تعیین تکلیف خودروهای زراعی معدنی و راهسازی مانده در گمرک

ورود دادستانی به موضوع خودروهای متروکه در گمرک
ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی به همراه مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و تعدادی از مدیران استانی از محل نگهداری ماشین‌آلات معدنی، راهسازی، کشاورزی و کشنده‌های موجود در محوطه گمرک بازرگان بازدید کرد. عتباتی بیان کرد: «در ادامه برنامه حضور در حوزه قضایی ماکو از مجموعه گمرک بازرگان با محوریت تعیین‌تکلیف وسایط نقلیه مربوط به ماشین‌آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و کشنده‌هایی که با توجه به مقررات گمرکی جزو کالاهای متروکه محسوب می‌شوند و در زمره کالاهای مورد نیاز جدی در حوزه فعالیت‌های معدنی، عمرانی و راهسازی به‌شمار می‌آیند، بازدید به عمل آمد.»
عتباتی در این بازدید همچنین اظهار کرد: «درخصوص وسایط و تجهیزاتی که بالغ بر ۶۱۵ نوع از آن‌ها قابل استفاده در فعالیت‌های معدنی، عمرانی، ساختمانی و راهسازی همچنین برداشت محصولات کشاورزی هستند، با بررسی مبانی قانونی از حیث مسائل گمرکی، جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مصوب شد؛ تجهیزاتی که برای کار معدن و امور عمرانی توسط خود فعالان این حوزه برای کار معدن وارد شده‌اند، نه توسط افراد واسطه و دلال، به‌صورت مذاکره‌ای و با پرداخت کلیه حقوق دولتی و عوارض گمرکی و با تعهد فعالیت این دستگاه‌ها در معادن و کارگاه‌های عمرانی، نسبت‌به تعیین تکلیف و تحویل آن‌ها اقدام شود.» به گفته رئیس کل دادگستری این استان نیز «براساس این تصمیم، درخصوص باقی‌مانده این تجهیزات و دستگاه‌ها نیز اگر مشخص شود توسط افرادی غیر از معدنکاران و فعالان این حوزه وارد شده‌اند، از طریق تشریفات قانونی و اعمال ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تعیین تکلیف خواهند شد.»

بخوانید:  رقابت داغ درمیان مدل‌های چینی

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌دلیل تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و سیاسی زیرساخت‌های لازم برای تولید کافی خودروهای زراعی و معدنی در کشور وجود ندارد و به همین دلیل است که دولت برای رفع نیاز جامعه کشاورزی امتیازات و اختیارات فراوانی را برای واردات ماشین‌آلات کشاورزی و معدنی و راهسازی به بازرگانان داده تا موانع واردات ماشین‌آلات کشاورزی نو و مستعمل به کشور به این شکل کاهش یافته و روند واردات این ماشین‌آلات به کشور سرعت گیرد. اما واردات این خودروهای مهم به کشور تنها در شرایطی انجام می‌شود که نمونه آن‌ها در داخل تولید نشود. با این‌حال اما برخی خودروهای وارداتی در این سگمنت طی یکی، دو سال‌ اخیر در گمرکات کشور باقی مانده و هنوز تعیین تکلیف نشده بودند. در همین راستا، هفته گذشته رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی به همراه دادستان عمومی و انقلاب این استان از منطقه آزاد ماکو بازدید و تکلیف 139 دستگاه از خودروهای زراعی، معدنی و راهسازی را مشخص کرد.

تسهیل واردات ماشین‌آلات معدنی از سوی وزارت صمت برای تامین نیاز داخل
در بخش ماشین‌آلات معدنی که امروزه بیش از همیشه نیاز آن در کشور احساس می‌شود هم موانعی برای واردات وجود داشت. این در حالی است که گفته می‌شود تولید داخل به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار در این بخش نیست. از این رو، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت هم سال گذشته اعلام کرد «هیچ معدن‌دار و واردکننده‌ای مشکلی برای واردات ماشین‌آلات معدنی حتی مدل‌های مستعمل ندارد.»
این گفته، خود نشان‌دهنده آن است که در کشور بیش از همیشه به این خودروها نیاز داریم. براساس آمارهای اعلام‌شده، 15هزار دستگاه از این ماشین‌آلات در کشور بیش از 20سال عمر دارند و به فرسودگی رسیده‌اند. براساس آن‌چه معاون صنایع ماشین‌الات و تجهیزات وزارت صمت اعلام کرده 110درصد افزایش تولید در این بخش وجود داشته، اما هنوز هم نتوانسته نیاز صنعت به این خودروها را برآورده کند و بر همین اساس باید هم‌زمان از ظرفیت واردات نیز استفاده شود. وی همچنین به این موضوع اشاره کرده که وزارت صمت در این راستا نسبت به تسهیل واردات این خودروها اقدام کرده و بیش از 2هزار ثبت‌سفارش در این بخش انجام شده است.

بخوانید:  مجمع‌ عمومی سال مالی ۱۴۰۱ شرکت «نفت پارس» برگزار شد

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244443/%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9

ممنوعیت واردات خودروهای زراعی برای مدل‌هایی که در داخل تولید می‌شوند
واردات این خودروها به کشور و رسوب آن‌ها در گمرک، در شرایطی انجام شده است که پیش از این محدودیت‌هایی برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی از سوی وزارت صنعت اعلام شده بود. در سال گذشته مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تصمیم جدی این وزارتخانه برای ممنوعیت در واردات ماشین‌آلات کشاورزی وصنعتی که تولیدات آن در کشور انجام می‌شود، خبر داده بود. ابوذر جمشیدوند پیش‌تر اعلام کرده بود که تمرکز این وزارتخانه به‌ جای واردات، معطوف به حمایت از تولید داخل ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و معدنی است.» باید به این موضوع توجه داشت که خودروهایی که در این بخش‌ها اجازه واردات به کشور را پیدا می‌کنند، بیشترین نیاز را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند و هیچ زمانی تا امروز تولید این مدل‌ها در کشور انجام نشده است. بنابراین، انتظار می‌رود واردات این خودروها تسریع پیدا کنند و شاهد اقداماتی مشابه با آن‌چه هفته گذشته صورت گرفته است، باشیم و هرچه سریع‌تر خودروهایی که در کشور تولید نمی‌شوند، به بازار داخلی راه‌ پیدا کنند.