تقویت سهام بازار سهام خودروسازان پس از واگذاری

به گزارش اخبار خودرو ، دکتر حسین درخشان هوری با توجه به وضعیت فعلی دو خودروساز بزرگ کشور می گوید: تمرکز مسئولان ارشد و همچنین پیشرفت سازمان بورس باعث شده تا دولت چاره ای جز خروج از صنعت خودرو نداشته باشد. دیر یا زود باید سهام دولتی را به دل این دو رساند.

اما سوال اصلی این است: آیا فقط این تحویل ها می تواند به نتیجه مطلوب منجر شود؟ آیا علاوه بر این خروج باید شرایط دیگری نیز رعایت شود؟ آیا شرایط مدیریت و فعالیت پایه تا پایان مدت تعیین شده برای بخش خصوصی فراهم می شود؟

آخرین مهلت واگذاری سهام خودروسازان دولتی

چندی پیش مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه «سهام متعلق به ناشران اوراق بهادار نمی تواند در اختیار شرکت های تحت کنترل خود شرکت باشد»، گفت: مکاتباتی با این سازمان وجود دارد. شرکت های ایرانیان خودرو و سایپا تاکید شد که ارائه طرح واگذاری سهام شرکت ها ضروری است.

به گفته ولی الله الجعفری، سرمایه زیرمجموعه شرکت های خودروسازی (سهام تودالی) از ابتدای سال آینده حق رای نخواهد داشت و این سخنرانی آخرین هشدار به شرکت های خودروسازی برای واگذاری این شرکت بود. سهام زیرمجموعه های این شرکت ها.

بنابراین، «سهام تودالی» در تعریف بخشی از سهام یک شرکت است که توسط شرکت‌های تابعه همان شرکت خریداری می‌شود، به عبارت ساده‌تر، اگر شرکتی چند شرکت فرعی تأسیس کند و آن شرکت‌های تابعه، سهام همان شرکت اصلی یا شرکت باشد. اگر آنها والدین را بخرند، آن را در سهام تادلی می نامند.

در واقع این نوع شرکت ها حق رای نخواهند داشت. این مشکل به نوبه خود می تواند جذابیت مالکیت سهام و گاه برخی از حاشیه های مرتبط را کاهش داده و از بین ببرد.

بخوانید:  چرخش ایران خودرو دیزل از زیان انباشته به سودآوری

پیش از این به دلیل ساختار سهامداری، زمزمه هایی مبنی بر حق رای این شرکت ها و چرخش به نفع فرد یا شرکتی خاص مطرح شده بود.

اما با مهلت تعیین شده 18 مهر 1403 هجری قمری، این سهام در هر صورت باید واگذار شود.

نامه تلخ علی العبادی به محسن رضایی

این واگذاری به نوبه خود می تواند نوید روزهای خوبی برای سهامداران این شرکت ها باشد. سهامدارانی که در سال های اخیر متحمل زیان های زیادی شده اند.

شاید اگر تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 1378 نبود، این دو غول جاده خصوصی زودتر از آن حرف ها به زانو در می آمدند.

اخیراً وزیر ایمنی در نامه‌ای به محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، با تشریح وضعیت خودروسازان، خواستار مجوز لازم برای ارزیابی مجدد شده است. زیرا دیون و زیان آنها بیش از سرمایه اولیه و مشمول ماده 141 می باشد.

450 هزار میلیارد تومان زیان و بدهی انباشته

این در حالی است که طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت امنیت، خودروسازان نیز تولید خود را افزایش داده اند، اما به دلیل دخالت های نامحدود و افزایش نفوذ دولت در امور شرکت های خودروسازی، موضوع پیچیده تر شده است. آنها به جایی رسیده اند که در مجموع 450 هزار میلیارد تومان زیان و بدهی انباشته دارند.

دو خودروساز بزرگ دولتی علاوه بر زیان انباشته 200 هزار میلیارد تومانی، 180 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی و 70 هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین بدهکار هستند.

همه این مسائل نیز ناشی از مدیریت دولت بر این صنعت است و مداخله با حداقل انصاف انجام می شود، اما با محوریت شرکت ها، دولت می تواند با دست باز در امور خودروسازان دخالت کند.

بخوانید:  مالیات بر عایدی سرمایه خودرو چیست؟

اندازه سهام دولت در غول های جاده خصوصی

بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های شورا، به نظر می‌رسد دولت 5.71 درصد از سهام ایران خودرو و 17.31 درصد از سهام سایپا (سایپا) را در اختیار دارد و همچنین سامانه سهامداری دوره‌ای در شرکت‌های خودروسازی (25.24 درصد از سهام ایران خودرو و سایپا) را در اختیار دارد. 39.66 درصد (از سهام سایپا)، در عمل مدیریت ایران خودرو و سایپا در دست دولت است.

با توجه به وضعیت امروز خودروسازان و زیان های ناشی از مداخله دولت و رشد و حرکت خودروسازان در بخش خصوصی، به نظر می رسد این امر باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و سهام دولتی خودروسازان اعم از اولیه و ثانویه. . باید به این بخش منتقل شود، بخشی که با وجود همه دست اندازها، سختی ها و چالش های تولید توانسته رشد چشمگیری را نسبت به سال گذشته به ثبت برساند.

خودروسازان بخش خصوصی دست بالا را دارند

خودروسازان بخش خصوصی در سال جاری حدود 307 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که در مقایسه با تولید 194 هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته، 58 درصد افزایش تولید را نشان می دهد. سهم بخش خصوصی در تولید خودرو در کشور در این مدت 23 درصد بوده که این سهم در سال 2018 حدود 5 درصد بوده است.

این میزان تولید در شرایطی به دست آمد که خودروسازان بخش خصوصی در طول سال با مشکلات عدیده‌ای از جمله قیمت‌گذاری اشتباه و نبود نرخ ارز مواجه بودند. یعنی اگر چنین مسائلی وجود نداشت می توانستند به تولید بیشتری دست پیدا کنند.

بخوانید:  KTL در رده دوم رضایت مشتریان از نگاه ISQI

آیا انتقال سهام کافی است؟

اما سوال اینجاست که آیا واگذاری خودروسازان دولتی به بخش خصوصی منجر به افزایش سهم آنها در بازار سرمایه خواهد شد؟

این رویداد می تواند شرایط ویژه ای را برای بخش خصوصی ایجاد کند. اما پیش از آن دولت باید برخی از مسائلی را که به وضعیت آشفته صنعت خودرو در کشور منجر شده است را روشن کند. این تنها با ایجاد عزم ملی محقق می شود.

الزامات اساسی برای تقویت بخش خصوصی

اگر قصد بهبود واقعی شرایط این صنعت است، ابتدا باید از نظر فکری شاهد تغییر دیدگاه آنها باشیم. به گونه ای که از دریچه اقتصاد به این صنعت نگاه کنیم و اجازه ندهیم تفکر از پنجره سیاست به ویژه نوع عوام فریبانه آن وارد این صنعت شود.

در عین حال باید تکلیف تعیین قیمت که اصلی ترین عامل مخرب این صنعت است روشن شود. این موضوع علاوه بر ایجاد رانت و تقاضای غیرمصرفی در بازار، پایگاه مالی خودروسازان را به شدت متزلزل کرده و علاوه بر زیان های پی در پی برای سهامداران، نارضایتی عمومی از آنها را نیز افزایش داده است.

علاوه بر این، آنها باید از تحمیل وظایف و دستورالعمل ها در ساخت ساعت خودداری کنند که به عنوان نمونه می توان به سیستم فروش یکپارچه اشاره کرد.

بنابراین با واگذاری سهام به بخش خصوصی مهمترین و اولین قدم برداشته می شود اما این قدم کافی نیست. زیرا بخش خصوصی می تواند در فضای رقابتی با توجه به نیاز بازار منجر به رشد و توسعه شود و نیازها و سلایق مصرف کنندگان را برآورده کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248645/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C