضیان باید دارای شرایط زیادی از جمله مالکیت بیش از 10 خودرو یا 16 کامیون و … باشند. مساحتی بیش از 5000 متر مربع به عنوان پایانه بار. هیئت تحریریه قبلاً الزام داشتن کامیون و داشتن فضای پایانه برای دریافت این مجوز را لغو کرده بود.

وزیر اقتصاد در آبان ماه امسال در نامه ای به وزیر راه خواستار اجرای این مصوبه هیئت تحریریه شد. اما این تصمیم با «اما» و «اگر»های زیادی همراه شد و اعتراضات بسیاری را از سوی برخی مسئولان، مالکان و سرمایه گذاران شرکت های حمل و نقل، رانندگان کامیون و فعالان این صنعت در پی داشت.

حذف مالکیت و الزامات منطقه ایستگاه. غیر ممکن و غیر قابل اجرا

یکی از فعالان حوزه حمل و نقل زمینی در کشور و مالک یکی از شرکت های بزرگ حمل و نقل در گفت و گو با «دنیای خودرو» حذف این شرایط از روند اخذ مجوز شرکت حمل و نقل را غیرقابل اجرا دانست و آن را غیرقابل اجرا دانست. نمونه ای از خالکوبی یال شیر و دم و اشک، پس خواند و گفت: این یک طرح است اجرا نشده و اجرا نمی شود. لازم به ذکر است که صاحبان کالا تمایلی به تحویل کالاهای خود به رانندگان و شرکت هایی که خودروی خود را ندارند، ندارند.

بخوانید:  سامانه یکپارچه و مالیات‌ ستانی؛ عامل تغییر ماهیت خودرو به کالای مصرفی

وی تصریح کرد: صاحب کالا با شرکتی که دارای مجوز، نام و سابقه کار است قرارداد می بندد، از طرفی صاحب کالا باید بتواند بار را ایمن کرده و وسیله نقلیه را برای بارگیری از محل ارسال کند. مکان و زمان مشخصی.» وی افزود: برخی شرکت ها مانند ایرانول، نفت، سپاهان نفت و بسیاری از شرکت های تولیدی تا زمانی که بارنامه را از راننده نگیرند، محموله را تحویل نمی دهند.

وی افزود: لغو فضای ایستگاه کشتیرانی به این معناست که شرکت نیازی به انبار ندارد و هر شرکتی می تواند کالا را حتی بدون نام و گمرک تحویل بگیرد و در چنین شرایطی امکان دریافت مجوز حمل و نقل برای آنها غیر ممکن است.

عدم تمایل صاحبان کالا به همکاری با شرکت هایی که ایستگاه و خودرو ندارند

این فعال حوزه حمل و نقل گفت: در حال حاضر برای دریافت مجوز باربری باید گاراژ کمتر از 5000 متر مربع داشته باشید و مالک کامیون نیز باید حداقل 16 کامیون یا 10 دستگاه خودرو مدل 1375 به بالا داشته باشد و البته وضعیت تغییر خواهد کرد.» مدل مربوط به سال 1390 است.از طرفی مالک این شرکت ها برای اخذ مجوز باید دارای مدرک لیسانس به بالا باشد.به طور کلی شرایط اخذ مجوز بسیار سخت است و حذف این شرایط غیرممکن است.»

وی خاطرنشان کرد: حتی در صورت رفع این شرایط و صدور مجوز به نام متقاضی، صاحبان محموله آمادگی تحویل محموله خود را به این افراد ندارند.

ضربه ای به اقتصاد و حمل و نقل زمینی با حذف الزام مالکیت و فضای ایستگاه

بخوانید:  نگاهی به نیسان قشقایی جدید

رئیس فدراسیون صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کشور در واکنشی دیگر به حذف این شرایط، این موضوع را آسیب‌های جدی به حمل‌ونقل زمینی و اقتصاد کشور عنوان کرد. رضا رستمی گفت: متاسفانه با این تصمیم حقوق کامیون داران و رانندگانی که سال ها در حمل و نقل جاده ای سرمایه گذاری کرده اند نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد: با رفع این شرایط، بحث تردد جاده‌ای و صدور مجوز تردد برای 4700 شرکت حمل‌ونقل کشور چه می‌شود و راننده‌ای که فضای پایانه ندارد چگونه می‌تواند به بارگیری ادامه دهد؟

وی گفت: واضح است که با لغو حداقل الزامات تاسیس شرکت های حمل و نقل، حمل و نقل زمینی معنایی نخواهد داشت.

وی افزود: متأسفانه سازمان های غیرمرتبط که اطلاعی از مکان حمل و نقل ندارند با تصمیمات غیرکارشناسی خود به حمل و نقل زمینی که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد آسیب می رسانند.

حذف این شرایط سرمایه گذاری صاحبان ناوگان را از بین می برد

پیش از این مشاور رئیس سازمان حمل و نقل زمینی و جاده ای اعلام کرده بود که تصمیم هیئت تحریریه مبنی بر لغو الزام مالکیت کامیون به منظور صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل هوشمند بزرگ مقیاس بدون نظر کارشناسان در این زمینه صورت گرفته است. سازماندهی شده است. مهران قربانی گفت: این موضوع قانون نیست، مصوبه کمیته ای است که به صورت یک طرفه بدون نظر سازمان راهداری تصویب و ابلاغ شده است.

وی گفت: در مورد شرکت های بزرگ مصوبه ای وجود دارد که تعداد 50 کامیون صفر باشد، این در حالی است که در حال حاضر 15 شرکت بزرگ در کشور فعالیت می کنند و اگر این استانداردها را به ناوگان صفر تغییر دهیم. ما در واقع باعث از دست دادن سرمایه این شرکت ها خواهیم شد.» و ناوگان آن به گفته سازمان راهداری یک نقص است که مغایر با سیاست های حمل و نقل کشور است.

بخوانید:  سایپا "SL03 EV-R"; پیشرو در سدان های برقی چانگان است

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248339/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84