تولید ۲۸هزار و ۵۶۳ دستگاه خودرو تجاری

خودروسازان تجاری‌ کشور طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد از سال گذشته مبنای فعالیت این خودروسازان رشد تولید و توسعه محصولات بوده است. اخبار رسیده از تولید تجاری‌ها توسط خودروسازان داخلی نشان از آن دارد که این تولیدکنندگان عزم خود را جزم کرده و به دنبال راهی برای رهایی از مشکلات، سبد محصولات خود را توسعه داده و خط تولید را دوباره رونق بخشیده‌اند. هرچند این خودروسازان هنوز تا رسیدن به روزهای اوج خود فاصله معناداری دارند، اما در مسیر صعود قرار گرفته‌اند.

براساس آمار منتشرشده ازسوی وزارت صمت، تولید خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین نیز در سال جاری با رشد چشمگیری همراه بوده است. براساس این آمارها تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در اردیبهشت ماه سال جاری، عدد ۴هزار و ۲۱۵ دستگاه را نشان می‌دهد که در مقایسه با تولید ۲هزار و ۱۲۳ دستگاهی اردیبهشت‌ماه سال گذشته حدود ۹۹ درصد رشد داشته است.

در این میان، سهم تولید سواری‌ها ۱۶۴هزار و ۸۷۴ دستگاه بوده و سهم تجای‌ها به ۲۸هزار و ۵۶۳ دستگاه می‌رسد. این میزان تولید در بخش خودروهای تجاری تنها طی دو ماه از سال جاری حاصل شده است. بر اساس آمارهای موجود، انواع خودروهای تجاری با رشد تولید مواجه شده‌اند.

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه براساس آنچه وزارت صمت اعلام کرده؛ بیش از ۱۹۳هزار و۴۳۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صنعت تولید خودروهای مسافری از جمله بخش‌هایی است که در یک دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته و به‌رغم تلاش‌های تولیدکنندگان، دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه اقدام درخوری درخصوص سفارش‌گذاری این خودروها و حمایت از تولیدکنندگان انجام نداده‌اند. با این‌حال، سابقه تولید این خودروها نشان از آن دارد که در دو سال گذشته روند تولید صعودی را طی می‌کنند.

بخوانید:  طرح فروش فوق العاده وانت پراید 151 ویژه دهه فجر

براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۳هزار و ۴۳۳ دستگاه وانت در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ۸هزار و ۴۳۳ دستگاهی این خودروها در مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۹درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که تولید وانت‌ها و پیکاپ‌ها در دو ماه سال جاری نیز با رشد ۵۸درصدی از ۱۳هزار و ۵۲۲ دستگاه تولیدشده در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱، به ۲۱هزار و ۴۰۴ دستگاه رسیده است.

آمار تجمیعی تولید این خودروها در دو ماه ابتدایی سال جاری نشان از رشد یک‌هزار و ۱۰۸ دستگاهی داشته است. تولید این خودروها از ۵۹ دستگاه از دو ماه سال ۱۴۰۱ به ۷۱۳ دستگاه در فروردین و اردیبهشت سال جاری رسیده است.

رشد ۵۸درصدی وانت‌ها در دو ماهه سال جاری

مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۳۷ دستگاه تولید شده است که در مقایسه با تولید ۶۷ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۷درصدی را نشان می‌دهد. این خودروها در مجموع دو ماه ابتدای سال گذشته نیز ۱۴۷ دستگاه تولید شده بود که با رشد ۳۵درصدی در سال جاری به ۱۹۹ دستگاه رسیده است. اتوبوس‌ها هم به‌عنوان مسافری‌های سنگین با رشد ۶۵درصدی در دو ماه نخست سال جاری همراه بوده‌ و از ۱۱۰ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۱۸۲ دستگاه رسیده‌اند. آمار تولید اردیبهشت‌ماه این خودروها نیز رشد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد که تولید ۶۷دستگاهی سال گذشته را به ۱۱۹ دستگاه رسانده است.

روند روبه‌رشد تولید تجاری‌های مسافری‌ به رغم عدم سفارش‌َگذاری

بخوانید:  فرصت ۱۵ روزه برای بهره مندی کشاورزان از تسهیلات خرید تراکتور

تولید ون در دومین ماه از سال جاری با رشد یک‌هزار و ۸۶۷ درصدی همراه بود و از ۲۴ دستگاه تولیدشده در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۴۷۲ دستگاه در سال جاری رسید.

وانت‌ها به‌عنوان یکی از سبک‌ترین خودروهای تجاری باری، نقش مهمی را در ناوگان دورن‌شهری حمل‌ونقل بار و همچنین حمل‌ونقل بار در مسافت‌های جاده‌ای عمدتا کوتاه ایفا می‌کنند. از این رو، در سال‌های اخیر هم‌زمان با افزایش قیمت مدل‌های سنگین و توسعه وانت‌ها، تقاضا در این بخش افزایش داشته است.

براساس آمار تجمیعی تولید این خودروها، در دو ماه سال جاری، ۶هزار و ۶۵ دستگاه از انواع تجاری‌های باری سنگین و نیمه‌سنگین توسط خودروسازان داخلی تولید شده که در مقایسه با رشد ۳هزار و ۱۱۴ دستگاهی این خودروها در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹۵ درصدی در این صنعت تجربه شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244673/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B2%DB%B8%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B5%DB%B6%DB%B3-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C

رشد حدود صد درصد باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین در اردیبهشت ۱۴۰۲