تعدد برند پله‌برقی‌های مترو، کار نگهداری از آنها را دشوار می‌کند

تور پله‌برقی برای خبرنگاران!

وی در ادامه افزود: «پس از بروز حادثه، این پله‌برقی توسط تکنسین‌های فنی به دقت مورد بررسی قرار گرفت و نقص فنی در آن گزارش نشد، همچنین با بررسی صحبت‌های حاضران در صحنه مشخص شد عدم تعادل یکی از مسافران و افتادن وی، علت این اتفاق بوده است.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244509/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

درستی با اشاره به اینکه دنبال مقصر نیستیم و تلاش می‌کنیم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد، عنوان کرد: «از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه‌ای به پله‌ها داریم تا آمار خرابی کاهش یابد، اما به‌رغم تمام رسیدگی‌ها احتمال خرابی وجود دارد. تلاش ما بر این است که هیچ کدام از پله‌برقی‌ها خاموش نباشند. یک سری از پله‌ها که الان در دست مطالعه هستند، شاید کاملا نوسازی شوند. اگر به جمع‌بندی برسیم باید این کار را در برنامه بگذاریم و اگر نیاز به تعویض باشد برای سرویس مناسب به شهروندان باید اقدام کنیم.»

رسیدگی منظم به پله‌برقی‌ها در مترو تهران، هم از نظر استفاده افراد مختلف از آنها اهمیت دارد و هم در صورت بروز مشکل، به دلیل ازدحام استفاده‌کنندگان از آنها در ایستگاه‌های مترو، ممکن است حوادث ناگواری رخ بدهد. مردادماه سال گذشته خبر حادثه در پله‌برقی ایستگاه دروازه دولت منتشر شد.

چند سالی است خرابی پله‌برقی‌های مترو تهران ادامه دارد. تعداد زیاد پله‌های مترو، امان مردم را بریده و برخی افراد میانسال و بیمار ناچار هستند روزانه چندمرتبه این پله‌ها را طی کنند تا بتوانند از این ناوگان حمل‌ونقل استفاده کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

چند روز قبل مدیرعامل شرکت مترو در این باره گفت: «بر حسب گفته شهردار تهران جهت بازدید خبرنگاران از وضعیت پله‌برقی‌های مترو تهران در شرکت بهره‌برداری مترو باید اعلام کنم ۱۱۸۹ پله‌برقی در خطوط داریم. بابت فعالیت این پله‌ها مجموعه بهره‌برداری تلاش‌هایی داشته است؛ از ۱۲ روز قبل پله‌برقی دروازه دولت برای اورهال خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به سرویس بازمی‌گردد.»

بخوانید:  آمار اولیه قرعه کشی دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو

علیرضا نادعلی افزود: «تلاش می‌کنیم موضوع خرابی‌های پله‌برقی‌های مترو و پل‌های‌ عابرپیاده در کمترین زمان حل و فصل شود تا همشهریان تهرانی با این معضل دست‌به‌گریبان نشوند، به خصوص افراد ناتوان و سالمند که بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها برایشان سخت است.» وی تاکید کرد: «پله‌برقی وسیله‌ای است که نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در جلساتی که با مدیران شهری گذاشته شد، از آنها خواستیم این موضوع را با دقت بیشتری دنبال کنند.»

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با توضیح اینکه در روزهای گرم سال، تدبیر وزارت نیرو کنترل مصرف برق است، ادامه داد: «این خاموشی بر اساس برنامه‌ریزی‌ و مقطعی است. به‌عنوان‌مثال صبح روز گذشته دو پله در ایستگاه نبرد خاموش اما تا عصر وارد مدار شدند. از آن جا که قبل از ۲۴ ساعت به مدار برمی‌گردند، جزو آمار حساب نمی‌شوند.»

وی افزود: «ناوگان مترو تهران فرسوده بوده و طبیعی است پله‌برقی‌ها هم پس از چندسال فعالیت دچار اشکال شوند.» همان زمان، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این باره اعلام کرد: «تحریم ربطی به کمبود قطعات یدکی در پله‌برقی و آسانسورهای مترو ندارد، نباید این خرابی در مترو و سایر اماکن وجود داشته باشند.»

مسعود درستی ادامه داد: «بعضی پله‌ها به لحاظ شرایط کاری به‌گونه‌ای هستند که تا پایان سال باید اورهال اساسی بشوند. به جز این مورد، پله‌برقی خاموش دیگری نداریم.» وی تصریح کرد: «البته برخی پله‌ها بنا به تدبیر خودمان خاموش می‌شوند. مثلا پله‌های موازی کنار هم در ساعات پیک برای صرفه‌جویی برق خاموش می‌شوند.»

خاموشی‌ پله‌برقی‌ها برای کنترل مصرف برق!

بخوانید:  آغاز طرح اقساطی محصولات کرمان موتور + جزئیات

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در توضیح این اتفاق، ضمن تکذیب صحبت‌های منتشرشده به نقل از مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور که حرکت ناگهانی و خلاف جهت پله‌برقی ایستگاه دروازه دولت را علت این حادثه بیان کرده بود، گفت: «تعدادی از مسافران به‌دلیل ازدحام و عدم تعادل یکی از مسافران و افتادن وی روی سایرین، در پله‌برقی ۰۱۶ ایستگاه دروازه دولت دچار آسیب دیدگی شدند که سریعا پس از کمک‌های اولیه و تماس با اورژانس تهران، هفت نفر برای تکمیل مراحل درمان به بیمارستان‌های سینا و فیروزگر منتقل شدند.»

چندی پیش شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات‌دولت و در پاسخ به گزارش یک خبرنگار درباره حجم بالای خرابی پله‌برقی‌ها در سطح شهر گفت: «اینکه گفته می‌شود بیشتر پله‌برقی‌های مترو خراب هستند، گزاره غلطی است. همه پله‌برقی‌ها خراب نیستند، با استناد صحبت کنید. من برای خبرنگاران تور می‌گذارم تا پله‌برقی‌ها را بررسی کنند!» اما اگر کمی به عقب برگردیم، می بینیم که علیرضا زاکانی در آخرین روز دی‌ماه سال گذشته، در این باره گفته بود: موضوع خالی بودن انبار قطعات یدکی مترو همچنان مطرح است.

پله‌هایی که می‌توانند حادثه‌آفرین باشند

او افزود: «در مترو تهران ۱۰ برند متعدد پله‌برقی داریم که این تعدد، کار نگهداری را سخت می‌کند.»