محصول ممتاز سایپا در عرضه‌ های نیمه‌ دوم سال

نخستین مزیت؛ تفاوت این موتور با سایر موتورهای موجود و مزیت‌های آن نسبت به موتورهای در حال تولیدی است که از فناوری قدیمی برخوردارند.

این پیشرانه روی شاهین پلاس توانایی تولید ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷نیوتون‌متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است. نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز است و نسخه اتوماتیک آن نیز از یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE بهره خواهد برد. در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز شاهین پلاس قطعا سطح بالاتری از شاهین‌های قبلی را دارد.

مزیت پنجم نیز در همین راستا رقم خواهد خورد. زیرا نصب این موتور روی محصولات سایپا ازجمله شاهین‌پلاس و شاهین اتوماتیک افزایش رضایت و مقبولیت مشتریان را در پی خواهد داشت.

داخلی‌سازی 92درصدی موتور ME16

در سپر عقب هم شاهد یک دیفیوزر چراغ‌دار هستیم. در بخش کابین، شاهین پلاس معرفی‌شده همچنان شبیه به نسخه‌های قبلی است، اما طبق اعلام سایپا، نسخه نهایی شاهین PLUS تغییراتی در بخش تریم داخلی و داشبورد خواهد داشت. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که متریال تشکیل‌دهنده داشبورد نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده و با یک جنس متفاوت و باکیفیت‌تر تولید شود.

چهارمین مزیت موتور ME16 که در ابتدای این مطلب هم به آن اشاره شد، رفع مشکل کمبود قوای محرکه تولیدات سایپا با ورود این موتور است.

در نسخه فول این خودرو سدان امکاناتی نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشه‌های دودی عقب وجود خواهد داشت.

بخوانید:  افزایش ۳۰ درصدی روند تأمین قطعات یدکی محصولات سایپا در دوره گارانتی

شاهین‌پلاس؛ عضو جدید خانواده شاهین سایپاست که در بخش‌های مختلف، تغییرات مثبتی داشته است. این خودرو سدان قرار است در نیمه‌دوم سال به بازار عرضه شود. این خودرو که در مراسم رونمایی از پیشرانه جدید ME16 به همراه شاهین اتوماتیک و کادیلا معرفی شد، به همین پیشرانه مجهز خواهد بود و مهم‌ترین تفاوت آن با تیپ G خودرو شاهین در همین پیشرانه است.

مزیت سوم این پیشرانه، خط مجهز و رباتیک تولید آن است که خطا را در فرایند تولید به حداقل می‌رساند.

دومین مزیت مهم و استراتژیک موتور ME16، قابلیت کاهش سوخت و قابلیت اخذ استاندارد یورو6، درعین‌حال قدرت بالای آن است که در شرایط فعلی نه‌تنها برای صنعت خودرو کشور بلکه برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

طراحی بدنه و کابین شاهین‌پلاس

موتور ME16 در یک نگاه

در موتور ME16 از اجزایی مانند پمپ روغن متغیر هم استفاده شده است. به احتمال قوی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر یورو5 که گفته می‌شود قابلیت ارتقا به یورو6 را نیز دارد، از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰نیوتون‌متر بهره خواهد برد.

تولید موتور جدید ME16 سایپا، با توجه به قابلیت‌ها و تاثیر آن در محصولات سایپا، از مزایای بسیاری برای این گروه خودروسازی برخوردار خواهد بود.

موتور ME16، نخستین موتور 16سوپاپ گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) نیز بهره‌مند است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

نمای عقب شاهین پلاس میزبان چراغ‌های اصلی دو تکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این خودرو القا کرده است.

بخوانید:  قیمت محصولات ایران خودرو در سال 92 چقدر بود؟

مزیت هفتم پیشرانه ME16، داخلی‌سازی 92درصدی آن است که باعث ایجاد اشتغال در داخل و کاهش ارزبری و اتکا به خارج خواهد شد.

دهمین مزیت این موتور نیز امکان ارائه خودروهای جدید با استفاده از آن است که در گام نخست شامل شاهین‌پلاس، شاهین اتوماتیک، کادیلا (P90) و سیلک (M44 بر پایه سیتروئن C3) می‌شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245223/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84

در نمای جلوی شاهین پلاس همچنان شاهد یک طراحی نسبتا جدی و خشن هستیم؛ چراغ‌های اصلی و جلوپنجره خودرو به‌صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌ است. بر روی کاپوت خودرو نیز چند خط برجسته وجود دارد که موجب شده است خودرو در این نما عضلانی‌تر به نظر برسد. استفاده از خطوط برجسته و حجم منفی در نمای جانبی شاهین پلاس حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

ششمین مزیت تولید این موتور، تاثیری است که بر تیراژ تولید خودرو در گروه سایپا خواهد داشت؛ با تولید موتور جدید سایپا، تیراژ موتورسازی در این گروه خودروسازی، روزانه 600 دستگاه موتور افزایش خواهد یافت که در رشد تولید محصولات سایپا موثر خواهد بود.

مشخصات فنی و امکانات نسخه پلاس

بیشترین تفاوت شاهین‌پلاس با شاهین معمولی در بخش فنی این خودرو وجود دارد؛ قلب تپنده شاهین پلاس همان پیشرانه جدید ME16 بوده که یک پیشرانه ۴سیلندر ۱۶سوپاپ خطی تنفس طبیعی است.

هشتمین مزیت این موتور، اطلاعات فنی آن است که در اختیار سایپا قرار دارد و امکان توسعه محصول را برای این گروه خودروسازی فراهم می‌کند.

موتور ME16 بر پایه دانش فنی داخلی و قطعات ساخت داخل با عمق داخلی‌سازی بیش از 80 درصد تولید شده است. بنا بر اعلام مهندسان سایپا، در طراحی و ساخت این پیشرانه از موتورهای اروپایی مانند EC5 ایده گرفته و الگوبرداری شده، اما با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن لحاظ و قطعاتش بومی‌سازی شده است.

بخوانید:  عرضه خودروهای ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه؟

مزیت نهم پیشرانه ME16 هم امکان صادرات آن با توجه به برخورداری سایپا از امتیاز تولید آن به‌عنوان یک محصول بومی‌سازی‌ شده است.