قیمت خودرو برخلاف جریان بازار، با نرخ ارز بالا رفت!

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته به‌واسطه افزایش نرخ ارز با رشد بهای اغلب مدل‌ها همراه بود. در آخرین روز هفته گذشته، خودروهای داخلی در بازار آزاد با رشد بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی، مدل‌های چینی با افزایش بهای ۵ تا ۸۵ میلیون‌تومانی و خودروهای خارجی با افزایش قیمت ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی همراه بودند. این درحالی است که به‌تازگی شاهد عرضه خودروهای مونتاژی و خارجی در سامانه یکپارچه بودیم.

بر این اساس دور دوم فعالیت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲ آبان‌ماه) آغاز شد و تا پایان روز جمعه ۵ آبان‌ماه ادامه داشت. در این دور ۹ خودرو در سامانه عرضه خودروهای وارداتی عرضه شدند و مشتریان می‌توانستند اولویت خرید خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند.

در دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی، مدل‌های جدیدی به‌نسبت دور اول عرضه شدند. هونچی H۵ از شرکت بهمن‌موتور (BM Cars)، هیوندای توسان و هیوندای اکسنت از شرکت تجارت کرمان (KTL) و دانگ‌فنگ شاین مکس از ایران‌خودرو جزو مدل‌های جدیدی بودند که در این مرحله از فعالیت سامانه خودروهای وارداتی در این سامانه حضور داشتند.

در این مرحله نیز همانند مرحله قبل، متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. همچنین هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی بود.

در این میان هم‌زمان با اعلام قیمت ۹ خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه، شورای‌رقابت نیز قیمت‌گذاری مدل‌های وارداتی را به‌سازمان حمایت واگذار کرد. گویا این عقب‌نشینی با هدف تسهیل و تسریع در واردات صورت گرفته است. با گذشت ۱۴ ماه از ابلاغ آیین‌نامه ورود خارجی‌ها، تنها ۶۰۰ دستگاه خودرو به‌مشتریان تحویل داده شده و این درشرایطی است که اسفندماه ۱۴۰۱ ورود ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال جاری توسط مسئولان وقت وزارت صمت وعده داده شده بود.

بخوانید:  خودروهای تجاری با قیمت نزدیک به نرخ پایه در بورس معامله می‌شوند

شورای‌رقابت در هفته گذشته با عقب‌نشینی از قیمت‌گذاری خارجی‌ها، مصوب کرد تعیین قیمت برعهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد. در جلسه هفته گذشته شورای‌رقابت، تبصره‌ای به‌بند ۱-۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری اضافه شد که بر مبنای آن، قیمت کلیه مدل‌های وارداتی براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی توسط سازمان حمایت محاسبه و ابلاغ شود. گویا این تصمیم شورای‌رقابت با هدف «تسهیل و تسریع در واردات خودرو» اتخاذ شده که در دستورالعمل ۵۴۳ شورای‌رقابت مورد تاکید است.

با این شرایط، تصمیم شورای‌رقابت را می‌توان نخستین گام از عقب‌نشینی‌ آرام دولتی از چهارچوب‌های تعیین‌شده برای خودروهای وارداتی در نظر گرفت. درواقع از شروع فرآیند واردات خودرو، مسئولان سعی کردند در بیشتر جزئیات این فرآیند تعیین‌تکلیف کنند.

دیگنیتی پرستیژ، بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد ثبت کرد

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با افزایش قیمت اغلب خودروهای داخلی و چینی همراه بود. این درحالی است که به‌واسطه عرضه جدید خودروها در سامانه یکپارچه انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار وجود داشت. بر این اساس، دیگنیتی پرستیژ با ۸۰ میلیون‌تومان افزایش بیشترین رشد بها را در بازار آزاد خودروهای چینی به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۵ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۰ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۸۰ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

بخوانید:  پدیده قاچاق خودرو با فروش خودروهای عبورموقت

جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۸۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۳۰ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد رشد قیمت ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۴۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیاردتومان و پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246577/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%AA