حذف یارانه بنزین برای ۳۳‌درصد از نیجریه‌ای‌ها

میزان مشارکت عمومی ۲۷درصد بود.برای پیشرفت او باید اقتصاد را نیز نجات دهد. حذف یارانه سوخت اقدام خوبی است. اما باید از بی‌نظمی در این فرآیند جلوگیری شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244801/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%B3%DB%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DB%8C%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7

او می‌گوید: «چه کار دیگری از من ساخته است؟» دیگران در تلاش برای هماهنگی خود هستند. هاسی که در ابوجا تاکسی می‌راند، اظهار تاسف می‌کند که باید بر سر قیمت با مسافران بحث کند. با این حال، لغو یارانه باید بودجه موردنیاز مدارس و کلینیک‌ها را آزاد کند.

هفته گذشته دولت این کشور نیز یارانه را کاهش داد. چند رئیس‌جمهور نیجریه به‌رغم مخالفت بسیاری از افراد این کشور، قول داده‌ بودند که به پرداخت این یارانه پایان می‌دهند.

تینوبو می‌گوید مشکل به‌سادگی قابل رفع بود. در آنگولا هم یکی‌از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، یک لیتر بنزین ارزان‌تر از یک بطری آب است اما با منازعات مالی مشابهی مواجه است.

او در ۲۹ می در مراسم تحلیف خود در ابوجا (پایتخت نیجریه) اعلام کرد: «یارانه سوخت تمام شده است.» البته قبل از اینکه وی اظهارات را تمام کند، صف‌ها در پمپ‌بنزین‌ها بسته شد، زیرا رانندگان برای گرفتن آخرین قطره سوخت ارزان‌ هجوم برده بودند.

شرکت ملی نفت نیجریه، مجموعه‌ای از معاملات را انجام می‌دهد و براساس آنها بخشی از نفت خامی را که استخراج می‌کند با سوخت‌های تصفیه‌شده در بازارهای جهانی مبادله می‌کند و سپس با تخفیف به نیجریه‌ای‌ها می‌فروشد. وجوه نقد باقیمانده نیز به حساب دولت واریز می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ اتحادیه‌های کارگری قبل از اینکه دولت عقب‌نشینی کند، این اقدام را متوقف کردند. اگرچه این یارانه کمک چندانی به ۳۳درصد از نیجریه‌ای‌ها که با درآمد کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز زندگی می‌کنند، نخواهد کرد زیرا بسیاری از نیجریه‌ای‌ها احساس می‌کنند بنزین ارزان تنها سودی است که از ثروت عظیم نفتی کشورشان به‌دست می‌آورند.

بخوانید:  آشنایی با ایمن ترین خودروهای ایرانی. ایمن ترین خودروهای ایرانی موجود در بازار کدامند؟

کرایه تاکسی در بسیاری از شهرها نیز یک‌شبه دو برابر شد. سارا باتور ( یک فروشنده محلی) قیمت کلم‌هایی را که در بازاری در ابوجا می‌فروشد، دو برابر کرده است. زیرا آنها هر روز با کامیون حمل می‌شوند.

اتحادیه‌ها در این زیمنه از ۷ ژوئن اعتصاب خواهند کرد، اما پس از اینکه دولت دستور توقف آن را صادر کرد، طرح خود را به حالت تعلیق درآوردند. زیرا به نظر می‌رسد اتحادیه‌ها مایل به مذاکره هستند. آنها خواهان اقدامات دیگری برای کاهش بحران مانند افزایش حداقل دستمزد هستند. تینوبو تنها در یک‌سوم ایالت‌های نیجریه در انتخابات پیروز شده است.

به گزارش اکونومیست؛ نیجریه از دهه ۱۹۷۰، یارانه‌های زیادی برای بنزین پرداخت کرده است. قرار بود این یک اقدام موقت باشد، اما هزینه آن افزایش یافته و سازوکار آن نیز غیرشفاف شده است.

از زمان اعلام این خبر توسط تینوبو، قیمت‌ سوخت در پمپ‌بنزین افزایش یافته است، حتی اگر یارانه ظاهرا تا پایان این ماه برقرار باشد. در برخی مناطق، شرکت ملی نفت نیجریه قیمت بنزین را تقریبا سه برابر کرده و از ۱۸۹ نایرا به ۵۵۷ نایرا (۱.۱۷ دلار) رسیده است. این امر باعث افزایش تورم که درحال‌حاضر ۲۲ درصد است؛ می‌شود.

یارانه موثر در سال گذشته به ۱۰ میلیارد دلار رسید و به این معنی بود که شرکت ملی نفت نیجریه به‌رغم اینکه این کشور ازجمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت آفریقاست اما هیچ هزینه‌ای به دولت پرداخت نکرده است این امر باعث کاهش درآمدهای کلی دولت شد و ۹۶ درصد آن با پرداخت بدهی در سال گذشته از بین رفت.

سال‌هاست که بانک جهانی از دولت‌ها خواسته است تا آن را لغو کنند. با این حال، اعلام بدون مقدمه این موضوع به آن معنی بود که هنوز اقداماتی انجام نشده بود. در نتیجه، جهش تورم دردناک‌تر خواهد بود. تماس‌های پی‌درپی برای بازگرداندن یارانه مطمئنا در پیش خواهد بود.

بخوانید:  تساهلی که شامل واردکنندگان باسابقه خودرو نشد