واردات خودرو مبنای تنظیم بازار است یا ایجاد رانت؟

در حال حاضر دو گروه مختلف در بازار خودروهای وارداتی فعال هستند. گروه اول که حواله و حواله می فروشند، این نوع خودروها را با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان (بسته به نوع مجوز واردات) به فروش می رسانند و دسته دوم کسانی هستند که توانایی خرید این محصولات را دارند. هر قیمتی

نزدیک به دو سال از صدور دستور آزادسازی واردات خودرو می گذرد و در شرایطی که پیش بینی می شد در این مدت تعداد زیادی خودرو وارد کشور شود و به تنظیم بازار کمک کند تا اینکه امروز تنها تعداد کمی از خودروهای خارجی از این بازار بازدید کرده اند. کشور.

از زمان انتشار شایعه آزادسازی واردات خودرو از طریق طرح اعضای شورای اسلامی تحت عنوان مقررات خودرو، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار گفته اند که می توان حباب قیمتی در بازار خودروهای خارجی کشور را با واردات منطقی و پایدار شکست.

این حباب در اواسط سال ۱۳۹۶ پس از ممنوعیت واردات خودرو شکل گرفت. طبیعتاً جلوگیری از واردات خودرو یکی از دلایل انفجار قیمت ها در بازار واردات بود و عوامل دیگری مانند تحریم، رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز نقش مهمی در این زمینه داشتند.

پیش از طرح موضوع آزادسازی واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معمولا منحنی قیمت خودروهای وارداتی تحت تاثیر کاهش شدید انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز قرار داشت. اما در بحث آزادسازی واردات، نشانه هایی از کاهش قیمت ها در بازار خودروهای خارجی کشور دیده می شود.

با افزایش احتمال تصویب آزادسازی واردات خودرو در شورای اسلامی، نشانه هایی از کاهش قیمت خودروهای خارجی در کشور نمایان شد. پس از تصویب طرح ساماندهی، بازار خودروهای وارداتی با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شد و این امر شهروندان را امیدوار کرد که با لغو ممنوعیت واردات و ورود خودروهای جدید خارجی به بازار، حباب قیمتی در هر دو از بین برود. بازارهای خارجی و داخلی

بخوانید:  Stellantis در مقابل خودروسازان چینی!

خبر آزادسازی واردات خودرو نه تنها بر بازار خارج از کشور بلکه بر بازار داخلی خودرو نیز تاثیرات کاهشی داشت. به همین دلیل مشتریان داخلی خودرو امیدوار بودند که در نتیجه آزادسازی واردات، قیمت محصولات خودروسازان داخلی در بازار کاهش یابد. چند ماه پس از تصویب طرح تنظیم خودرو و در حالی که این طرح با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد، رئیس جمهور در قالب فرمان هشت ماده ای خود در مورد خودرو دستور آزادسازی واردات را صادر کرد.

اینجا صحبت از کاهش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی پس از اجرای واردات شد. در این شرایط وزارت صمت از واردات سالانه 200 هزار دستگاه خودرو صحبت کرد. طبیعی بود که چون 200 هزار دستگاه وارد می شد، نه تنها در بازار خارجی بلکه در بازار داخلی نیز کاهش قیمت داشت. البته این سیاستمدار وعده بزرگ دیگری نیز داد و آن واردات خودروهای اقتصادی است تا خودروهای خارجی برای شهروندان مقرون به صرفه تر شود. طبیعتا این وعده ها آنچنان که باید مثمر ثمر نبود، قیمت ها در بازار واردات همچنان در حال افزایش است و خرید و فروش اجاره ای خودروهای وارداتی تبدیلی نیز مشکل جدیدی است که گریبان این نقطه از کشور را گرفته است. بازار.

افزایش 40 میلیون تومانی قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا 12 میلیون تومان بودند. قیمت سورین پلاس کامل (85) (1402) با 12 میلیون تومان افزایش به 714 میلیون تومان، تارا 6 دنده ای (ESP) (1402) با 11 میلیون تومان افزایش به 774 میلیون تومان و پارس سال (1402) با 8 افزایش قیمت. میلیون تومان به 619 میلیون تومان، داینا پلاس اتوماتیک (1402) با افزایش 7 میلیون تومانی به 934 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (1402) با افزایش 6 میلیون تومانی به 860 میلیون تومان و پارس سال ELX (1402) رسید. ) با افزایش 5 میلیون تومانی به 678 میلیون تومان رسید.

بخوانید:  اعلام قیمت نهایی هیوندای اکسنت و النترا وارداتی

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 40 میلیون تومان بودیم. فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1402) با 40 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 905 میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با افزایش 25 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و فونیکس اف ایکس پریمیوم (1402) افزایش یافت. با 2 میلیارد و 120 میلیون تومان، Fidelity Prime 5 نفره (1402) با 20 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 835 میلیون تومان، Jac S3 (1402) با افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 175 میلیون تومان رسید. ، و ارزش S7 پلاس (1402) با 10 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 590 میلیون تومان رسید.

در بین خودروهای پریمیوم خارجی نیز شاهد افزایش قیمتی بین 50 تا 100 میلیون تومانی بودیم. ارزش تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل با 100 میلیون تومان افزایش به 6 میلیارد و 950 میلیون تومان، هیوندای آزرا با 50 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد و 100 میلیون تومان و کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید. 4 میلیارد و 400 میلیون تومان و رنو کولئوس با افزایش 50 میلیون تومانی به 5 میلیارد و 450 میلیون تومان و نیسان ایکس تریل به 5 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش 50 میلیون تومانی.

همچنین شاهد افزایش 200 و 300 میلیون تومانی خودروهای لوکس خارجی بودیم. ارزش کل بی ام و 730Li 300 میلیون تومان با 22 میلیارد تومان افزایش و پورشه ماکان با 200 میلیون تومان افزایش 21 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248272/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA