سوخت هیدروژنی همچنان در اولویت تویوتا قرار دارد

از آنجایی که دولت ها به دنبال محدود کردن استفاده از سوخت های فسیلی در خودروها هستند، شرکت های خودروسازی شروع به جستجوی سوخت های جایگزین کرده اند. برای این منظور، طی 20 سال گذشته تویوتا در حال بررسی یک گزینه منحصر به فرد به نام هیدروژن بوده است. اگرچه این شرکت قبلاً از هیدروژن برای تولید برق و نیروی موتورهای الکتریکی استفاده می کرد، تویوتا چندین سال است که موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی را توسعه می دهد. این خودروساز ژاپنی گام های بلندی در این زمینه برداشته است.

توسعه؛ اول برای مسابقه

یکی از نگرانی های بزرگ در مورد جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی الکتریکی، کاهش عملکرد و لذت رانندگی در مسیرها است. موتور احتراق داخلی هیدروژنی تویوتا این نگرانی را کاملاً از بین می برد زیرا در ابتدا برای مسابقات طراحی شده بود. این شرکت از فناوری مورد بحث در اتومبیل های مسابقه ای استفاده کرد. به عنوان مثال، GR کرولا در مسابقات استقامت و GR یاریس در مسابقات رالی قهرمانی جهان از موتور احتراق داخلی با نیروی هیدروژن استفاده کردند، در حالی که خودروی مسابقه ای GR H2 نیز در Le Mans 2022 ظاهر شد. این بدان معنی است که علاقه مندان به خودرو می توانند از احتراق مطمئن باشند. اتومبیل های هیدروژنی فضای داخلی در آینده همچنان لذت رانندگی عالی خواهد بود.

آغاز تست های جاده ای

استفاده از موتور احتراق داخلی هیدروژنی تنها به مسابقات محدود نمی شود، زیرا تویوتا نسخه تولیدی این فناوری را در خیابان های چندین کشور آزمایش کرده است. این شرکت در حال آزمایش موتور هیدروژنی خود در شرایط آب و هوایی مختلف است تا از عملکرد آن مانند یک موتور احتراق داخلی معمولی اطمینان حاصل کند. در حال حاضر تست های زمستانی در ژاپن و تابستانی در استرالیا در حال انجام است. این شرکت آزمایش کرولا کراس هیدروژنی را در ژانویه 2023 در شرایط زمستانی در منطقه هوکایدو ژاپن آغاز کرد. اگرچه این تست ها حاکی از مراحل نهایی توسعه موتور هیدروژنی تویوتا است، اما تاریخی برای عرضه این موتور به بازار اعلام نشده است.

بخوانید:  پاناسونیک تجاری‌ سازی سلول باتری نوع ۴۶۸۰ تسلا را به تاخیر می‌اندازد

کرولا کراس مجهز به موتور هیدروژنی است

تویوتا پیش از این موتور احتراق داخلی هیدروژنی خود را در صندوق عقب خودروهای مسابقه ای مختلف قرار داده است و حتی ون هیس را با نسخه ای از این موتور آزمایش کرده است. آخرین نسخه این موتور در زیر کاپوت کراس اوور این شرکت یعنی کرولا کراس قرار گرفته است. از آنجایی که این روزها SUV ها در بازار بسیار محبوب شده اند و معرفی موتور هیدروژن احتراق داخلی در چنین خودروهایی اقدامی منطقی به نظر می رسد. تویوتا پروژه موتور هیدروژنی احتراق داخلی خود را با موتور آشنای 1.6 لیتری سه سیلندر توربو آغاز کرد. اگرچه ممکن است چنین موتوری خسته کننده به نظر برسد، اما همان موتوری است که در خودروهای هیجان انگیزی مانند کرولا GR استفاده می شود. نسخه هیدروژنی این موتور نیز زیر کاپوت کرولا GR به طور گسترده آزمایش شده است. البته اخیرا تویوتا یک گام فراتر رفته و ون هایس را به موتور V6 هیدروژنی توئین توربو مجهز کرده است.

راه حل های دیگر برای آینده

اگرچه تویوتا معتقد است که هیدروژن بهترین گزینه برای آینده ای بدون آلایندگی است، اما این به معنای غفلت از راه حل های دیگر نیست. این شرکت پول زیادی را صرف توسعه فناوری های هیبریدی و تمام الکتریکی کرده است. تویوتا در حال کار بر روی باتری های حالت جامد است که خودروهای برقی را با بردی تا 1200 کیلومتر فراهم می کند، در حالی که این شرکت بزرگترین تولید کننده خودروهای هیبریدی در سال 2023 خواهد بود. این نشان می دهد که تویوتا به عنوان یکی از موفق ترین خودروسازان تاریخ، تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی گذارد. . تویوتا مدتهاست که معتقد به استفاده از هیدروژن برای آینده حمل و نقل بوده است و در حالی که بیشتر خودروسازان در سال های اخیر فقط بر روی ساخت خودروهای تمام الکتریکی تمرکز کرده اند، این شرکت در خط مقدم توسعه نیروی محرکه هیدروژنی بوده است. نتیجه این تلاش ها حدود یک دهه پیش با سدان Mirai به ثمر نشست. این یک خودروی پیل سوختی هیدروژنی بود که در سال 2016 عرضه شد و تا سال 2022، بیش از 21000 دستگاه در سراسر جهان فروخته شد. در این خودرو به جای موتور احتراق داخلی هیدروژنی از فناوری پیل سوختی هیدروژنی استفاده شده است. در حال حاضر تویوتا برنامه ای برای کنار گذاشتن Mirai ندارد. مزیت مهم موتور احتراق داخلی هیدروژن نسبت به سایر انواع نیروی محرکه پاک این است که نیازی به ایجاد تغییرات عمده در خودروها و توسعه فناوری های جدید نیست زیرا این موتورها می توانند از سیستم سوخت رسانی مشابه موتورهای بنزینی استفاده کنند.

بخوانید:  BMW در برزیل خودروهای الکتریکی تولید می کند

از زیرساخت های موجود سوخت گیری استفاده کنید

یکی از مشکلات بزرگ پیش روی خودروهای برقی شارژ آنهاست. در بسیاری از نقاط جهان زیرساخت شارژ این خودروها وجود ندارد و باید ایستگاه های شارژ ایجاد شود. با این حال، خودروهای احتراق داخلی هیدروژنی از فناوری ساده و آشنا استفاده می کنند. این خودروها را می توان در پمپ بنزین ها مانند مدل های بنزینی سوخت گیری کرد. اگرچه هیدروژن مایع با بنزین متفاوت است، پمپ های گاز را می توان برای توزیع هیدروژن بهبود بخشید. یکی دیگر از مزایای این فناوری زمان سوخت گیری کوتاه است، مشابه خودروهای بنزینی یا دیزلی، در حالی که شارژ خودروهای برقی معمولاً چند ساعت طول می کشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248231/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA