تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشنده‌ها نصف شد

از زمانی که بحث واردات کامیون‌های کارکرده به کشور مطرح شد، اسقاط به ازای واردات هر دستگاه کامیون‌ و کشنده به یک مشکل در این مسیر تبدیل شد. از آنجا که قرار بود واردات با هدف بهبود وضعیت ناوگان تجاری کشور انجام شود، لزوم اسقاط در این مسیر مشخص بود. با این‌حال، بعد از گذشت مدتی و به دلیل آن‌چه کمبود گواهی اسقاط برای خودروهای سنگین نامیده می‌شد، شرط ارائه گواهی اسقاط برای واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده و حتی فروش مدل‌های داخلی حذف و قرار شد واردکنندگان و تولیدکنندگان هزینه‌ای را به ازای گواهی اسقاط پرداخت کنند. این هزینه برای واردات حدود ۷۵۰میلیون تومان به‌ازای هر خودرو در نظر گرفته شده بود که این مبلغ باید به حساب صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته واریز می‌شد. حالا اما رئیس ستاد نوساززی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به‌تازگی اعلام کرده که گواهی اسقاط به اندازه کافی برای واردات وجود دارد و از این پس متقاضیان واردات کشنده‌های کارکرده، به جای پرداخت هزینه باید، گواهی اسقاط را تامین کنند.

گواهی اسقاط برای کامیون‌ها به اندازه کافی موجود است

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: براساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفا برای یک‌بار و یک دستگاه برای مدت ۱۰سال می‌توانند در صورت نبود گواهی اسقاط به اندازه کافی، ۵درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشماره‌گذاری پرداخت کنند.

بخوانید:  کاهش قیمت خودرو در روز افزایش قیمت ارز

مهران سالاریه با اشاره به این‌که از زمان ابلاغ این قانون تاکنون حدود ۲۰۰۰دستگاه کشنده وارداتی از پرداخت نقدی بهره‌مند شدند، تصریح کرد: «درحال‌حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، از این پس این دسته از متقاضیان باید نسبت‌به ارائه گواهی اسقاط اقدام کنند.»

شماره‌گذاری دوکشنده به ازای اسقاط یک کامیون

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده درخصوص تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی گفت: «تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد ۸گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به‌عنوان مثال به‌ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت.»

وی درخصوص قیمت گواهی‌های اسقاط خودروهای سنگین گفت: «برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر ۵۵میلیون تومان است.» به گفته سالاریه، موارد فوق تا قبل از تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

خرید و فروش گواهی اسقاط به‌زودی برخط خواهد شد

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به برنامه این ستاد برای الکترونیکی کردن سبد عرضه و تقاضای گواهی اسقاط گفت: «طرحی در این خصوص در حال انجام است که با اتمام آن به‌زودی فرایند خرید و فروش گواهی اسقاط نیز برخط خواهد شد.»

وی بیان کرد: «تا قبل از راه‌اندازی سرویس برخط، واردکنندگانی که قصد خرید گواهی اسقاط برای دریافت مجوز شماره‌گذاری دارند، درصورتی‌که در سامانه nnhk.ir ثبت‌نام و فرآیند را طی کرده باشند، می‌توانند به مراکز اسقاط مجاز و معتبر کشور یا انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند.»

بخوانید:  اکستریم؛ برند لوکس مدیران خودرو در نمایشگاه اصفهان

۴هزار کشنده در انتظار ترخیص از گمرک

خبرها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر ترخیص کشنده‌ها با سرعت بیشتری در مقایسه با دو سال گذشته انجام شده است. درمجموع ۲۶هزار کشنده به کشور وارد شده که در شهریورماه سال جاری خبر ترخیص ۲۲هزار کشنده اعلام شد.

در مهرماه نیز خبرها نشان می‌داد که ۴هزار کشنده دیگر از این تعداد در انتظار ترخیص هستند. رئیس گمرک در این خصوص بیان کرده بود که «تمام دستگاه‌ها طبق برنامه‌زمان‌بندی‌شده در حال عمل به تکالیف‌شان درخصوص ترخیص ۴هراذ کشنده موجود در گمرکات هستند.»

ترخیص ۲۴۴ کشنده از گمرک جلفا بعد از بازدید دادستان کل کشور

حالا نیز در تازه‌ترین اخبار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی از ترخیص ۲۴۴ دستگاه کامیون کشنده از گمرک جلفا پس از سفر ماه گذشته دادستان کل کشور به استان خبر داده است.»

بابک محبوب‌علیلو در این خصوص گفت: «پس از سفر دادستان کل کشور به شهرستان جلفا در دوازدهم مهر امسال و بررسی وضعیت پارکینگ کامیون‌های توقیفی، دستورات لازم برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها اخذ و اقدامات لازم در این خصوص با سرعت پیگیری شد.»

وی افزود: «درحال‌حاضر پرونده ۲۴۴ دستگاه کامیون کشنده تعیین تکلیف شده و پیگیری جدی، مستمر و روزانه برای تعیین تکلیف کشنده‌های باقی‌مانده ادامه دارد.»

دادستان کل کشور در بازدید از پارکینگ کشنده‌های توقیفی و بلاتکلیف، با بررسی علت توقیف و بلاتکلیفی ۵۰۰ دستگاه کشنده دستورات لازم را درخصوص تعیین تکلیف این کشنده‌ها صادر کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246578/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%B5%D9%81-%D8%B4%D8%AF