پلیس نسبت به کلاهبرداری تحت عنوان فروش تبدیل خودرو هشدار داد

در ادامه به برخی از پرونده هایی که اخیرا پلیس در این زمینه پیگیری کرده است اشاره می کنیم.

25 همدست کلیدی دستگیر شدند

مامور مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس الفرجه نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با ترفند فروش حواله خودرو هشدار داد.

سرهنگ عبدالله چولکی در این خصوص گفت: با ارجاع پرونده ای از پلیس آگاهی تهران بزرگ با موضوع کلاهبرداری در شیوه فروش نقل و انتقال خودرو که از 2500 نفر به ارزش تقریبی 2000 میلیارد تومان اخاذی شده بود، پلیس آگاهی تهران بزرگ. بازپرسان جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی به این موضوع رسیدگی و در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در جریان تحقیقات مشخص شد فردی سابقه دار مدعی نفوذ در دستگاه های دولتی و ارتباط با شرکت های بزرگ خودروسازی بوده و سپس با تبانی با شرکای خود ضمن جمع آوری مبالغ هنگفتی ویترین مغازه را اجاره کرده است. وی مبالغی را از متقاضیان دریافت کرده و حواله خرید خودرو دریافت کرده است، مشروط بر اینکه ظرف سه ماه خودرو به آنها تحویل داده شود.

معاون پلیس آگاهی الفرجه در امور جعل و کلاهبرداری با بیان اینکه این افراد به دلایل مختلف در تحویل خودروها در تاریخ تعیین شده تاخیر داشته اند، ادامه داد: متهم به 700 نفر از مشتریان چک های بلندمدت معادل قیمت روز تحویل داده است. خودروی ثبت نامی، سپس متواری شدند.

با اشاره به اینکه پس از مراجعه مشتریان به بانک، عدم تحویل چک و کلاهبرداری تایید شد، تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و انباشته شدن شبهات نزد نهادهای دولتی، با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی. . در جریان شناسایی و دستگیری متهم اصلی 600 فقره چک به نام این شرکت در یکی از بانک ها دریافت شد.

بخوانید:  استفاده سایپا از توان شرکت های دانش بنیان در تولید خودروهای آینده

بعداً با هماهنگی قضایی کلیه حساب های متهم و 20 نفر از شرکا مسدود و 25 نفر از شرکای اصلی نیز دستگیر شدند و در تحقیقات به جرم خود اعتراف کردند.

وی تصریح کرد: علاوه بر استعلامات لازم از مراجع ذیصلاح، تعداد 17 دستگاه خودروی ایرانی و خارجی و همچنین 11 دستگاه آپارتمان، مغازه و یک گلخانه به مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع کشف شد. و یک قطعه زمین به مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع. مساحتی به مساحت 800 متر مربع به ارزش تقریبی 400 میلیارد تومان از متهمان کشف و ضبط و ضبط شد.

چولکی با اشاره به اینکه تمامی متهمان در موعد مقرر روانه زندان شدند و تلاش برای شناسایی سایر همدستان آنها ادامه دارد، به شهروندان توصیه کرد در انجام معاملات خود از دریافت چک از افراد ناشناس خودداری و در صورت نیاز نسبت به احراز هویت اقدام کنند. . ارائه دهنده چک همان صاحب حساب است

وی تاکید کرد: جاعلان و کلاهبرداران با تبلیغات، ادعاهای گسترده ارتباط با افراد صاحب نفوذ و پیشنهادات وسوسه انگیز توجه مشتریان را به خود جلب می کنند تا بتوانند به فعالیت مجرمانه خود سرعت بخشند. بنابراین، قبل از احراز حقانیت اعمال این افراد، پذیرش چیزی جایز نیست.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز تایید کرد که معاملات و قراردادها باید در مراکز رسمی و قانونی انجام و به ثبت برسد تا تحت حمایت قانونی قرار گیرد.

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی در کرمانشاه

چندی پیش نیز فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری فردی که به بهانه فروش خودروی صفر کیلومتر به قیمت کارخانه 190 میلیارد تومان از 20 نفر در کرمانشاه کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

بخوانید:  دلایل تغییر استراتژی فورد برای برقی‌سازی چیست؟

سردار مهدی حاجیان در این خصوص اظهار داشت: در پی اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر جلب اعتماد آنها و کلاهبرداری مبالغ هنگفتی از آنها به بهانه اینکه می تواند خودروی صفر کیلومتر را به قیمت کارخانه تحویل دهد. این موضوع در دستور کار قرار گرفت.»

وی افزود: در تحقیقات اولیه پلیس آگاهی مشخص شد که کلاهبردار توانسته با جلب اعتماد 20 نفر به بهانه تحویل خودروی صفر کیلومتر به قیمت کارخانه، 190 میلیارد تومان از آنها اخاذی کند. و سپس فرار کرد.»

حاجیان گفت: کارآگاهان در ادامه ردیابی فرد کلاهبردار حرفه ای موفق به کشف مخفیگاه وی در استان همدان شدند و با همکاری پلیس آگاهی این استان وی را دستگیر و به کرمانشاه منتقل کردند. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: متهم دستگیر شده در تحقیقات انجام شده به ارتکاب جرایم کلاهبرداری به ارزش 190 میلیارد تومان از 20 نفر در کرمانشاه اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی از شهروندان خواست مراقب این گونه افراد باشند و مراتب را به پلیس گزارش دهند.

توصیه های پلیس اطلاعات

رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی شهرستان فراجا با هشدار به شهروندان نسبت به کلاهبرداری در فروش نقل و انتقالات خودرو، توصیه کرد: فریب آگهی ها و اطلاعیه های کلاهبرداران در سایت ها و جاهای دیگر را نخورید، ثبت نام کنید و خودرو بخرید.

وی به سوء استفاده برخی از کلاهبرداران در فروش خودرو به متقاضیان اشاره کرد و گفت: شهروندان مراقب باشند فریب وعده های پوچ و وسوسه انگیز شرکت های فاقد مجوز و گمنام در خصوص تحویل خودرو با شرایط خاص و استثنایی را نخورند.

بخوانید:  کشنده « بایک X9 » بهمن دیزل در راه بازار

سرهنگ شریفی با بیان اینکه کلاهبرداران معمولا طعمه های خود را از افرادی که از تشریفات قانونی اطلاعی ندارند انتخاب می کنند، تصریح کرد: لازم است شهروندان در برخورد با شرکت های اجاره ای و غیرمجاز دقت لازم را داشته باشند و موارد مشکوک را در اسرع وقت گزارش کنند. مرکز فوریت های پلیسی 110.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248387/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88