ورود کامیون‌های نو و کارکرده از اروند عملیاتی شد

واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی و زیر ۳ سال ساخت که ابتدای سال ۱۳۹۹ کلید خورد، با اماواگرهای بسیاری همراه شد و در مسیر ترخیص و شماره‌گذاری این کامیون‌ها مشکلات و موانع بسیاری به وجود آمد. با این‌حال، بعد از گذشت مدت‌زمانی از آغاز واردات این خودروها، قوانینی به‌منظور افزایش سن خودروهای کارکرده ابتدا تا ۵ سال و بعد از آن تا ۱۰ در نظر گرفته شد. در شرایطی که هنوز حجم بالایی از کامیون‌های وارداتی کارکرده در گمرک کشور خاک می‌خورند و هنوز به مرحله پلاک‌گذاری و عرضه به بازار نرسیده‌اند، گمرک اروند اعلام کرده که توانسته است به‌عنوان نخستین گمرک کشور، واردات کامیون، اتوبوس، کشنده، ون و مینی‌بوس نو و مستعمل تا ۵ سال کارکرد را عملیاتی کند.

اجرایی‌شدن واردات تجاری‌های نو و مستعمل ۵ ساله از اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد که واردات انواع خودرو کامیون، کشنده، ون، مینی‌بوس و اتوبوس با کارکرد پنج سال، نو و مستعمل از طریق گمرک این منطقه عملیاتی شد.

علی زارعی با اشاره به این‌که متقاضیان و واردکنندگان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های منحصر به فردی که تنها در اختیار منطقه آزاد اروند است، نسبت به واردات خودرو مورد نیاز اقدام کنند، اظهارکرد: «منطقه آزاد اروند، نخستین منطقه‌ای است که موفق به عملیاتی کردن این مصوبه شده است.»

وی افزود: «مجوزهای لازم از راهور اخذ شده است و از این تاریخ هیچ محدودیتی برای پلاک کردن این قبیل خودروها وجود ندارد.»

زارعی تصریح کرد: «با توجه به این‌که استان خوزستان در حیطه عمران یکی از استان‌های فعال و عملیاتی است، ورود این قبیل خودروهای کشنده می‌تواند در تسهیل و تسریع پروژه‌های زیرساختی و همچنین نوسازی ناوگان موثر باشد.»

بخوانید:  اژدهای زرد بازار خودروی ایران را می بلعد!

وی یادآور شد: «از این تاریخ، همه اشخاص حقیقی، حقوقی، دستگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی می‌توانند با انجام مراحل قانونی، اقدام به واردات خودرو مورد نظر کنند.»

مدیرعامل سازمان منظقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: «همچنین متقاضیان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های کم‌نظیر و منحصر به منطقه آزاد اروند، نسبت به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری اقدام کنند.»

شرط ارائه گواهی اسقاط کامیون وارداتی در این قانون اجباری است و طبق آیین‌نامه جدید، تعداد گواهی‌های اسقاط برای کامیون‌های وارداتی به عدد ۱۰ افزایش خواهد یافت. بنابراین می‌توان گفت که تفاوت واردات کامیون‌های پنج‌ساله با مدل‌های سه‌ساله تنها در قیمت نهایی آن‌هاست

تغییر قانون قدیم واردات کامیون‌های سه‌سال‌کارکرد

براساس طرح واردات کامیون‌های وارداتی تا ۵ سال کارکرد که تنها تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار است، قانون قدیم کامیون‌های وارداتی که تنها کامیون‌های ۳ سال کارکرد اجازه ورود به کشور را داشتند تغییر کرده و کامیون‌های با عمر ۵ سال می‌توانند به کشور وارد شوند.

براساس این طرح، شروع عملیات به معنی صدور مجوز ثبت سفارش کامیون وارداتی برای خرید نیست. بلکه، فرایند مراحل تأیید آن مدت‌زمان کوتاهی لازم خواهد داشت.

شرط ارائه گواهی اسقاط کامیون وارداتی در این قانون اجباری است و طبق آیین‌نامه جدید، تعداد گواهی‌های اسقاط برای کامیون‌های وارداتی به عدد ۱۰ افزایش خواهد یافت. بنابراین می‌توان گفت که تفاوت واردات کامیون‌های پنج‌ساله با مدل‌های سه‌ساله تنها در قیمت نهایی آن‌هاست.

طرح واردات کامیون‌های کارکرده شکست خورد؟

صحبت از گمرک اختصاصی برای واردات و تجمیع واردات در حالی رخ می دهد که در گذشته این کامیون ها از چندین مرز وارد کشور می‌شد و در نهایت مشکلات بسیاری برای صاحبان آن ایجاد کرد. با این‌حال، به نظر می‌رسد واردات کامیون‌های کارکرده و افزایش سن واردات آن‌ها دوای درد مشکلات کشور نیست.

بخوانید:  تست شیائومی برای ورود به بازار خودروهای پرترافیک

تعداد کامیون‌هایی که در سال نیاز به تامین آن وجود دارد، مشخص است. این کامیون‌ها باید جایگزین مدل‌های قدیمی شوند. اما به نظر می‌رسد با واردات این کامیون‎ها نیز فرسوده ‎ها از رده خارج نمی‌شوند و همچنان به حمل بار می‌پردازند.

در این شرایط اصولا قرار است این کامیون‌ها چه مشکلی از کشور حل کنند؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، طرح واردات کامیون‌های کارکرده با این سمت‌وسو و سیاست‌گذاری شکست خورده است. چراکه کامیون‌های قبلی را از رده خارج نکرده و سبب کاهش مصرف سوخت نشده و بر کاهش آلایندگی هم تاثیری نگذاشته است.

چرا عوارض واردات کامیون‌های صفر را صفر نمی‌کنید؟

یک کارشناس صنعت خودروهای تجاری با بیان این‌که دولت به‌جای واردات تجاری‌های کارکرده، راه را برای واردات تجاری‌های صفرکیلومتر هموار کند، به «دنیای خودرو» گفت: «دولت و مجلس به‌جای این‌که شرایط را برای واردات خودروهای تجاری کارکرده هموار کنند، تعرفه و سود بازرگانی این خودروها را صفر کنند تا محصولات با هزینه پایین به کشور وارد شود.»

میلاد خاموشیان در ادامه تصریح کرد: «واردات و حتی مونتاژ این خودروها باید با هزینه پایینی انجام شود. دولت طی یک طرح مثلا پنج‌ساله به‌جای این‌که به فکر سود و عوارض باشد، راه را برای از رده خارج کردن تجاری‌های چندده ساله فراهم کند تا مصرف سوخت که هزینه‌های به‌مراتب بیشتری برای دولت دارد، کاهش پیدا کند.»

این کارشناس صنعت خودروهای تجاری همچنین تاکید کرد: «با تسهیل واردات و شرط از رده خارج کردن خودروهای تجاری چندده ساله می‌توان به موفقیت این طرح امیدوار بود. در غیر این صورت، هر خودرویی با هر سنی وارد کشور شود، به عرصه دلالی وارد خواهد شد.»

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۶ تیر ۱۴۰۲

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247780/%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%AF