تبانی دلالان داخلی و ترکیه ای برای بالا بردن نرخ کامیون های کارکرده وارداتی

وی تصریح کرد: «واردکنندگان به‌طور مستقیم خودرویی را از تولیدکننده آلمانی خریداری نمی‌کنند، بلکه آن را از کشورهای ثالث به‌ویژه ترکیه می‌خرند.»

از سوی دیگر، موضوعات پیش‌آمده درخصوص اسقاط کامیون‌ها و کشنده‌ها و دریافت هزینه 750میلیون تومانی به‌جای اسقاط، باعث شد قیمت‌ها بسیار بالاتر از حد انتظار باشند.

وی در ادامه بیان کرد:‌ «اگر در کاری پای دلالان در میان باشد، سود هنگفتی نصیب آن‌ها می‌شود و ضرر آن مستقیم به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «برخی از این خودروها سه تا چهار دست می‌چرخند و بعد از آن به دست مردم می‌رسند و همین موضوعی است که قیمت نهایی خودروها را بسیار بالا می‌برد.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244667/%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87

واردات کامیون‌ ها و کشنده‌ های دست‌ دوم وارداتی قرار بود به‌ منظور کاهش قیمت در بازار داخلی انجام شود تا دسترسی متقاضیان این حوزه که حالا دستشان از مدل‌های اروپایی نو، کوتاه شده بود، به این خودروها افزایش یابد و روند نوسازی ناوگان تجاری کشور بعد از مدت‌ها توقف، دوباره روی روال بیفتد.

از سوی دیگر، همچون سایر صنایع و واردات کالاهای مختلف در کشور، طی یکی، دو سال اخیر تاثیرپذیری این خودروها از نرخ ارز اجتناب‌ناپذیر بوده است. در مدت‌زمانی که قرار بود این خودروها وارد ناوگان و بازار کشور شوند، اما در گمرک و تا تعیین تکلیف شماره‌گذاری متوقف ماندند، نرخ ارز شاهد افزایش‌های یک‌باره بوده است.

تامین سود دلالان از جیب مصرف‌ کننده نهایی

تمام مشکلات این خودروها به ترخیص و شماره‌گذاری آن‌ها مربوط نبود و براساس آن‌چه فعالان این حوزه اعلام می‌کنند، ورود دلالان به واردات، خرید و فروش این خودروها، معضل بزرگی است که ناخواسته بر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده و مسیر کاهش قیمت و عرضه کشنده‌هایی با قیمت‌های مناسب در بازار را بسته است؛ دلالانی که به سود کم راضی نبوده و چندبرابر هزینه‌کرد خود را از مصرف‌ کننده نهایی دریافت می‌ کنند. حالا در کنار قیمت‌های گزاف مدل‌های وارداتی، خودروهای داخلی هم در رقابت با این خودروها، افزایش قیمت چشمگیری در بازار داشته‌اند.

بخوانید:  قیمت نهایی بستیون T77 اعلام شد

وی در این زمینه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اظهار کرد: «برخی از واردکنندگان این خودروها را از دلالان ترکیه‌ای خریداری کرده و نسبت‌به واردات آن اقدام می‌کنند.»

این فعال حوزه حمل‌ونقل کشور در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، بیان کرد: «باید به این موضوع توجه داشت که پای دلالان به این موضوع باز شده و همین باعث شده تا دلالان ترکیه با برخی از سودجویان در کشور همکاری کرده و باعث شوند که نرخ این خودروها بالا برود.»

واردات کامیون‌ ها و کشنده‌ های کارکرده وارداتی در سال‌های اخیر با هدف بهینه‌سازی ناوگان تجاری و ایجاد تعادل در قیمت‌های بازار، انجام شد. بخشی از این خودروها با تمام مشکلاتی که در مسیر واردات و ترخیص از گمرک داشتند، نهایتا به دست مصرف‌کنندگان رسیدند، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانستند تعادل را در بازار برقرار کنند و باعث کاهش قیمت‌ خودروهای موجود در بازار شوند.

دور از انتظار نیست که این خودروها که به‌طور مستقیم با ارز در ارتباط بوده‌اند، با افزایش قیمت همراه شوند تا بتوانند خود را با قیمت‌های واقعی تطبیق دهند.

با این‌حال، در نخستین گام از مرحله واردات این خودروها، توقف در گمرک و موانع وارداتی ازجمله هزینه‌های دریافت خدمات پس از فروش، هزینه‌هایی را به این خودروها تحمیل کرد که در نهایت روی قیمت‌ نهایی آن‌ها تاثیر گذاشت.

واردکنندگان به‌طور مستقیم خودرویی را از تولیدکننده آلمانی خریداری نمی‌کنند، بلکه آن را از کشورهای ثالث به‌ویژه ترکیه می‌خرند. برخی از این خودروها در اروپا تردد ندارند و مدل‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر در ناوگان ترکیه تردد داشته‌اند و حالا واردکنندگان داخلی، این خودروها را از ترکیه خریداری و وارد کشور می‌کنند
خرید خودرو به‌ صورت واسطه‌ای از دلالان ترکیه

بخوانید:  طرح پیش فروش تارا دستی V1P ایران خودرو

درخصوص چرایی قیمت‌های گزاف مدل‌های وارداتی اما یکی از فعالان بازار داخلی به موضوع حضور دلالان و تاثیر آن‌ها بر قیمت‌هایی نهایی اشاره کرده و گفت: «واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده به کشور به‌طور مستقیم از اروپا انجام نمی‌شود و همین موضوعی است که در کنار سایر فاکتورها، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.»

وی افزود: «کمترین هزینه‌ای که از سوی دلالان در ورود این خودروها اِعمال شود، به‌صورت چندبرابر از جیب مصرف‌کننده نهایی خارج می‌شود.»

بنابراین خودروها تا رسیدن به بازار داخلی با افزایش متناسب با ارز همراه شدند و قیمت‌های نهایی آن‌ها به قدری افزایش یافت که بسیاری از متقاضیان از خرید این خودروها منصرف شدند.

موانع ترخیص و هزینه‌ های جانبی

وی در ادامه افزود:‌ «برخی از این خودروها در اروپا تردد ندارند و مدل‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر در ناوگان ترکیه تردد داشته‌اند و حالا واردکنندگان داخلی، این خودروها را از ترکیه خریداری و وارد کشور می‌کنند.»

افزایش قیمت کامیون‌های وارداتی هم‌راستا با نرخ ارز