چرا خرید خودروهای تجاری از صرفه اقتصادی خارج شد؟

رشد 20درصدی هزینه‌های نگهداری
در شرایطی هنوز دولت چاره‌ای برای نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل در سال جاری نیندیشیده که هزینه‌های نگهداری خودروهای تجاری در انتظار مجوزهای دولتی نمانده است. تمام قطعات خودروهای تجاری از سال گذشته تا سال 1402 با افزایش همراه بوده و همین موضوع سبب شده است هزینه مالکان این خودروها افزایش یابد. به‌طور متوسط هزینه نگهداری این خودروها تا 20 درصد افزایش یافته است؛ از دو برابر شدن قیمت تایر گرفته تا هزینه قطعات و روغن و… باعث شده است تا اصولا هزینه‌ها به درآمد این خودروها نزدیک شود. این روند صرفه اقتصادی در اختیار داشتن خودروها را به‌شدت کاهش داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی سال‌های گذشته و هم‌زمان با افزایش قیمت خودروها تجاری و تاثیرپذیری آنها از نرخ ارز، شاهد آن بودیم به‌رغم نیاز بالای ناوگان کشور به خودروهای جدید اما تقاضا در بازار خودروهای تجاری به‌شدت کاهش یافت. در کنار افت قدرت خرید متقاضیان این خودروها، یکی از عمده دلایل کاهش تقاضا در این بازار را می‌توان در نبود کار و به‌صرفه نبودن فعالیت در صنعت حمل‌ونقل دانست. آن‌طور که فعالان این بخش اعلام کرده‌اند افراد جدید به دلیل مشکلات بسیار حاضر نیستند وارد صنعت حمل‌ونقل شده و مالکان خودروهای فرسوده با توجه به درآمدها و پایین‌بودن حجم کار در این صنعت و هزینه‌ بالای خرید خودروهای تجاری حاضر به تعویض خودروها یا حتی ادامه فعالیت خود نیستند. بنابراین می‌توان گفت؛ رفته‌رفته با افزایش مشکلات بازار کار خودروهای تجاری، تقاضا در این بخش بیش از همیشه کاهش پیدا خواهد کرد و تاثیر مستقیمی از بازار کار خواهد گرفت.

بخوانید:  اخبار خودرو

تاثیر مستقیم بازار کار حمل‌ونقل بر بازار خودروهای تجاری
بازار کار گسترده و فعال در بخش خودروهای تجاری را می‌توان فاکتور اصلی در افزایش یا کاهش تقاضا در این بازار دانست. با این حال، هم‌زمان با اجرای دوباره تحریم‌ها شاهد آن بودیم که بازار کار خودروهای تجاری به دلیل کاهش حجم واردات و صادرات کالا، با بحران مواجه شد و نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری یافت. بعد از گذشت چند سال و استمرار بحران کار برای این خودروها، بسیاری از فعالان مجبور به ترک صنعت حمل‌ونقل کشور شده و برخی دیگر نیز با شرایط بسیار سختی در این مسیر مواجه شدند. همین موضوع باعث شد تا در سال‌های گذشته درآمد فعالان این حوزه به شدت کاهش پیدا کند که تاثیر به‌سزایی روی تقاضا و حجم خرید و فروش خودروهای تجاری داشته باشد.

ناوگان حمل‌ونقل کشور در انتظار مجوز دولت برای افزایش کرایه
افزایش کرایه حمل برای خودروهای تجاری، موضوعی است که در این سال‌ها توانسته کمی از مشکلات مالکان این خودروها را کم کند. هر چند در بسیاری از موارد فعالان این حوزه بر این باور بودند افزایش قیمت‌ها مناسب نبوده و پاسخگوی هزینه‌های مالکان خودروهای تجاری نیست. سال گذشته هم‌زمان با افزایش نرخ ارز حدود 35درصد برای افزایش کرایه‌ خودروهای تجاری در ناوگان حمل‌ونقل درنظر گرفته شد. البته باید به این موضوع توجه داشت در آن زمان نرخ ارز پایین‌تر از 30هزار تومان بود، اما در سال‌ جاری نرخ ارز از 50هزار تومان هم عبور کرده است؛ یعنی برای منطقی شدن هزینه و درآمد مالکان خودروهای تجاری، به نظر می‌رسد باید کرایه حمل هم مانند ارز افزایش 1.5برابری داشته باشد. در همین خصوص، به‌تازگی رئیس انجمن کامیونداران کشور اظهار کرد: «متاسفانه هنوز دولت مجوز افزایش نرخ کرایه حمل را صادر نکرده است و امیدواریم وعده‌ها عملیاتی شوند و در غیر این صورت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دچار چالش‌های جدی خواهند شد. در سال 97، وعده محاسبه کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر و بروزرسانی آن هر شش ماه یک بار بر اساس شاخص‌های تورم بانک مرکزی داده شد که عملیانی نشد.»

بخوانید:  چرا به برخی متقاضیان سامانه یکپارچه، خودرو اختصاص داده نشده؟

زمزمه افزایش قیمت سوخت و سخت شدن کار برای رانندگان
بحث افزایش قیمت سوخت مورد دیگری است که کار را برای رانندگان سخت خواهد کرد. هرچند بسیاری ارزان بودن قیمت سوخت را یکی از مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند، اما واقعیت این است که دستمزدها هیچ‌گاه هم‌پای افزایش قیمت‌ها رشد نداشته و همواره دستمزد از تورم عقب بوده است.
بنابراین با افزایش قیمت سوخت به این دلیل که قیمت کرایه‌ها تغییر خیلی زیادی نخواهد کرد، شرایط برای رانندگان سخت‌تر خواهد شد. طی یکی، دو سال اخیر دستمزدها به‌مراتب کمتر از رشد شدید قیمت انواع کالا بوده است. این روند احتمالا در آینده و برای هزینه حمل و نقل هم دیده خواهد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244309/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%B4%D8%AF