نهادینه سازی ارزش آفرینی مشتری در فرهنگ تولید

بی شک ارزش آفرینی مهم ترین دغدغه مشتری مداری سازمان ها است. شرایط امروز دنیا و فضاهای جدید کسب و کار ایجاب می کند که مدیران سازمان ها و شرکت های دارای نقش فعال و موثر در بازارهای داخلی و خارجی تمام تلاش خود را بر ایجاد ارزش برای مشتریان خود و سایر ذینفعان و نوعی تعادل بین ایجاد شبکه های اجتماعی و اقتصاد متمرکز کنند. و بخش های زیست محیطی کسب و کار خود. از این حیث سازمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که محصولات و خدمات آنها تمامی نیازها و نیازهای مشتریان را برآورده سازد به عبارت دیگر استراتژی سازمان باید بر مبنای ایجاد ارزش برای مشتریان باشد.

در این زمینه، باید توجه داشت که ارزش ها با زمان، مکان و افراد به دلیل تغییر عوامل محیطی تغییر می کنند. در واقع این تغییر تبادل انرژی یا انتقال پیام بین افراد و سازمان ها در کسب و کار است. از این منظر، بسیاری از مدیران ارزش های مشتری را تجزیه و تحلیل می کنند تا نقاط قوت و ضعف سازمان یا شرکت خود را در مقایسه با سایر رقبا پیدا کنند. ایجاد ارزش برای مشتریان از محصولات یا خدمات یکی از مهم ترین عوامل سودآوری سازمان ها و موسسات اقتصادی است. بنابراین رقابت در این زمینه و هدف قرار دادن مؤسسات اقتصادی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و برتری استراتژیک نسبت به رقبای فعلی، توجه به نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنها را مهم می سازد.

در واقع رضایت مشتری معیاری برای سنجش رضایت او از کالا یا خدماتی است که خریداری کرده است. در این راستا باید در نظر داشت که این ارزش از طریق نیروی انسانی سازمان یا شرکت مشتری ایجاد می شود. بنابراین فرهنگ سازمانی باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود تا این امر توسط مدیران برای ایجاد و ایجاد ارزش برای مشتری نهادینه یا توسعه یابد. امروزه مدیریت سرمایه انسانی هنر و تخصص مدیران است و افرادی که از این هنر و تخصص بهره می برند به راحتی به اهداف مدیریتی خود می رسند. مدیران موفق هر روز با تفکری نو و ناب در عرصه مدیریت ظاهر می شوند و از فرصت ها و امکانات موجود به بهترین نحو ممکن استفاده می کنند، اما مدیران سنتی اغلب در دام فرم گرایی می افتند و برای حل مشکلات خاص به راهکارهای رایج و سنتی متوسل می شوند. در حالی که مدیران سنتی اغلب در دام رسمی گرایی می افتند و برای حل مشکلات خاص به راه حل های متداول و متعارف متوسل می شوند، مدیر ناب به طور مستمر به مشکلات سازمان فکر می کند، علل اصلی آنها را جستجو می کند و تخصص را برای یافتن بهترین راه برای انجام اقدامات اصلاحی هدایت می کند. .

بخوانید:  دستگاه ردیاب خودرو چگونه مصرف سوخت را کاهش می دهد؟

حقوق مصرف کننده از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و این نگرانی قطعاً مبتنی بر اصول اخلاقی بوده است. در واقع حاکمان جوامع خود موظفند با دفاع از حقوق مصرف کنندگان به عنوان یک اصل اخلاقی و فضیلت اخلاقی در برقراری عدالت در جامعه و رعایت اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی بکوشند. برنامه های دولت تقویت اصل رعایت حقوق مصرف کننده در بخش تولید است تا این شاخص ها و استانداردها تقویت شود و بخش تولید در این راستا حمایت شود. بنابراین، دولت به دنبال گسترش فضای رقابتی بین شرکت ها به منظور حمایت از حقوق مصرف کننده است. پایداری نهادهای اقتصادی در بازار رقابتی به انتخاب مصرف کننده بستگی دارد، او مواردی مانند قیمت، کیفیت و کیفیت را مطالعه و ارزیابی می کند و در نهایت کالا یا خدمات را انتخاب می کند. همانطور که مصرف کننده به دنبال قیمت مناسب و بهترین کیفیت است، این تفکر نیز باید در فرهنگ تولید نهادینه شود تا تولید رقابتی و اقتصاد سالم در بازار ایجاد شود، زیرا در بازار رقابتی سالم، تولیدکننده و مصرف کننده نمی تواند برای جلب رضایت یکدیگر و ایجاد فرهنگ مناسب در زمینه اطلاع رسانی عمومی تلاش کند.

در واقع موفقیت یک بنگاه اقتصادی در گرو رعایت حقوق مصرف کننده و حفظ مشتری است. شکی نیست که کیفیت محصولات صنعتی و موضوع رقابت پذیری محصولات به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها بسته شدن دایره و چرخه تحقیق، تولید و بازار است که بخشی از آن بر عهده تولیدکنندگان و تولیدکنندگان است. صنعتگران و بخش مهم دیگر وجود سیاست های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت توسط دولت و مدیران است. بنابراین، تولیدی که بر مبنای سرمایه انسانی و اجتماعی شکل می‌گیرد، اثرات بیرونی مثبتی خواهد داشت و این اثرات غیرمستقیم عاملی برای بهبود بیشتر تولید خواهد بود. از یک سو ایجاد بسترهای خصوصی سازی و کارآفرینی در کنار ارائه ابزارهای بهره وری، تمایل به سرمایه گذاری در تولید را افزایش می دهد و بازار را به سمت رقابتی شدن با نرخ رقابتی سوق می دهد که یکی از نتایج مثبت بازار رقابتی است. . ، ممکن است.

بخوانید:  صادرات حدود سه برابری قطعات گروه صنعتی ایران خودرو

در این صورت توجه به کیفیت محصولات و نمایش توان واقعی تولیدکنندگان نشان دهنده اهمیت حمایت های مالی دولت است.

حمایت از تولید داخلی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر در محافل اقتصادی مطرح شده است. البته واضح است که همزمان با حمایت از تولید ملی باید از حقوق مصرف کننده نیز حمایت کرد. بنابراین رقابت پذیری و بهره برداری از فرصت ها برای ورود به عرصه های رقابت بین المللی بهترین راه برای تشویق مردم به مصرف کالاهای ایرانی است.

لازم است با ایجاد ارزش افزوده برای مشتری و حمایت از تولید و برندهای بومی که یکی از مهم ترین مبانی و فرمول های اقتصادی کشور است، مردم را به مصرف کالاهای تولید داخل تشویق کرد، زیرا رشد تولید، توزیع و مصرف کالاهای تقلبی و کالاهای با برندهای معتبر و لوکس در کشور واقعیتی تلخ است. تا زمانی که از تولید داخلی حمایت نشود امکان توسعه صنعتی و تولیدی در داخل میسر نمی شود و در نتیجه مصرف داخلی به خارج وابسته می شود، اشتغال به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و توسعه اقتصادی به تاخیر می افتد.

نکته مهم در مقوله ارزش آفرینی مشتری این است که امروزه مشتریان هنگام انتخاب نه تنها به دنبال قیمت مناسب برای کالاها و خدمات هستند، بلکه مهمترین مسئله برای آنها «ارزش افزوده» است. در واقع مشتریان به دنبال انتخاب و تجربه خرید ارزشمندی هستند.

* شهرام شیرکوند رتبه سی و سوم جشنواره های بین المللی و ملی روزنامه نگاری و خبرگزاری های کشور

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248565/%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF