ترس باتری سازان کره ای نسبت به از دست رفتن سرمایه گذاری ۲۸ میلیارددلاری

اگر مسائل و هزینه‌های لجستیکی را کنار بگذاریم – جنرال‌موتورز مدعی شد هر هفته اعتصاب ۲۰۰ میلیون‌دلار هزینه دارد – این حملات همچنین خطر آسیب رساندن به‌توافقات دیترویت‌تری با سازندگان عمده باتری کره‌جنوبی را در پی دارد.

LG Energy Solution، SK On و Samsung SDI سرمایه‌گذاری مشترکی را با جنرال‌موتورز، فورد و Stellantis برای ساخت چندین کارخانه سلول باتری در ایالات‌متحده راه اندازی کرده‌اند و مجموع سرمایه‌گذاری آن‌ها حدود ۲۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

موضوع این است که آن ۸ کارخانه – ۴ کارخانه برای جنرال‌موتورز، دو کارخانه برای فورد و دو کارخانه برای استلانتیس – موانع بزرگی در مذاکرات قرارداد بین خودروسازان دیترویت و UAW به‌شمار می‌روند که به‌دنبال اتحاد ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفری است.

به‌گزارش بلومبرگ به‌نقل از کیم کوانگ جو، مدیر عامل SNE Research سه تامین‌کننده بزرگ باتری کره‌جنوبی نگران فشار اتحادیه برای افزایش قابل توجه دستمزدها هستند. کیم گفت هزینه راه‌اندازی کارخانه‌ها در ایالات‌متحده در حال حاضر «حدود دو برابر هزینه سایر مناطق» است.

به‌همین دلیل است که برخی شرکت‌ها، از جمله قطعه‌سازان که اعلام کرده‌اند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ایالات‌متحده دارند، در حال تجدیدنظر در برنامه‌های خود هستند.

عامل کاهش قیمت باتری و افزایش موجودی به‌دلیل تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار برای خودروهای برقی است و اوضاع برای کارخانه‌های باتری‌سازی ایالات‌متحده چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد.

از ۸ کارخانه باتری‌سازی حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک ایالات‌متحده و کره‌جنوبی تنها یکی در حال حاضر فعال است؛ در این مرکز یک‌هزار و ۱۰۰ نفر کار می‌کنند.

جنرال‌موتورز و ال‌جی ES دو کارخانه دیگر در دست ساخت دارند؛ یکی در اسپرینگ هیل تنسی که تخمین زده می‌شود ۲.۳ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و یک‌هزار و ۳۰۰ نفر را پس از اتمام کار استخدام کند و دیگری در لنسینگ میشیگان که انتظار می‌رود ۲.۶ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و ۱۷۰۰ کارگر استخدام کند.

بخوانید:  فروش خودرو در بورس غیر قانونی است

جنرال‌موتورز همچنین کار ساخت یک کارخانه باتری مشترک با سامسونگ را در نیو کارلایل، ایندیانا دنبال می‌کند. تخمین زده می‌شود ساخت این تاسیسات ۳ میلیارد دلاری در سال آینده آغاز شود. پس از تکمیل نیز یک‌هزار و ۷۰۰ کارمند خواهد داشت.

فورد و SK On دو کارخانه بزرگ باتری در گلندیل، کنتاکی (۵.۸ میلیارد دلار، ۵ هزار نفر کارمند) به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری مشترک BlueOval SK و استانتون، تنسی (۵.۶ میلیارد دلار، ۶ هزار کارمند) به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری مشترک BlueOval City دارند. سایت دوم همچنین کامیون‌های برقی خواهد ساخت.

در مورد Stellantis می‌توان گفت این شرکت ساخت یک کارخانه باتری ۳.۱ میلیارددلاری را با Samsung SDI در کوکومو، ایندیانا آغاز کرده است که انتظار می‌رود در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ افتتاح شود.

اخیرا سرمایه‌گذاری مشترک برنامه‌هایی را برای ساخت کارخانه دوم در همان سایت اعلام کرد. کل سرمایه‌گذاری به ۶.۳ میلیارددلار و نیروی کار به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر خواهد رسید.با این همه، قابل درک است که خشم شرکای باتری دیترویت‌تری در کره‌جنوبی به‌دلیل افزایش شدید هزینه‌های نیروی کار، درصورتی که‌ UAW به‌راه خود ادامه دهد، برانگیخته خواهد شد.

با این حال، سرمایه‌گذاری مشترک باتری نیز از طریق قانون کاهش تورم ایالات‌متحده بودجه زیادی از دولت دریافت خواهد کرد. لایحه آب و هوا به‌شرکت‌ها میلیاردها دلار اعتبار مالیاتی برای تولید سلول و بسته اعطا می‌کند. علاوه‌بر این، وزارت انرژی ایالات‌متحده پیشنهاد داده است به‌سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید باتری فورد و جنرال‌موتورز مبلغ ۱۱.۷ میلیارددلار به‌عنوان وام اهدا کند.

درحالی که این مشوق‌ها یک عامل کلیدی در برنامه‌های سازنده باتری کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده بود، IRA همچنین با رشته‌هایی مانند کاهش اتکا به‌زنجیره‌تامین کم‌هزینه غالب چین همراه است. بدیهی است که یافتن جایگزین‌ها بسیار گران تمام می‌شود.

بخوانید:  طرح فروش اول فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور + فروش فیدلیتی پرایم

به‌گفته پارک چول وان، استاد خودرو در دانشگاه سئوجونگ به‌این جنگ باید قیمت تسلا و این واقعیت را نیز افزود که فورد و جنرال‌موتورز برخی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش طراحی و تولید مدل‌های برقی را به‌تعویق انداخته‌اند و تولیدکنندگان باتری‌ کره‌جنوبی نیز ممکن است از سرمایه‌گذاری چشمگیر در ایالات‌متحده خودداری کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246623/%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B2%DB%B8-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C