مراحل ساخت کاغذ یک کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟ | سایت تبیان

مراحل ساخت کاغذ یک کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟ | سایت تبیان

به همین دلیل، تلاش برای استفاده از کاغذ با کیفیت بالا و بازیافت شده و کاهش مصرف آن در زندگی روزمره بسیار مهم است. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از کلر به دلیل مشکلاتی که در محیط زیست به وجود می آورد، کم کم رنگ باخته و استفاده از دی اکسید کلر جایگزین خواهد شد. در سال های آینده، حتی استفاده از دی اکسید کلر نیز منسوخ شده و به جای آن، از مواد شیمیایی که کلر ندارند استفاده می شود. اکسیژن، اوزون و هیدروژن پروکسید از جمله مواد بدون کلری هستند که در آینده به کار برده می شود. برای آماده کردن الیاف در تهیه کاغذها باید آن ها را از بستر اصلی چوب ها جدا کرد. این فرایند که به خمیرسازی معروف است به دو طریق مکانیکی و شیمیایی انجام می شود.

  • خمیری که بدست آمده در مخزن ماشین گذاشته شده و آب مورد نیاز به آن اضافه می شود.
  • این کاغذ برای انتشار آگهی و اعلامیه و همچنین گزارش ها مناسب است و استفاده می شود.
  • حین فرآیند خشک کردن، برای تقویت پیوند میان الیاف‌های کاغذ انواع نشاسته‌های صنعتی و سایر افزودنی‌ها اضافه می‌کنند.
  • در کارخانه‌ های کاغذ سازی حتماً باید واحد هایی تحت عنوان کنترل کیفی باشد تا کیفیت نهایی کاغذ های خروجی را بسنجد.
  • در ایران، هر کارخانه ای با توجه به تاریخ تاسیس خود، از تکنولوژی مخصوص به همان زمان استفاده می کند.

سرعت کار ماشین کاغذسازی بسیار متغیر است، ولی می تواند تا ۸۰ کیلومتر در ساعت باشد. ماشین های کاغذسازی مدرن می توانند تا ۴۰ تن کاغذ را در هر ساعت تولید کنند. افزودنی های جامد در مخزن مخلوط کن ریخته می شود و مایعات لازم را در مراحل مختلف و با اندازه گیری مداوم به آن اضافه می کنند. اگر برای تهیه خمیر از ماشین مخلوط کن استفاده نشود، ابتدا با استفاده از ماشین خمیرزنی حجم خمیر را به نصف کاهش داده و استحکام لازم را در الیاف آن، قبل از وارد شدن به ماشین کاغذسازی ایجاد می کنند. خمیر سفید پیش از ورود به دستگاه ساخت کاغذ، تصفیه می شود و بعد آب به خمیر اضافه می شود که مخلوطی نازک به دست بی آید.

بخوانید:  آلفارومئو جولیتا ماشین آلفارومئو جولیتا : مشخصات آلفارومئو جولیتا | bedrive

اولین کاغذ

لیگتین از ماده اصلی چوب محسوب می‌شود که در فرایند کاغذ سازی آن را از خمیر کاغذ جدا می‌کنند. برای انجام این فرایند ورقه‌ها در داخل یک ظرف بزرگ نگهداری شده و تحت تاثیر دمای زیاد و انجام چندین فناوری شیمیایی روی آنها، مواد استخراجی از الیاف جدا می‌شود. یکی از مراحل مهم در خط تولید کاغذ A4 ، کنترل کیفیت آن است تا محصول نهایی مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت ورق های کاغذ  A4با دستگاه یا به صورت دستی بررسی می شود تا تحت کنترل گراماژ، رنگ و تبیان … محصول مورد تایید قرار گیرد. بعد از عملیات های متعدد دیگر روی کاغذ، می توان از ماشین های رنگ زنی برای تهیه کاغذهای تیره استفاده کرد.

اجزای اتوماسیون صنعتی چیست؟

در این فرایند مجددا از دستگاه های کلینر غلظت متوسط و غلظت پایین استفاده می شود تا در حد امکان، ریزترین ذرات نیز از خمیر جدا شود. از این رو برای آشنایی با دستگاه‌ها و وسایل هر کارخانه بایستی با تکنولوژی مورداستفاده در آن کارخانه آشنا شوید. سپس مایع رقیق شده در پاک کننده‌های سیلیکون تمیز شده و قبل از وارد شدن به دستگاه کاغذساز، غربال می‌شود. 2- برای رنگ‌زدایی از ماده‌های شیمیایی هیپوکلریت سدیم، دی اکسید کلر، پراکسید هیدروژن و اوزون استفاده می‌شود. در روش شیمیایی از دو ماده هیدروکسید سدیم و کربنات سدیم استفاده می‌شود. به همین دلیل، برای استحکام بالای جعبه‌های بسته‌بندی، از چوب‌های نرم استفاده می‌شود.

سبد خرید

در مورد اهمیت و علت اضافه کردن آهار به خمیر کاغذ قبلا توضیح داده شده است. در مرحله تهیه خمیر، مقداری آهار نیز به آن اضافه می شود و یا این که مرحله آهار زنی به صورت جداگانه توسط ماشین مخصوص انجام می شود. با حرکت تسمه، آب درون کاغذها مکیده شده و از الیاف خارج می شود.

بخوانید:  خودرو جک قیمت، مشخصات فنی و مقایسه خودرو های jac زومیت | bedrive