بازار شایعات و ضعف اطلاع‌ رسانی

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت،‌ معدن وتجارت؛ ‌سه حوزه بزرگ اقتصادی که به صورت مستقیم با اقتصاد مردم در ارتباط هستند و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع درخصوص وقایع و اتفاقات این بخش‌ها می‌تواند بازار را به التهاب بکشاند. در این بین رسانه‌ها به‌عنوان بازوی کمکی دستگاه‌های اجرایی نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی به مردم بازی می‌کنند؛ نقشی که از گذشته برعهده رسانه‌های رسمی گذاشته شده بود و هنوز هم در دنیا این کار توسط این گروه مدیریت می‌شود ولی متاسفانه در چند ماه اخیر عدم اطلاع‌رسانی صحیح ازسوی روابط‌عمومی وزارت صمت ازیک‌سو و حذف سخنگو از این مجموعه ازسوی‌دیگر باعث شده است اخبار غیررسمی پیش از آنکه به دست اهالی رسانه‌ها برسند در فضای مجازی و گروه‌های غیررسمی شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

اخباری که به‌اصطلاح نه تحلیلی بر آنها سوار است و نه جزئیاتی درباره آنها منتشر می‌شود. این شیوه اطلاع‌رسانی در شرایطی است که هر مسئول و سازمانی به‌دنبال عملی کردن تصمیم‌های خود بدون اطلاع‌رسانی رسمی است، در صورتی که رسانه‌ها با بهره‌گیری از نیروهای متخصص توان تحلیل و انتشار صحیح و بی‌حاشیه اخبار را دارند. این درحالی است که در شرایط فعلی اطلاع‌رسانی درخصوص تصمیم‌های مهم در بخش تولید و تجارت از درگاه‌های غیررسمی به گوش مردم می‌رسد.

این رویه نه‌تنها باعث بروز التهاب در بازار و سردرگمی بازاریان و خریداران می‌شود بلکه نگاه افکار عمومی را نیز از رسانه‌های داخلی برداشته و به سمت رسانه‌های غیررسمی و چه‌بسا خارجی سوق می‌دهد.

اگرچه اطلاع‌رسانی صحیح و ارتباط‌گیری مناسب با رسانه‌ها سابقه‌ای طولانی در کشور دارد اما به‌نظر می‌رسد مسئولان ارشد دولتی باید بیش‌از پیش بر تعامل مدیران خود با رسانه‌های داخلی تاکید کنند.

بخوانید:  رونمایی از پنج مدل «اشکودا» در تهران

بعضی مدیرانی هم که این روزها برخی افراد برایشان صفت غیررسانه‌ای بودن را به‌کار می‌برند باید آموزش تعامل و صحبت با رسانه‌ها را به‌عنوان نمایندگان مردم بیاموزند و به جای اطلاع‌رسانی از طریق حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، ‌کار را به افرادی بسپارند که سال‌ها برای فعالیت در این حوزه آموزش دیده‌اند، فعالیت کرده‌اند و البته ابزار قدرتمندی به‌نام رسانه را در اختیار دارند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246438/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C