تارای سال؛ پیشتاز داخلی‌ ها در ارائه آپشن‌های روز

ثبات ویژگی‌های قوای محرکه در «تارای سال»

تغییر گرافیک چراغ‌های عقب خودرو به‌صورت آپشن ثابت

برخی از تغییرات مهمی که ایران‌خودرو برای تارا اتومات V۴ انجام داده، اضافه شدن قابلیت باز شدن درِ صندوق عقب با حرکت پا یا Kick Sensor، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتاب‌گیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو است. نمد سقفی تارا سال اتوماتیک هم تغییراتی نسبت به تارا اتوماتیک معمولی داشته است.

در تارای جدید باتوجه به درخواست مشتریان؛ سیستم گرمکن صندلی، تغییر چهره چراغ عقب و جعبه ذخیره‌کننده اشیای کوچک برای صندلی عقب و جلو اضافه شده است. یکی دیگر از تغییرات صورت‌گرفته در نسخه تارا دنده‌ای بهبودیافته V۳، استفاده از جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی به‌جای جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی است.

در نسخه بهینه تارا برخی امکانات ازجمله سانروف، آنتن کوسه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، شیشه‌های دودی عقب، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای، آینه تاشو برقی و زیرآرنجی سرنشینان جلو اضافه شده است. البته در زمینه طراحی کابین هم برخی تغییرات انجام شده، ازجمله کلیدهای شیشه بالابرها از کنسول وسط حذف شده و به روی در منتقل شده و به همین جهت در کنسول وسط فضایی برای قرار دادن تلفن همراه تعبیه شده است.

گفتنی است؛ بیشتر خودروهای چینی‌ موجود در بازار ایران، به آپشن تنظیم دمای صندلی یا همان سیستم گرمکن صندلی مجهزند و محصولات جدید ایران‌خودرو مانند تارای سال و ری‌را نیز قرار است در تیپ‌های فول‌آپشن خود از این سیستم بهره‌مند باشند. البته برخلاف بسیاری کشورها ازجمله کشورهای اروپایی، این سیستم در ایران به‌ویژه در فصول گرم مانند آن‌چه در کشورهای عربی مرسوم است، عمدتا روی حالت سردکن استفاده می‌شود.

بخوانید:  افزایش هزینه قطعات برای خودروسازان

رفع برخی کمبودها و پاسخ به بازخوردهای بازار

کلیدهای شیشه بالابر نیز از کنسول میانی به رودری‌ها منتقل شده که همین تغییر کوچک، خودرو از حالت اکونومیک قبلی تا حدی فاصله داده و حال‌وهوای لوکس‌تری به آن بخشیده است. در بخش سامانه صوتی نیز تارای‌سال اتوماتیک با افزودن توئیتر در پشت قاب آینه‌های جانبی از سیستم صوتی باکیفیت‌تری نسبت‌به تارا اتوماتیک معمولی برخوردار است. همچنین در نسخه بهینه تارا V۴ زیرآرنجی جلو و ردیف عقب تغییر کرده و یک تکیه گاه آرنج همراه با جالیوانی تاشو به این خودرو اضافه شده است.

حال‌وهوای لوکس‌تر «تارای‌سال» نسبت به حالت اکونومیک قبلی

همچنین طراحی کنسول سقفی و کلیدهای کنترلی سانروف آن هم تغییر کرده و یک جاعینکی نیز به آن اضافه شده است. همچنین در نمونه فول آپشن تارا V۴، دستگیره سقفی تاشو برای سرنشین جلو سمت راست که در نسخه‌های فعلی تارا وجود ندارد، به این مدل اضافه شده است.

در مجموع؛ تارای سال اتوماتیک دارای امکاناتی شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده‌عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به‌صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی‌مدیای ۷اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به‌صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به‌صورت برقی و دو جهت دستی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب است.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1870

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245063/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%A2%D9%BE%D8%B4%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2

گروه صنعتی ایران‌خودرو در آستانه سال جاری، نمونه فیس‌لیفت و بهینه تارا را در دو تیپ V۳ و V۴ که قرار است HLSHG روانه بازار شوند را در معرض دید اصحاب رسانه قرار داد که بیش از ۱۰ بهبود در این محصول نسبت به نسخه پیشین ایجاد شده است. ایران‌خودرو که تا پیش از این دو مدل تارا V۱ (نسخه دنده‌ای) و V۲ (نسخه اتوماتیک) را به بازار عرضه می‌کرد، هم‌زمان با آغاز تولید تارا جدید، نمونه فیس‌لیفت و بهینه این سدان ملی را در دو تیپ V۳ و V۴ تحت‌عنوان «تارای سال» رونمایی کرد.

پس از تارای دنده‌ای V۱ و تارای اتومات V۲، نسخه بعدی و بهینه تارا تیپ V۳ دنده‌ای محسوب می‌شود که نسبت به نمونه پیشین تغییری در موتور آن صورت نگرفته و همچنان مجهز به موتور TU۵ پلاس است؛ پیشرانه‌ای که ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می کند. اما تیپ جدید V۴ تارا اتوماتیک که علاوه بر برخی آپشن‌ها شاهد تغییراتی در طراحی‌ بوده، در قسمت فنی یعنی موتور و گیربکس، تغییر خاصی نداشته است.

تارا سال اتوماتیک نیز به پیشرانه TU۵P یا همان TU۵ پلاس مجهز است. این پیشرانه یک موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر است که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته با حالت رانندگی برفی و اسپرت به چرخ های جلو منتقل می شود.

در کنار بهینه‌سازی که در زمینه ویژگی‌های فنی و عملکردی تارا V۳ صورت گرفته، تنوع رنگ نیز در محصول براساس نیاز مصرف‌کنندگان اعمال شده که موجب افزایش جذابیت آن برای قشر جوان شده است.

بخوانید:  بزودی؛ فروش اقساطی خودروها در سامانه یکپارچه

گرافیک چراغ عقب خودرو تارا در نسخه‌های V۱ و V۲ همواره محل مناقشه مشتریان و کارشناسان حوزه خودرو بوده و به همان اندازه که با سلیقه برخی افراد جور درمی‌آمده، عده‌ای را راضی نمی‌کرد و درنهایت برخی از آن‌ها را وامی‌داشته است که با صرف هزینه‌ای بالای ۱۰میلیون تومان برای تعویض آن با چراغ‌های سفارشی دارای گرافیک متفاوت اقدام کنند. اما در تارای سال شاهد تغییر گرافیک چراغ‌های عقب خودرو به‌صورت یکی از آپشن‌های پیش‌فرض، اصلی و ثابت هستیم.

در پروژه جدید ایران‌خودرو، تارا V۳ یا همان نسخه‌دنده‌ای و V۴ که نسخه فول‌آپشن اتومات تارا محسوب می‌شود، در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. یکی از ویژگی‌های تیپ‌های فول‌آپشن این دونسخه، برخورداری از آپشن‌های روز مانند سیستم گرم‌کن صندلی در ردیف جلوست که برای اولین بار در خودروهای ملی با خودرو تارای سال تجربه می‌شود.

هدف از عرضه نسخه فیس‌لیفت‌ تارا، رفع برخی کمبودها در نسخه پیشین و پاسخ به بازخوردهای بازار بوده است. در واقع،‌ تارای سال ایران‌خودرو، نسخه فول‌آپشن و لوکس‌تر تاراست که امکانات ایمنی و رفاهی به‌مراتب کامل‌تری را به مشتریان این محصول ارائه می‌کند.