شهروندان در وسیله‌ نقلیه خود از ردیاب و جی‌پی‌اس استفاده کنند

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه مردم با رعایت مسائل ایمنی فرصت‌های ارتکاب جرم را از مجرمان می‌گیرند، اظهار کرد: «به منظور جلوگیری از سرقت موتورسیکلت به موتورسواران توصیه می‌کنیم مواردی نظیر لزوم شماره‌گذاری و نصب پلاک روی موتور و استفاده از تجهیزات ایمنی و بازدارنده، پرهیز از رها کردن اسناد و مدارک در قسمت‌های مختلف موتورسیکلت و پرهیز از خرید موتورسیکلت‌های فاقد سند مالکیت را مدنظر قرار دهند.»

اوراق کردن موتورسیکلت، آسان‌تر از خودرو است!

در واقع اغلب سارقان هیچ ابایی از جریمه شدن توسط وسیله سرقتی ندارند، زیرا نیازی به پرداخت این جریمه‌ها نمی‌بینند. در نتیجه آنها اقدام به رانندگی با سرعت غیرمجاز کرده و حتی ممکن است چراغ قرمز را هم رد کنند. در این مواقع پیامکی حاوی علت و محل جریمه برای مالک ارسال می‌شود. با استفاده از اطلاعات درج‌شده در این پیامک‌ها می‌توان از مسیر حرکت سارق اطلاع پیدا کرد و شاید این پیامک‌ها کورسویی برای پیدا کردن موتورسیکلت سرقتی باشند.

سرهنگ ولی‌پور تاکید کرد: «لازم است مردم هم موتورسیکلت و هم خودروهای‌شان را در مکان‌های امن مثل پارکینگ‌ها نگهداری و نکات ایمنی را رعایت کنند. توصیه دیگر اینکه شهروندان در خودرو و موتورسیکلت‌های‌شان از وسایل الکترونیکی مثل ردیاب و جی‌پی‌اس استفاده کنند که درصورت وقوع سرقت، کمک بزرگی به پلیس می‌کند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244333/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%AC%DB%8C-%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

موتورسیکلت ازجمله وسایل‌نقلیه‌ای است که آمار سرقت بسیار بالایی دارد. گاهی اوقات حتی با استفاده از انواع قفل‌ها و دزدگیرها برنده بازی سارقان هستند زیرا از شیوه‌های مختلف برای سرقت بهره می‌برند! ازسوی‌دیگر متاسفانه موتورسیکلت‌ها هم سیستم‌های امنیتی ضعیفی دارند و سریع‌تر از خودرو به سرقت می‌روند. باتوجه به این موضوع در بیشتر مواقع نمی‌دانیم موتورسیکلت ما چگونه به سرقت رفته است. حتی نمی‌دانیم چگونه موتور سرقتی را پیدا کنیم تا زمان را از دست ندهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

بخوانید:  این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

وی پارک کردن موتورسیکلت در مکان امن و مناسب را از دیگر موارد پیشگیری از سرقت موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: «شهروندان باید توجه داشته باشند که حتی برای یک لحظه موتورسیکلت خود را به صورت روشن یا با سوئیج روی آن رها نکنند.»

چندی پیش رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره گفت: «نکته قابل‌تامل در سرقت موتورسیکلت این است که بیش‌از ۸۰درصد سرقت‌ها به دلیل غفلت و سهل‌انگاری مالباختگان اتفاق می‌افتد و این موضوع نشان می‌دهد موتورسواران موارد ایمنی را در نگهداری از وسایل نقلیه خود رعایت نمی‌کنند. وقتی صحبت از ضعف ایمنی این وسیله به میان می‌آید، بیش از هر چیز، آسیب‌پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر می‌شود؛ اما واقعیت این است ناامنی این وسیله‌نقلیه، تنها در مسائل ترافیکی خلاصه نمی‌شود، بلکه ایمنی در برابر سرقت نیز مولفه مهمی است که موتورسیکلت‌ها تقریبا از آن بی‌بهره‌اند.»

اواسط اسفند سال گذشته اعضای دو باند حرفه‌ای، با استفاده از شاه‌کلید، دست به سرقت بیش‌از 100دستگاه موتورسیکلت زدند و اموال مسروقه را از طریق مالخران فروختند. سرهنگ علی ولی‌پورگودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره دستگیری اعضای این دو باند حرفه‌ای سرقت، گفت: «همکارانم در پایگاه‌های سوم و نهم پلیس آگاهی تهران از مدتی قبل با چند پرونده سرقت موتورسیکلت روبه‌رو شده و تحقیقات گسترده‌ای را در این‌باره آغاز کردند تا سرانجام موفق شدند23متهم را که سارق و مالخر موتورسیکلت بودند، دستگیر کنند.»

جست‌وجوی موتورسیکلت سرقتی را از کجا آغاز کنیم؟

دستگیری دو باند 23نفره سرقت موتورسیکلت

این روزها در بیشتر خیابان‌ها دوربین‌های مداربسته متعددی وجود دارد. با بررسی فیلم‌های این دوربین‌ها شاید بتوان به سادگی سارقان را شناسایی کرد و هویت آن‌ها را برای اداره پلیس فاش کرد. دوربین‌های محلی و مغازه‌ها نیز امکان بازدید فیلم و استفاده برای مراجع قانونی را دارند. اما امکان استفاده از دوربین‌های امنیتی و سازمان‌های دولتی یا خصوصی وجود ندارد.

بخوانید:  کاهش 40 درصدی زمان تعمیر نمایندگی / 90 درصد خودروهای ترخیص شده در روز پذیرش

بعد از دزدیده‌شدن موتورسیکلت، اولین کار، مراجعه به پلیس است. با استعلام و ارائه مشخصات فنی موتور، فرآیند پیدا کردن موتورسیکلت شروع می‌شود. برای مراجعه به کلانتری باید اطلاعات دقیقی از ساعت و محل سرقت به همراه مدارک مالکیت موتورسیکلت به همراه داشته باشید.

دریافت پیامک‌های حاوی جریمه راهنمایی و رانندگی معمولا برای مالکان موتورسیکلت یا حتی دیگر وسایل نقلیه چندان خوشحال‌کننده نیست؛ اما گاه این جریمه‌ها می‌توانند به بهترین خبر برای مالک یک موتورسیکلت به سرقت رفته تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: «سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با خودرو و همچنین سهولت در اوراق یا فروش آن به اوراقچیان غیرمجاز از مهم‌ترین دلایلی هستند که سارقان را به دزدیدن این وسیله‌نقلیه ترغیب می‌کند.»

البته باتوجه به حجم سرقت موتورسیکلت، پیدا کردن آن کار ساده و آسانی نیست، به‌خصوص اگر از جی‌پی‌اس ویژه موتورسیکلت استفاده نکرده باشید، ردیابی آن مشکلات بی‌شماری دارد. البته قانون‌گذار، از طریق اپلیکیشن پلیس‌من امکان ثبت سرقت موتورسیکلت را فراهم کرده است. در ضمن برای پیگیری موتورسیکلت سرقتی، مالباخته می‌تواند از سامانه‌ postyafteh.post.ir نیز استفاده کند.

او در ادامه گفت: «سارقان در قالب دو باند فعالیت داشتند که موتورسیکلت‌ها را شناسایی کرده و با تخریب سوئیچ، دست به‌ سرقت آنها می‌زدند و با تغییر ارکان، موتورسیکلت‌ها را در فضای مجازی می‌فروختند. با هماهنگی قضایی، این افراد دستگیر شدند و به بیش‌از 100فقره سرقت موتورسیکلت اعتراف کردند و با بررسی‌های انجام‌شده 40دستگاه موتور مسروقه کشف شده و متهمان با قرار قانونی در بازداشت هستند.»