«تویوتا» و «گک» آماده استفاده از آمونیاک

به گفته گک، این پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که کربن آن ۹۰درصد کمتر از بنزین خواهد بود.

این سوخت تقریبا نصف چگالی بنزین یعنی ۳.۶ کیلووات ساعت در هر لیتر انرژی دارد اما هنگام سوختن هیدروکربن یا CO2 تولید نمی‌کند.

هرچند این اولین پیشرانه‌ای نیست که برای کار با آمونیاک به‌جای بنزین ساخته شده اما اولین موتوری محسوب می‌شود که برای استفاده در خودروهای سواری در نظر گرفته شده است.

البته روش سنتی تولید آمونیاک مصرف انرژی بالایی دارد اما پیشرفت‌های اخیر امکان تولید آمونیاک سبز را در مقیاس کوچک فراهم کرده است که از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

این پیشرانه که با همکاری تویوتا توسعه یافته، از صنایع دریایی الهام گرفته است که در حال بررسی آمونیاک به‌عنوان سوخت جایگزین دیزل برای کشتی‌های کانتینری هستند.

این شرکت چینی برای توسعه پیشرانه مذکور چند مشکل مثل تولید نیتروژن ناشی‌از سوختن آمونیاک و افزایش فشار احتراق نسبت‌به بنزین را از سر راه برداشته، آمونیاک ماده‌ای بسیار سمی است که بیشتر به‌عنوان کود مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به‌دلیل قابلیت اشتعال، برای اهداف حمل‌ونقلی موردتوجه قرار گرفته است.

بیش‌از دوسوم تولید سالانه آمونیاک جهان به‌عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شود. از این ماده همچنین به‌عنوان گاز مُبرِد و همین‌طور برای ساخت پلاستیک، منسوجات، مواد منفجره و آفت‌کش‌ها نیز استفاده می‌شود. بااین‌حال، استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت، خطراتی به دنبال خواهد داشت زیرا مقداری از این ماده می‌تواند برای انسان کُشنده باشد. به همین دلیل، ازآنجاکه صنایع دریایی و کشتیرانی در جابه‌جایی و توزیع موارد سمی تخصص دارند، آمونیاک را به‌عنوان سوخت موردبررسی قرار داده‌اند اما در بخش خودروهای سواری شرایط کاملا متفاوت است. علاوه‌بر این اگر آمونیاک در پیشرانه‌هایی استفاده شود که پرخوران نیستند یا نسبت تراکم پایینی دارند، نیتروژن زیادی تولید خواهد کرد.

بخوانید:  هوندا در حسرت خودرو های برقی چین!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245299/%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%88-%DA%AF%DA%A9-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%A7%DA%A9