خریداران امروز خودرو؛ برندگان فردا!

کارشناسان بازار معتقدند خرید خودرو در مقطع فعلی می‌تواند عملی کاملا منطقی باشد. آن‌ها می‌گویند در شرایطی که بسیاری از خریداران برای خرید خودرو، به‌سامانه یکپارچه رو آوردند و از خرید در بازار عقب‌نشینی کردند، اکنون بهترین زمان برای خرید خودرو در بازار آزاد است.

از طرفی روز گذشته بود که شورای‌رقابت قیمت دو محصول محبوب ایران‌خودرو را اعلام کرد. جایی که قیمت دو مدل خودرو هایما S۵ و S۷ توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پس از مقایسه با شاخص رقابت‌پذیری و بررسی در جلسه شورا با اکثریت آرا تصویب شد. قیمت پایه بدون احتساب هزینه‌های جانبی (مالیات، هزینه شماره‌گذاری و…) برای خودرو هایما S۷ پلاس: ۸ میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۰۴ ریال و برای خودرو هایما S۵ جدید ۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۲۲۹ ریال اعلام شده است.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۹ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۱ میلیون‌تومان و ساینا S دوگانه (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۳۸۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

در چند ماه اخیر، اغلب خودروهای چینی ریزش قیمت شدیدی را تجربه کردند. محصولات چینی مانند مدل‌های فونیکس، دیگنیتی، فیدلیتی و هایما در چند ماه اخیر بیشترین کاهش قیمت را به‌خود دیدند.

چینی‌ها بیشترین ریزش بها را در چند ماه اخیر تجربه کردند

در حال حاضر بسیاری از خریداران به‌انتظار ریزش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد هستند و منتظرند قیمت‌ها در بازار آزاد به نرخ کارخانه نزدیک شود. اتفاقی که کارشناسان معتقدند قطعا رخ نخواهد داد. کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند قیمت‌ها روند کاهشی خود را در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر ادامه داده و در یک نقطه متوقف خواهند شد. این بدین معناست که کاهش قیمت خودرو قرار نیست همین‌طور ادامه‌دار باشد و قطعا این ریزش قیمت در بازار خودرو متوقف خواهد شد. به‌همین دلیل است که کارشناسان بازار معتقدند در شرایط فعلی خریداران خودرو، برنده بازار آشفته خودروهای داخلی هستند.

بخوانید:  بهسازی و روکش حدود ۲۰ درصد سطوح بزرگراهی تهران طی سال جاری

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ و ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که بهای کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان‌، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس کاهش قیمت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۲۴ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیاردتومان معامله شدند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244641/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7

از طرف دیگر متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه معتقدند با وجود بی‌خبری از قیمت برخی مدل‌ها، باز هم ثبت‌نام کردن برای خرید آن‌ها امری منطقی است! متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها درحالی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند که هنوز قیمت خودروهای مونتاژی را نمی‌دانند و شرکت‌های مربوطه با وجود این‌که مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین‌تکلیف کرده‌اند، می‌گویند ابلاغیه یا فهرست قیمت مصوب را دریافت نکرده‌اند. این درحالی است که تا دو روز دیگر مهلت ثبت‌نام‌ در سامانه یکپارچه به‌پایان خواهید رسید. قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت‌ماه تصویب و یک روز بعد (۱۷ اردیبهشت‌ماه) اعلام شد؛ اما به‌رغم گذشت سه هفته و تاکید شورای‌رقابت بر لازم‌الاجرا بودن این مصوبه، هنوز قیمت این خودروها برای متقاضیان در هاله‌ای از ابهام است.

بخوانید:  طرح فروش اقساطی ون وانا (آذر 1402)