کلیشه‌ های نجات‌ بخش! – اخبار خودرو

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بسیاری‌از کارشناسان با تذکر این نکته که هیچ فردی صرفا پس از آشنایی با نحوه راندن خودرو و آگاهی از قوانین راهنمایی‌ورانندگی، تبدیل به یک راننده قابل‌اعتماد نمی‌شود، بر این نکته تاکید دارند لازم است افرادی که تازه‌ گواهینامه می‌گیرند با تمرین‌های منظم رانندگی در شرایط مختلف و استفاده از آموخته‌های رانندگان با تجربه‌تر، تلاش کنند به استانداردهای لازم در این زمینه دست یابند.

از این رو قانون‌گذار مطابق تبصره ماده4 قانون آیین‌نامه رانندگی، محدودیت‌هایی را برای دارندگان گواهینامه در سال اول، در نظر گرفته است ازجمله این‌که افراد دارای گواهینامه پایه دوم یا سوم، در سه ماهه اول باید هنگام رانندگی، همراه داشته باشند که البته این فرد باید یک‌سال از زمان دریافت گواهینامه پایه سومش گذشته باشد.

همچنین برای این افراد رانندگی در معابر برون‌شهری (به استثنای معابر بزرگراهی بین‌شهری تا فاصله حداکثر ۲۵کیلومتر از شهرها) ممنوع است. ازسوی‌دیگر مقام‌های پلیس راهور نیز اعلام می‌کنند تعمیر خودرو در حاشیه و کناره معابر بزرگراهی و جاده‌ها خطرناک است و امکان تصادف را افزایش می‌دهد.

چندماه قبل رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به برخورد خودرو سواری با یک دستگاه کامیون که در حاشیه بزرگراه شهید لشگری متوقف و راننده در حال تعمیر آن بود، گفت: در این حادثه هر ۲ سرنشین خودرو سواری مصدوم شدند.

این مقام انتظامی درباره این حادثه بیان کرد: رانندگان باید درنظر داشته باشند که هنگام خرابی خودرو، حاشیه بزرگراه محل مناسبی برای تعمیر نیست و خودرو حتما باید به وسیله یدک‌کش به تعمیرگاه یا محلی مناسب‌تر منتقل شود. استفاده از وسایل هشداردهنده به‌خصوص در شب برای خودروهایی که به‌دلیل خرابی مجبور به توقف در حاشیه معابر شهری و جاده‌ای می‌شوند نیز از نکات بدیهی و ضروری است. حال شاید فکر کنیم مطرح کردن پیاپی این توصیه‌های کلیشه‌ای چه فایده‌ای دارد؟

بخوانید:  جشنواره یلدایی فروش اقساطی KMC T8

اما وقتی به خبری که به تازگی منتشر شده است، توجه کنیم، می‌بینیم عدم رعایت همین اصول ساده که شاید از فرط تکرار به گوش شنونده آزاردهنده هم باشد، در چند ثانیه می‌تواند چند نوجوان نخبه ورزشی کشور را دچار بلایی ناگهانی کند.

متاسفانه چهار بسکتبالیست نوجوان استان قزوین از مسابقات لیگ نوجوانان در قم درحال بازگشت به استان قزوین بودند که در جاده قدیم، خودرو آنها دچار مشکل شده و این نوجوانان ورزشکار از خودرو پیاده می‌شوند اما متاسفانه یک خودرو ٢٠۶ که آتش گرفته بود، از روبه‌رو با آن‌ها برخورد می‌کند و این چهار ورزشکار به شدت آسیب می‌بینند.

دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره آخرین وضعیت این چهار ورزشکار گفت: از بین این چهار ورزشکار، متاسفانه سه نفر از آنها در کما هستند و یک نفر دیگر نیز دچار شکستگی شده و در بخش بستری است. البته هنوز جزئیات زیادی از این حادثه اعلام نشده اما پس از رخ دادن چنین حوادث تلخ رانندگی است که سیل «اماواگرها» به ذهن افراد درگیر در این حوادث هجوم می‌آورد؛ اماواگرهایی که تنها تا قبل از بروز حادثه و با رعایت قانون و نکات ایمنی (حتی هنگامی که در جاده و خیابان هستیم ولی رانندگی نمی‌کنیم)، می‌توانند از بروز حوادثی تلخ و دلخراش جلوگیری کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248085/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4