بعد از 9 سال به طور میانگین تعداد تخلفات رانندگی 5 برابر شد

آخرین نرخ تخلفات رانندگی در سال 1393 در هیات وزیران تصویب شد و این لیست نرخ ها در اولین جلسه شورای دولت در سال جاری بررسی شد و پیش بینی می شود در روزهای آینده اعلام و به عنوان مبنایی برای پلیس یک عمل سخنگوی رسمی دولت در روز چهارشنبه (8 فروردین 1403 هجری قمری) گفت: بنا به پیشنهاد الفرجه و برخی مراجع ذیربط، به روز شدن تخلفات راهنمایی و رانندگی در هیات وزیران بررسی و قانون این تخلفات مطابق به روز رسانی شد. تورم قیمت که به زودی اعلام می شود.

وزیر کشور همچنین در حاشیه جلسه شورای دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص نرخ بالای جریمه تخلفات رانندگی گفت: نبود تخلفات رانندگی باعث عدم اثر بازدارندگی در جرایم شد.

واحدی تصریح کرد: مبنای پیشگیری از تخلفات رانندگی را فرهنگ سازی و علاقه مندی مردم به قوانین رانندگی می دانیم اما برخی با رعایت نکردن قوانین برای خود و دیگران مشکل ایجاد می کنند.

رانندگی خوب پس از مصرف دارو؛ 2 میلیون و 700 هزار تومان

رئیس پلیس راخور وراجا هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی را بازدارندگی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر دولت مبنی بر افزایش حجم جرائم، میزان جریمه ها 5 برابر شده است. به طور متوسط.

سردار تیمور حسینی بیشترین افزایش جریمه ها را مربوط به رانندگی در حالت مستی دانست که با آخرین مصوبه دولت 7 برابر شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرجا همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع افزایش جرایم رانندگی و تاثیر آن بر بهبود رفتار رانندگی و کاهش قربانیان حوادث رانندگی، افزود: مردم بدانند افزایش جریمه تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب شده اند. تخلفات، بنابراین کاربران و رانندگان در صورت رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جریمه نمی شوند. در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه نمی شود.

بخوانید:  پرونده مونتاژی ها امروز بسته می شود؟

سردار حسینی با بیان اینکه جدول جدید جرایم مصوب دولت هنوز به پلیس ابلاغ نشده است، ادامه داد: جریمه سرعت غیرمجاز حدود 600 تا 700 هزار تومان است.

همچنین برای تخلفات مهمی مانند رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر و روانگردان که شدیدترین مجازات جهان را به دنبال دارد، حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان پیش بینی می شود.
او بود

وی تاکید کرد: پلیس و دستگاه های مسئول در این زمینه به بازدارندگی نگاه می کنند و امیدوارم در سال 1403 پلیس هر ماه گزارشی از کاهش تخلفات و تصادفات ارائه کند. وی بیان کرد: این مصوبه به محض ابلاغ از سوی دولت اجرایی می شود و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور پیش بینی می کند طی روزهای آینده مراحل اداری تکمیل شود.

وی هدف از افزایش نرخ جریمه ها را بازدارندگی دانست و گفت: هدف اصلی از اعمال جریمه ها این است; موضوع بازدارندگی است و دولت تمام اقدامات انجام شده و پیشنهادات پلیس را تایید کرده است. این به ما بستگی دارد که یک عامل بازدارنده در برابر رفتارهای مخاطره آمیز ایجاد کنیم. صحبت از افزایش نرخ جریمه دقیقاً بر همین موضوع متمرکز است تا شاهد تخلفات بیشتری نباشیم. نه مجموعه پلیس و نه مجموعه دولتی چشم اندازی برای درآمدزایی ندارند.

سردار حسینی ادامه داد: اگر تخلفات رانندگی 100 برابر شود برای تامین سلامت و ایمنی مردم است و اگر رفتار راننده درست باشد و تخلفی انجام ندهد افزایش جریمه شرایط خاصی برای او ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: کمتر از 2 درصد رانندگان در سال های گذشته جریمه شدند. همه این ترتیبات برای 2٪ است که می خواهند رفتار خود را به 98٪ تحمیل کنند، بنابراین هیچ وسیله ای وجود ندارد که به اقلیت 2٪ اجازه دهد تا سلامت و ایمنی 98٪ جامعه را دستکاری کنند.

بخوانید:  سرمایه‌گذاری «سومیتومو» در هوش مصنوعی

سال گذشته 157 میلیون جریمه برای پلیس صادر شد

رئیس پلیس راه کشور درباره تاثیر تغییر نرخ جریمه نیز گفت: این امر قطعا موثر خواهد بود و با وجود اینکه دولت تصویب کرده است، نیاز فوری به اطلاع رسانی فوری و به موقع آن داریم.

سردار حسن مومنی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که نرخ جریمه در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهایی که آمار تصادفات و جراحات جاده ای بسیار کمتری دارند، کم و کم است. در بسیاری از کشورها شاهد ده ها جرم حتی برای ساده ترین تخلفات هستیم و این عامل به یک عامل بازدارنده تبدیل شده است. البته طبق ماده 23 قانون تخلفات رانندگی، وجوه حاصل از جرایم تخلفات رانندگی در سراسر کشور علاوه بر بودجه سنواتی شهرداری ها و شهرداری های ذی ربط به حساب درآمد عمومی کشور و به خزانه عمومی واریز می شود. . مناطق روستایی، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی زیر مجموعه نیروی انتظامی نیز اختصاص داده شده است.

از سوی دیگر پلیس در سال گذشته 157 میلیون جریمه از جمله 2 میلیون تخلف منجر به تصادف را صادر کرده است. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین جریمه در سال گذشته مربوط به تخلفات سرعت غیرمجاز بوده که 54 میلیون جریمه حدود 33.5 درصد از کل تخلفات را شامل می شود.

از آنجایی که 51 درصد تخلفات رانندگی ناشی از سرعت غیرمجاز است، پیش بینی می شود با افزایش نرخ جریمه از حجم این نوع تخلفات نیز کاسته شود. با این تفاصیل به نظر می رسد جریمه رانندگان متخلف علاوه بر ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور مهم ترین ابزار پلیس برای برخورد با رانندگان متخلف و حادثه سازان باشد. این مشکلی است که انتظار می رود با افزایش نرخ جریمه کاهش یابد.

بخوانید:  رشد 10 درصدی فروش تایرهای درجه یک در هر سال احتمالاً تکرار خواهد شد

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248582/%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B9-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%DB%B5-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%AF