گفتنی است؛ خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود و با سفر رییسجمهور کشورمان به آمریکایلاتین، راهاندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت.دولت سیزدهم درصدد است سرمایههای راکد را به جریان بیندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در سفر رئیسجمهور به آمریکای لاتین، مذاکرات سازندهای درخصوص توسعه همکاریهای مشترک در صنعت خودرو با کشور ونزوئلا انجام شد، گفت: «با نشستهای صورتگرفته با طرف ونزوئلایی، قرار شد تولید و صادرات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵سال، احیای کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی و همچنین ایجاد خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا، در دستور کار قرار گیرد.»
تیموری با تاکید بر اینکه سفر به آمریکای لاتین با هدف توسعه همکاریهای مشترک و افزایش مبادلات تجاری در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: «کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهامداری ایرانخودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی موسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تاسیس شد و فعالیت آن تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ کارخانه یادشده غیرفعال بود. اما با توجه به رایزنیهایی که دولت سیزدهم در راستای احیای روابط با کشورهای آمریکای لاتین انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاریهای مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.»
تامین مالی پروژه تولید خودرو از محل اعتبارات دولت ونزوئلا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه فعالسازی کارخانه خودروسازی ونیراتو و صادرات خودروهای کامل به ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین ارزآوری مناسبی برای کشور خواهد داشت، گفت: «براساس مذاکرات صورتگرفته با دولت ونزوئلا، پیشنهاد شد که با مدیریت گروه خودروسازی سایپا، در یکی از کارخانههای غیرفعال این کشور که پیش از این تولیدکننده خودروهای تجاری، کار، ون و سواری بود، مجددا این نوع خودروها تولید شود و تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود که در نهایت با موافقت طرفین قرارداد، فعالسازی کارخانه ونزوئلا با حضور رئیسجمهور و وزیر صنایع و تولید ملی این کشور امضا شد. بدین ترتیب، این شرکت بعد از گذشت ۹ سال در بخش تولید سواری راهاندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری میکند.»
مشارکت در صنعت قطعهسازی ونزوئلا
صادرات ۲هزار دستگاه از محصولات سایپا به ونزوئلا
تیموری درخصوص برنامههای آتی که تهران با کاراکاس در صنعت خودرو دارد، تصریح کرد: «بر اساس مذاکرات انجامشده، قرار است در ماههای پیش رو، با استفاده از توان مهندسی که در قطعهسازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل تامین کنیم. بدین ترتیب که این قطعه در ونزوئلا تولید شده و به ایران ارسال شود.
درمجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به مدت ۹ سال، ۱۱هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر ۵هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ تا پایان سال ۹۰ و تعداد ۶هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ از سال ۱۳۹۰ به اینسو بوده است. در سال ۱۴۰۱ صادرات یکهزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکایلاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یکهزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.