دلایل تغییر استراتژی فورد برای برقی‌سازی چیست؟

جیم فارلی، مدیرعامل فورد در یک کنفرانس تلفنی درباره بازار خودروهای الکتریکی ایالات متحده گفت: «ما معتقدیم که در شش ماه گذشته یک تغییر عمیق رخ داده است. مناطق مختلف جغرافیایی و سرمایه زیادی در نظر گرفته شد و قابلیت های جدیدی در بخش کراس اوور دو ردیفه شکل گرفت.

خطر بزرگ

بازنگری فورد در بازار خودروهای الکتریکی باید سرمایه گذاران را خوشحال کند و به نظر می رسد که این خودروساز در این زمینه موفقیت نسبی داشته است. اما بیشتر بر روی نسل دوم مدل های الکتریکی خود تمرکز می کند که آن را از بازار کراس اوورهای دو ردیفه تحت سلطه تسلا و دیگران خارج می کند.

فارلی گفت فورد به سمت طراحی و تولید وسایل نقلیه الکتریکی بزرگتر مانند کامیون های پیکاپ حرکت خواهد کرد و همچنین سعی خواهد کرد از فضای سرمایه گذاری جدید حداکثر استفاده را ببرد. این بدان معناست که فارلی و فورد بازار خودروهای برقی سایز متوسط ​​را کنار می‌گذارند.

بازی در زمین حریف

تغییر به سمت خودروهای الکتریکی کوچکتر حرکت جدیدی برای فورد بود که در سال های اخیر از بازار خودروهای سدان کوچک و کامپکت فاصله گرفته و تلاش های الکتریکی خود را بر روی محصولات رده بالایی مانند موستانگ ماخ-ای کراس اوور متمرکز کرده است.

فارلی جزئیات بیشتری در مورد برنامه های فورد برای خودروهای برقی کوچک فاش کرد و ادعا کرد که نمونه های اولیه آن مدتی است که در دست ساخت هستند.

او گفت که طی دو سال گذشته، فورد یک استارتاپ مخفی یا تیم “اسکانک” داشته است که بر روی یک پلت فرم الکتریکی ارزان قیمت کار می کند.

بخوانید:  سیطره مافیا بر صنعت خودروسازی و قطعه سازی

به عنوان یک تحلیلگر در مورگان استنلی، آدام جوناس از فورد به دلیل استفاده از کسب و کار سودآور مدل Pro، که او آن را فراری فورد نامید، برای کمک به پروژه علم الکتریک انتقاد کرد و گفت: “اهمیت داستان طبقه بندی مجدد دیربورن چیست؟”

همکاران چینی

فارلی نگفت که آیا تیم فورد با شرکای چینی خود همکاری خواهد کرد یا خیر. او فقط گفت که آنها تهدیدی برای تجارت هستند. فارلی گفت: «تمام تیم‌های برق ما بی‌وقفه بر روی هزینه و عملکرد محصولات الکتریکی ما متمرکز هستند. زیرا رقابت نهایی تسلا مقرون به صرفه بودن و امکانات چینی آن است.”

دان لوی، تحلیلگر بارکلیز نیز تحت تأثیر تغییر استراتژی فورد در مورد هزینه های خودروهای الکتریکی قرار گرفت. «در حالی که انتقال به خودروهای الکتریکی برای فورد حیاتی است، تفسیر این فراخوان نشان‌دهنده محوریت استراتژی خودروهای الکتریکی فورد است که منعکس‌کننده چالش‌های بازار گسترده‌تر مربوط به تقاضا برای خودروهای الکتریکی است.» در مجموع، فورد بر سرمایه مورد نیاز در طراحی و تولید Electric تأکید کرد. مدل‌ها همچنان سرمایه‌گذاران را تشویق به انجام این کار می‌کنند.»

با این حال، لوی خاطرنشان کرد که چرخش برای ساخت یک خودروی الکتریکی کوچک‌تر نیز یک خطر است.

او گفت: «در حالی که گزینه‌های زیادی برای بررسی با این پیشنهاد وجود دارد، اما به شدت با تلاش‌های برقی‌سازی فورد در تضاد است و این سوال را مطرح می‌کند که آیا فورد در نهایت می‌تواند با چنین خودرویی به صرفه‌جویی در مقیاس پویا دست یابد یا خیر؟»

از نقطه نظر رقابتی، تسلا تنها خودروساز غربی است که خودروهای الکتریکی با حاشیه سود سالم تولید می کند. این بدان معنی است که تسلا شاید تنها خودروسازی باشد (به غیر از رقبای چینی مانند BYD) که می تواند یک خودروی الکتریکی ارزان قیمت را برای همه مقرون به صرفه کند.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 2040

حداقل این هدف تسلا و خودروی الکتریکی 25000 دلاری آن است. اینکه فورد بتواند استراتژی خود را دنبال کند و بازار بخش برقی میان‌رده و سطح بالا را به نفع خودروهای برقی پایین‌رده یا کوچک کنار بگذارد، ریسکی است که سرمایه‌گذاران فورد در بلندمدت شاهد عواقب آن خواهند بود.

اما همانطور که فورد اشاره می کند، حداقل در کوتاه مدت، تجارت خودرو بر اساس عملکرد تجارت احتراق داخلی سنتی و رشد مداوم فورد پرو بزرگ خواهد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248292/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA