معماری سبز یا معماری پایدار بررسی دقیق موضوعات مهم | معماری نواز

در نهایت، هدف اصلی ایده معماری پایدار یا معماری پایا، برای حفظ و نگهداری محیط زیست ایجاد شد، تا با رعایت اصولی مهندسی شده، سازه های با طبیعت سازگار تر، با طول عمر بیشتر و انعطاف پذیری بیشتر در برابر پدیده های طبیعی ایجاد کنیم. سازه هایی که با مصرف بهینه انرژی و مواد اولیه ایجاد و پس از ساخت هم در مسیر کاهش مصرف انرژی برای افراد قرار داده شده سایت تاسیسات ساختمان اند. سازه هایی که برای آیندگان ما بجا می مانند چرا که راز ماندگاری هر چیز در این کره خاکی، همگام شدن با طبیعت است. برای اجرای پروژه‌ های ساخت و ساز نکات زیادی وجود دارد که در جهت یک پروژه معماری سبز حرکت کند. یکی از این موارد مهم، انتخاب مصالح ساختمانی به صورت صحیح است؛ به این منظور که مصالحی و موادی که در ساخت ساختمان‌ های سبز به کار می‌ روند باید از هر نظر سازگار با محیط زیست باشند.

معماری و شهرسازی پایدار

به جهت شکل به نظر می‌آید که هماهنگی بیشتری با طبیعت پیرامون برقرار کرده‌است و البته باید گفت که بجز شکل در زمینه مسائل دیگر نیز به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی توجه کرده‌است مانند استفاده از پنل‌های خورشیدی که به کاهش مصرف انرژی الکتریکی کمک شایانی کرده‌است. زباله‌ها مواد مصرف شده یا بی‌مصرف تولید شده توسط خانوارها و مشاغل، فرآیندهای ساخت و ساز و تخریب، و صنایع تولیدی و کشاورزی هستند. این روش‌ها وقتی با کمپوست سازی زباله‌های مواد غذایی در محل و بازیافت خارج از محل ترکیب شوند، می‌توانند زباله‌های خانه را به زباله‌های بسته‌بندی کاهش دهند. به طورکلی سازه‌های آینده، به لحاظ فرایند طراحی و ساخت بسیار متفاوت‌تر از بناهای کنونی خواهند بود و به سبب پیشرفت تکنولوژی، فرایند ساخت‌و‌ساز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. همچنین با پیشرفت نرم‌افزارهای معماری، قدرت تجسم و خلاقیت معماران به تصویر کشیده خواهد شد و ساز‌ها چهره متفاوتی به خود خواهند گرفت. از آنجا که آن‌ها مانند موجود زنده، نفس می‌کشند در مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار هستند پس باید به شکلی طراحی شوند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند تا هم سازه و هم محیط زیست اطرافمان ماندگار و پایدار باقی بمانند.

بخوانید:  شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو ام وی ام بهمن ۱۴۰۱ | bedrive
معماری سبز یا معماری پایدار بررسی دقیق موضوعات مهم | معماری نواز اما امروز با توجه با کاستی ها و معضلات که در زمینه حفظ و استفاده بهینه از انرژي با آن مواجه هستیم و همچنین توجه به بهینه سازي فضاهايمعماريو تغییر نیازهاي عملکردي ما از معماري باید به سوي تعریف نوینی از خلق بناها با عنوان “معماری پایدار” باشیم . از آنجایی که هیچ بنایی را نمی توان بصورت مطلق و صد در صد پایدار دانست ، باید فضاهایی خلق شوند که به صورت نسبی به این اصول نزدیک باشند و یک محیط پاك و سالم بر اساس بهره برداري موثر از منابع طبیعی و اصول اکولوژیکی خلق شوند. و در اکثر نوشته ها و مقاله ها ازمعماری پایدارصرفا به عنوان معماري سبز یا اقلیمی یاد می کنند اما مشخصه هاي مهم دیگري در خلق معماري پایدار تاثیر گذارند. در سال های اخیر، انرژی بسیار زیادی برای ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی مصرف شده که منجر به آلودگی های زیست محیطی فراوانی شده است.

نظر معماران بزرگ در رابطه با معماری پایدار:

همچنین کاهش مصرف انرژی در این سازه ها، یکی دیگر از اهداف معماری پایدار است. طراحی بناها با توجه به اصول پایداری و بوم‌شناختی، کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست را معماری پایدار می گویند. معماری پایدار، زیرمجموعه طراحی پایدار و یکی از تحولات مهم معماری معاصر و واکنشی بشردوستانه در برابر بحران‌های عصر صنعت است. ساختمان جدید شعبه غربی کتابخانه عمومی برکلی با ۹۵۰۰ فوت مربع زیربنا، نخستین ساختمان زنده ای در کالیفرنیا است که به عنوان یک کتابخانه عمومی دارای گواهینامه مصرف انرژی صفر می باشد.

بخوانید:  سمند LX سال ماشین سمند LX سال : مشخصات سمند LX سال | bedrive

محله زندگی خود را با چه معیارهایی انتخاب کنیم؟

یک معمار می تواند با کاربرد محتاطانه منابع انرژی میزان استفاده از آن ها را در ساخت بنا کاهش دهد. در معماری سبز، ساختمان با استفاده از مصالح بومی و قابل بازیافت بنا می شود. شکل 3- در طرح ساختمان ادارات مرکزی شهرک مصدر، شکل تابع اقلیم است و سایه و کوران هوا، فرم بنا را مشخص کرده است. معماری پایداردر منطقه گرم و مرطوب، ایجاد سایه و کوران هوا، بهترین روش برای تأمین آسایش با بهره‌گیری از امکانات طبیعی است. بدین لحاظ کالبد ساختمان از 11 دودکش عظیم تشکیل شده که هوای گرم مجموعه را از طریق اثر دودکش به خارج بنا منتقل می‌کند و باعث ایجاد تهویه طبیعی در داخل بنا می‌شود. در عصر مدرن تأمین رفاه جامعه سرلوحه توسعه بود، امّا با مطرح شدن مباحث مربوط به رابطه میان انسان، محیط زیست و توسعه در دهه ۱۹۷۰، مفهوم توسعه پایدار مورد توجه جدّی قرار گرفت.

  • در واقع می توان گفت که برای رسیدن به معماری پایدار، طراح باید این مراحل و اصول را که تعریف کننده یک چارچوب اصلی برای طراحی پایدار است را در طرح خود لحاظ و بر حسب مورد ترکیب و متعادل کند.
  • کاهش و استفاده مجدد از زباله خانگی یا به عبارتی تفکیک زباله در مبدأ و دفن بهداشتی آن به صورتی که کم‌ترین ضایعات محیطی را ایجاد کند، از دیگر مواردی است که در معماری پایدار مورد توجه است.
  • آلودگی ناشی از سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها و ساخت مصالح ساختمانی از آلودگی ماشین‌ها فراتر می‌رود و سر چشمه‌های تمام شونده را به سرعت مصرف می‌کنند.
  • اندیشه پایایی در آرزوی ساختن کره‌ای بهتر و با شرایط مساعدتر از آنچه امروزه مشاهده می‌شود برای نسل‌های آینده است.
بخوانید:  معرفی انواع مدل های MVM به همراه "جدول لیست قیمت" فروشگاه تهران سئول | bedrive