آیا عرضه خودرو در سال 1403 افزایش می یابد؟

صنعت و بازار خودرو در ایران امسال دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و در حالی که ابتدای سال با افزایش قیمت رسمی خودرو همراه بود، پایان سال با افزایش قیمت در ایران همراه بود. بازار آزاد بنابراین دغدغه بسیاری از شهروندانی که در طول سال آینده قصد خرید و فروش خودرو را دارند، تعیین سرنوشت قیمت خودرو در سال 1403 هجری قمری است.

در حوزه تولید نیز مسئولان برنامه رویایی امسال را ترسیم کرده بودند و حالا که چیزی تا پایان سال باقی نمانده، مشخص است که برنامه ریزی شده اجرایی نخواهد شد. بنابراین سوال این است که آیا مسئولان از عدم تحقق برنامه تولید 1402 درس می گیرند و برنامه معقول تری برای سال 1403 ارائه می کنند؟

در بحث واردات، برنامه ریزی های سیاست گذاران برای سال 1401 محقق نشد و اکنون هزاران ثبت نام کننده خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه چشم به راه سال آینده هستند تا بتوانند خودروی مورد علاقه خود را تهیه کنند.

در میان انبوه سوالات مطرح شده درباره خودروی 1403، به نظر می رسد سرنوشت قیمت آن چه در کارخانه و چه در بازار برای شهروندان از همه مهمتر باشد.

در سال جاری اگرچه قیمت کارخانه ای خودرو همچنان درگیر سیاست های هدایتی بود و بدون در نظر گرفتن موضوع تعیین قیمت خودروهای توسعه یافته، رسما یک بار افزایش یافت، اما منحنی قیمت بازار پس از یک دوره نسبتا طولانی ثبات نسبی، روند افزایشی را نشان داد.از هفته گذشته شروع شد و همچنان در حال پیشرفت است.

آنچه بیش از هر چیز در رشد قیمت خودرو در بازار آزاد در این چند هفته و البته این چند سال در دوران تحریم تاثیر داشت، انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز بود. با افزایش این دو عامل، منحنی قیمت خودرو نیز افزایش می یابد و با کوتاه شدن هر دو، منحنی قیمت خودرو نیز کاهش می یابد.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1986

در زمان‌هایی که انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهش می‌یافت، قیمت خودرو نیز به همین نسبت کاهش می‌یابد. در عین حال، اگرچه عوامل دیگری مانند عرضه خودرو نیز بر نوسانات قیمتی تأثیرگذار بود، اما تأثیر آنها به اندازه انتظارات تورمی و نرخ ارز نبود.

سوال مهم دیگر در مورد خودروی 1403، بحث عرضه به صورت تولیدی و وارداتی است. بر اساس برنامه سیاست گذار، قرار بود امسال حدود 2 میلیون خودرو در کشور تولید شود. اما آمار 11 ماهه می گوید که کل تولید به 1300000 دستگاه نرسیده است. با توجه به اینکه قطعا تولید صدها هزار خودرو در اسفند ماه امکان پذیر نیست، برنامه تولید 1402 محقق نخواهد شد.

در این بین، به نظر می رسد که عامل قیمت عامل مهم تری باشد. به این ترتیب اگر فرض بر ثابت ماندن یا اصلاح نشدن قیمت عادلانه کارخانه ای خودروها باشد، تولید خودرو یا کاهش می یابد یا در سال 1403 رشد جزئی خواهد داشت و در صورت اصلاح منطقی قیمت، امکان افزایش وجود دارد. تولید، به عنوان مثال، به 1500000. تنهایی.
طبیعتاً با رشد تولید، عرضه نیز افزایش خواهد یافت که ممکن است خودروسازان را وادار به انجام به موقع تعهدات خود کند.

در بخش عرضه، تولید خودرو داخلی تنها عامل تاثیرگذار نیست، واردات نیز تاثیرگذار است. امروز نیز با گذشت دو سال از آزادسازی واردات، ورود خودرو به کشور روند مثبتی و دور از وعده نیست. بنابراین این سوال برای بسیاری از مردم به ویژه هزاران ثبت نام کننده خودروهای خارجی این است که روند واردات در سال آینده چگونه خواهد بود؟

بخوانید:  شرایط ب‌ام‌و در بازار چین ۲۰۲۳

بدون شک افزایش سرعت واردات خودرو منوط به موضوعات مختلفی از جمله تخصیص ارز لازم و کافی، افزایش هماهنگی بین دستگاه های ذیربط و متقاعد کردن مخالفان پنهان واردات است. کارشناسان و فعالان این حوزه نگاه مثبتی به واردات خودرو در سال 1403 هجری شمسی ارائه نمی کنند.

برخی از آنها معتقدند که واردات خودروهای برقی مطابق با خواست وزارت حریم خصوصی پیش نخواهد رفت. زیرا علاوه بر چالش های کلی واردات، زیرساخت های لازم برای این خودروها فراهم نیست. در مورد خودروهای فرسوده، بسیاری از افراد بر این باورند که خودروهای فرسوده هرگز به بازار خودرو کشور راه پیدا نمی کنند. این سیاستمدار حتی مقرراتی را برای واردات خودروهای فرسوده اعلام نکرد و این نشان دهنده اصلی تردید در واردات این خودروها است.

کاهش 100 میلیون تومانی هیوندای توسان (2023)

خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 13 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که اطلس (1402) با 13 میلیون تومان کاهش 545 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1402) ارتقا یافته با قیمت 10 میلیون تومان، 973 میلیون تومان کاهش و تارا 6 دنده (ESP) قیمت دارد. (1402) 8 میلیون تومان کاهش 791 میلیون تومان پژو 207 اتومات (1402) با 7 میلیون کاهش به 921 میلیون تومان و پژو پارس TU5 (1402) با کاهش 6 میلیون تومانی است. به 811 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد کاهش قیمت در بین خودروهای چینی از 5 تا 30 میلیون تومان بودیم. جایی که هایما S7 پلاس (1402) با 30 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 630 میلیون تومان، Fidelity Prime 7 Person (1402) با کاهش 1 میلیارد و 895 میلیون تومانی 20 میلیون تومان کاهش یافت و دیگنیتی. پرستیژ (1402) با کاهش 20 میلیون تومانی 2 میلیارد و 280 میلیون تومان و ارزش فنیکس آریزو 6 پرو (1402) 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 615 میلیون تومانی داشت.

بخوانید:  راه‌اندازی خط انجین موتورسیکلت توسط تولیدکنندگان

همچنین در بین خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 و 100 میلیون تومانی قیمت بودیم. قیمت هیوندای توسان (2023) با 100 میلیون کاهش به 5 میلیارد و 200 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 450 میلیون تومان رسید و قیمت کیا سورنتو GT لاین با 50 میلیون تومان کاهش به 6 میلیارد و 900 میلیون تومان و رنو کولئوس با 50 میلیون کاهش به 5 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر شاهد تغییر قیمت در گروه خودروهای لوکس خارجی نبودیم و این دسته از خودروها دیروز از ثبات قیمتی نسبی در بازار برخوردار شدند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248503/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B3-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF