ساخت «تایر ترموپلاستیک قابل‌ بازیافت» محقق شد

این افزودنی‌ها، بسپار را به شکل اتصال عرضی با زنجیره بسپار درمی‌آورند. مواد ولکانیده دارای چسبناکی کمتر و خواص مکانیکی قابل‌توجه‌تری هستند. اگرچه تایرهای معمولی قابل‌بازیافت خواهند بود، اما معمولا به خرده‌های لاستیکی تبدیل شده و در موادی مانند آسفالت استفاده می‌شود.

ازآنجاکه فرآیند ولکانیزاسیون برگشت‌پذیر نبوده، استفاده از آن‌ها در تولید تایرهای جدید به طور کلی ممکن نیست. بنا بر اعلام نیو اطلس، شرکت نروژی reTyre شروع به ساخت لاستیک از TPEهای (الاستومرهای ترموپلاستیک) اختصاصی مبتنی‌بر مواد زیستی کرده است که ادعا می‌شود صد درصد قابل‌بازیافت هستند.

از آنجاکه لاستیک‌های قدیمی از «لاستیک ولکانیزه» (vulcanized rubber) ساخته شده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را به‌سادگی ذوب و برای ساخت لاستیک‌های جدید استفاده کرد. ولکانش یا ولکانیزاسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن لاستیک طبیعی یا بسپارهای مشابه با افزوده‌شدن گوگرد یا بهبوددهنده و شتاب‌دهنده به مواد پایدار تبدیل می‌شوند.

این امر می‌تواند منجر به انتشار کربن‌دی‌اکسید کمتر در بخش حمل‌ونقل شود. علاوه بر این، ادعا می‌شود که این فرآیند تولید تا ۹۰درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

به عبارت دیگر، تمام تایرها و لاستیک‌های ساخته‌شده از این مواد می‌توانند به تایرهای بیشتری بازیافت شوند. گفته می‌شود مجموع هزینه‌های تولید تایر با این روش، با تایرهای لاستیکی رایج قابل‌مقایسه است، زیرا فناوری تولید پیشرفته‌ این شرکت اجازه می‌دهد تایرها در کارخانه‌های نسبتا کوچک محلی تولید شوند.

فریدمن اوس، طراح reTyre گفت: «به طور کلی، TPEها کمی گران‌تر از لاستیک هستند، اما از آنجاکه خودروهای ما کوچک هستند و تایرها به صورت محلی تولید می‌شوند، به دلیل زنجیره‌های تامین کوتاه (هزینه حمل‌ونقل) و کاهش زمان انتظار، در زمان و هزینه شرکت‌ها صرفه‌جویی می‌شود.»

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1877

اوس همچنین بیان کرد: «نکته مهم آنکه این ماده نسبت‌به لاستیک دوام بیشتر و مقاومت سایشی بهتری نیز دارد.» شرکت reTyre اکنون به دنبال شرکای صنعتی بوده که ممکن است علاقه‌مند به استفاده از فناوری این شرکت در تولید تایرها باشند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245050/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B4%D8%AF