قطعه سازان با نیمی از ظرفیت کار می کنند

در این زمینه آقای محمد مهدی شکورزاده رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان ابزار استان خراسان رضوی به بیان نظرات خود پرداختند.

وضعیت مالی قطعه سازان در پایان امسال چگونه است؟

هیچ اعتباری از سوی هیات پول و اعتبار برای تامین نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان در پایان سال تعیین نشده است. متأسفانه خودروسازان به دلیل در دسترس نبودن اعتبارات بانکی و عدم امکان فروش محصولات خود به قیمت واقعی، از پرداخت مطالبات قطعه سازان کوتاهی کردند. تنها راه پیش روی خودروسازان برای پیشبرد الزامات زنجیره تامین خود از طریق روش های تامین مالی از طریق سیستم بانکی است. متاسفانه به دلیل تعطیلی سیستم بانکی و نارضایتی بانک ها، قطعه سازان در پایان سال نتوانستند نقدینگی خود را از طریق خرید بدهی و اوراق تامین کنند.

در این شرایط تولید، در ساخت قطعات چگونه دنبال می شود؟

تولیدکنندگان قطعات در وضعیت بسیار بدتری نسبت به سال های گذشته قرار دارند. با توجه به مشکلات بی سابقه در صنعت قطعه سازی، قطعه سازان نه تنها در ماه های پایانی سال، بلکه در ابتدای سال آینده نیز به دلیل عدم پرداخت مطالبات فروردین ماه با بحران بسیار جدی مواجه خواهند شد. در حال حاضر بسیاری از واحدهای قطعه سازی به دلیل مشکلات نقدینگی با نصف ظرفیت تولید خود کار می کنند و در برخی از شرکت های قطعه سازی نیز به دلیل کمبود سرمایه در گردش تولید متوقف شده است. تداوم تولید در شرکت های خودروسازی نیز به دلیل تعدد تامین کنندگان است که اگر یکی از پیمانکاران قطعات را تامین نکند، پیمانکار دیگر قطعات را در اختیار خودروساز قرار می دهد.

بخوانید:  طرح پیش فروش کوییک GX

آیا قطعه سازان برای رفع مشکل کمبود نقدینگی به بازار پس از فروش روی آورده اند؟

ممکن است برخی از تولیدکنندگان لوازم یدکی با توجه به روند سال های اخیر برای تامین نقدینگی به بازارهای پس از فروش مراجعه کنند، اما این موضوع شامل همه قطعه سازان نمی شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248466/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF