تولید محصولات جدید با قطعات و آپشن‌های چینی

شاهد موج واردات قطعات چینی به کشور هستیم. عرضه محصولات جدید خودروسازان با آپشن‌های چینی، به دغدغه‌ای دیگر برای این صنعت تبدیل شده است.

تصمیم‌گیری برای حذف محصولی پرتیراژ از چرخه تولید که معلوم نیست با حذف این خودرو چه محصولی قرار است جایگزین شود و ازسوی‌دیگر عرضه خودروهایی به‌نام محصولی جدید و افزودن چند آپشن که عموما وارداتی و چینی هستند نشانه توسعه سهم چینی‌ها در صنعت خودرو و کاهش سهم قطعه‌سازان داخلی در زنجیره تامین خودروسازان داخلی است.

حمایت و همراهی خودروسازان در رفع مشکل نقدینگی قطعه‌سازان، مهم‌ترین گام در رفع دغدغه خودروسازان و قطعه‌سازان در توسعه محصول است.

اقدام مهمی که انتظار می‌رود به دنبال نشست‌های اخیر قطعه‌سازان با وزیر صمت و رسانه‌ها عملی شود تحقق وعده‌ها و همچنین همراهی خودروسازان است تا یک بار دیگر عرضه خودرو در بورس فعال شود.

مهم‌ترین اتفاق با فعال شدن عرضه خودرو در بورس کالا، بازگشت نقدینگی به سیستم خودروسازان و قطعه‌سازان است که موجب افزایش تیراژ قطعه‌سازان و خودروسازان و همچنین روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

البته تزریق نقدینگی جدیت سازندگان را برای توسعه زیرساخت‌ها و خطوط جدید بیشتر می‌کند و در نهایت زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه کیفی سازی تولید در هر دو بخش خودروسازی و قطعه‌سازی خواهد شد.

طی سال‌های اخیر شاهد برخی تصمیمات و حذف محصولات پرتیراژ و فاقد جایگزین در صنعت خودرو هستیم. معلوم نیست تصمیم‌گیری برای حذف محصولات پرتیراژ که جایگزینی برای آنها وجود ندارد با چه هدفی انجام می‌شود و تکلیف اشتغال در این بخش و زنجیره تامین این خودروها چه خواهد شد.

بخوانید:  ریزش قیمت شدید چانگان های وارداتی در بازار

بسیاری از اتفاقات، حاصل تصمیمات بی‌سروسامانی است که این روزها در صنعت خودرو گرفته می‌شود در حالی که اگر نقاط ضعف برطرف و با تزریق نقدینگی حاصل از تصمیمات درست در عرضه خودرو، قطعه‌سازان و خودروسازان تقویت و شرکت‌ها سودآور شوند، همان اتفاقات خوبی که در دهه ۸۰ در صنعت خودرو رخ داد، قابل تکرار است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247163/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A2%D9%BE%D8%B4%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C