لوگو اسب نشان پورشه به‌ روز شد

این تصاویر ذهنی مثبت به‌دلیل خلق یک نماد و هویت بصری شیک و مجذوب‌کننده برای این برند و البته طراحی و تولید اتومبیل‌های لوکس و اسپرت در ذهن افراد شکل گرفته است. از آن‌جایی که راه‌اندازی و نقطه آغاز شروع فعالیت شرکت پورشه هم‌زمان با شروع جنگ جهانی بود، محدودیت‌هایی برای تهیه تجهیزات اولیه تولید خودرو وجود داشت.

نماد شناسی لوگو پورشه

لوگوی جدید پورشه، تنها چند روز پیش از یک رویداد بسیار مهم معرفی شده است. این شرکت در هشتم ژوئن امسال، هفتاد و پنجمین سالگرد عرضه نخستین خودرو سواری خود یعنی 356 رودستر را جشن می‌گیرد. علاوه‌بر معرفی رسمی نشان جدید، پورشه برنامه‌های دیگری هم برای جشن 75 سالگی در سر دارد که احتمالا مهم‌ترین آن‌ها، رونمایی از یک خودرو اسپرت خواهد بود.

این خودروساز از نشان ایالت مردم آزاد وورتمبرگ (Free People’s State of Württemberg) به‌عنوان هویت بصری برند پورشه استفاده کرد تا ریشه و اصالت خود را به‌بهترین نحو به‌مخاطبان معرفی کند.

نشان‌های تجاری نیز به‌عنوان یکی از فاکتورهای جذابیت بیرونی اتومبیل‌ها در نظر گرفته می‌شوند که لوگو پورشه نیز نقش حائز اهمیتی را در زیبایی ظاهری خودروهای این برند ایفا می‌کند. یک میراث تاریخی و ارزشمند که در چارچوبی از هنر، قدرت و انحصار محصور شده است. آرم ماشین پورشه در واقع تضاد میان سنت و نوآوری است که ایده اولیه طراحی آن توسط فردیناند پورشه مطرح شد.

پورشه برندی است که برای سنت‌ها ارزش قائل است و آن‌ها را با نوآوری درمی‌آمیزد. تمام خودروهای لوکس دارای ظرافت و زیبایی بی‌حد و مرز در بیرون و جدیدترین فناوری‌ها در داخل هستند و خودروهای برند پورشه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بخوانید:  عرضه دناپلاس با موتور جدید تا پایان سال

اما برند پورشه در آن زمان توانست توجه آدولف هیتلر را به‌خود جلب کند و فردیناند پورشه نیز برای تحقق اهداف خود مبنی بر تولید خودروهای لوکس و اسپرت و با حمایت هیتلر توانست یک خودرو اسپرت برای شرکت در مسابقات جایزه بزرگ طراحی کند. اما این همکاری عمر چندانی نداشت و فردیناند پورشه پس از پایان جنگ جهانی دوم و به‌دلیل همکاری با هیتلر دستگیر و زندانی شد.

نخستین لوگو پورشه در سال 1922 طراحی شد و این لوگو متشکل از یک تاج بزرگ با دو گوزن در دو طرف آن بود که با الهام کامل از نشان دولتی آلمان دولت نازی طراحی شد. این لوگو همچنین دارای نشانی از زمین‌های محلی پرورش اسب است که نخستین کارخانه غیر رسمی پورشه در آن راه‌اندازی شد. اما درنهایت نشان ملی اشتوتگارت با یک اسب سیاه روی زمینه زردرنگ در سال 1938 به‌تصویب رسید و پس از آن نیز به‌عنوان عنصر ثابت و قابل تشخیص لوگو برند پورشه مورد استفاده قرار گرفت و به‌نشانی ماندگار از این برند خوش آوازه آلمانی تبدیل شد.

اسب نشان پورشه که روی پاهای خود بلند شده، نشان شهر زادگاه این برند یعنی اشتوتگارت است؛ درحالی ‌که رنگ‌های مشکی و زرد و همچنین شاخ گوزن هم از پرچم ایالت وورتمبرگ-هوهنزولرن در غرب آلمان برگرفته شده است. البته پورشه را می‌توان یکی از معدود خودروسازان جهان دانست که نام و نشان آن در طول زمان طولانی، با تغییرات اساسی مواجه نشده است. با مشاهده تصویری که لوگوی این شرکت در سال‌های 1952، 1954، 1963، 1973، 1994 و 2008 را در کنار یکدیگر نمایش می‌دهد، به‌آسانی می‌توان این امر را متوجه شد.

بخوانید:  با تاثیرگذارترین فرد لامبورگینی آشنا شوید!

لوگو پورشه از ابتدای تاسیس غیررسمی این برند تا به‌امروز پنج مرتبه دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته و از سال 1963 نیز با تغییر عمیق و خاصی مواجه نشده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244703/%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

بارها و بارها درباره این موضوع بحث شده است که چگونه نماد خودروسازان تبدیل به‌بخشی از تاریخ آن‌ها شده است. تاج نمادین پورشه نیز بخشی از همین فلسفه است. لوگویی که شکل‌گیری آن به‌سال 1951 برمی‌گردد. حال همچون بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر، پورشه هم به‌فکر نوسازی نشان خود افتاده؛ اما حقیقت این است که برای تشخیص تغییرات، باید دقت زیادی به‌خرج دهید. با وجود تغییرات جزئی، پورشه از صرف سه سال زمان برای طراحی لوگوی جدید خبر داده است. بخش‌های قرمزرنگ نشان با زمینه لانه‌زنبوری طراحی شده؛ درحالی‌ که بخش‌های فلزی با روکش براق، زیبایی این نشان را افزایش داده است.

آرم شرکت پورشه متشکل از یک اسب مشکی در حال پرش است که نمادی از تجمل، ظرافت، زیبایی و محدود نشدن در ظرف ‌زمان بوده و یکی از خاص‌ترین لوگوهای طراحی‌شده در صنعت‌خودرو محسوب می‌شود. از این رو همه ما با شنیدن نام برند پورشه به‌یاد اتومبیل‌های پرسرعت، جذاب و خاص آن می‌افتیم و آرم ماشین پورشه را نیز در هر موقعیتی شناسایی می‌کنیم.

در زمان غیبت او فرزندش زمام امور را به‌دست گرفت و طراحی و تولید اتومبیل را ادامه داد. پس از مدتی نیز موسس برند پورشه از زندان آزاد شد و با مشارکت فرزند خود و تاسیس یک شرکت جدید به‌طراحی و تولید اتومبیل‌های لوکس و اسپرت ادامه دادند که از برترین تولیدات این برند می‌توانیم به‌مدل‌هایی نظیر Porsche 356 و Porsche 911 2.7 Carrera RS اشاره کنیم.

بخوانید:  طرح پیش فروش و فروش اتوماتیک دنا پلاس

لوگو پورشه نیز از جمله نشان‌های تجاری خاص و قابل تشخیصی است که از عناصر بصری متعددی تشکیل شده و کمتر کسی است که قادر به‌شناسایی آرم پورشه و اتومبیل‌های منحصر به‌فرد آن نباشد. اما لوگوی پورشه چیست و چه مفهومی دارد؟

احتمال دارد که این خودرو، طرح کانسپت از جانشین برقی مدل‌های 718 باکستر و کایمن باشد یا شاید پورشه 911 با پیشرانه هیبرید یا جانشینی برای 918 اسپایدر که از مدت‌ها پیش، از خط تولید خارج شده است. خودروساز آلمانی قصد دارد نشان جدید خود را از اواخر سال 2023 روی محصولاتش نصب کند.

وقتی سنت اولویت پیدا می‌کند

نکته جالب این‌که تمام نشان‌های قبلی پورشه را همچنان می‌توان از بخش خودروهای کلاسیک این برند خریداری کرد. هرچند نخستین خودرو پورشه در 1948 معرفی شد، اما اولین لوگوی این برند در سال 1952 و توسط Xaver Reimspieß طراحی شد؛ شخصی که ظاهرا نشان فولکس‌واگن را نیز در سال 1936 طراحی کرده است.