عدم‌تاثیر قانون مالیات در کاهش تورم بازار خودرو

البته پیش‌بینی این موضوع که تا چه اندازه می‌توان با داده‌های تورمی به اجرای این قانون خوشبین بود، زود است. اگر شیب تورم افزایش یابد و تورم به بیش‌از ۵۰ درصد برسد این قانون بی‌اثر خواهد بود چرا که افراد شاهد کسب سود بالایی خواهند بود و این قانون چندان مهم نیست اما اگر شرایط تورمی ملایم باشد، شاهد ورود مصرف‌کننده واقعی به بازار خواهیم بود که این امر سوداگری را به پایان می‌رساند.

نحوه اجرای این قانون از موارد اساسی و پایه‌های موفقیت این قانون بوده بنابراین برای ارزیابی این قانون زود است.

در برخی کشورها مالیات بر کالاهای سرمایه‌ای اجرایی می‌شود اما به‌طور خاص برای خودرو باید تعریف مشخصی وجود داشته باشد به طوری که اگر خودرو خریداری‌شده احتکار و بدون استفاده فروخته شود بدون شک در ردیف کالای سرمایه‌ای قرار گرفته و مشمول مالیات می‌شود.

کیفیت اجرا و شرایط تورمی آینده دو عنصر اساسی بوده و پس از آن می‌توان قضاوت بهتری در این خصوص داشت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244584/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

بررسی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو نشان می‌دهد بیش‌از ۷۰درصد خریداران خودرو کمتر از شش‌ماه یا یک‌سال پس‌از خرید اقدام به فروش خودرو کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد این افراد مصرف‌کننده واقعی نیستند و با نیت سوداگری وارد بازار خودرو شده‌اند.

در قانون جدید فروشندگان خودرو اگر در سه سال نخست اقدام به فروش نکنند، مشمول مالیات نخواهند بود، هرچند در مواردی شاهد اجحاف هستیم اما این امر می‌تواند مانع از سوداگری شود و احتمال این که طی فرآیندهایی در طولانی‌مدت منجر به تبدیل خودرو به کالای مصرفی شود.

بخوانید:  کشف سه مرکز فروش قطعات تقلبی
موضوع نخست مالیات بر عایدی سرمایه تنظیم بازار مسکن و خودرو و جلوگیری از احتکار است و از آن جا که قانون جدیدی به شمار نمی‌رود به طور قطع موانع اجرایی و تداخل قوانین جاری خواهد داشت که با شروع اجرا این موارد حل‌شدنی است.

نخستین ماموریت مالیات‌ها، درآمد مستقیم برای دولت‌ها و ماموریت دوم؛ تنظیم بازارهاست.البته ماموریت دوم بسته به مقررات و ساختار هر کشور اثرات متفاوتی به همراه دارد و از آن جا که مالیات تنها راه درآمدی کشور ما به شمار نمی رود و مالیات بخشی از درآمد عمومی کشور است، تاثیرگذاری جدی نداشته و داده‌های موفقی در این زمینه وجود ندارد.